June 12, 2018

MENGUSAHAKAN TAKMILAH FIZIKAL, ILMU DAN AMAL



BBB, 26 Ramadhan 1439H. = 11 Jun 2018M. (Isnin):
Pembinaan Masjid Al-Umm melalui beberapa tahap penting:
1)      Tahap Persediaan (2008-2013)
Bermula dengan permohonan tapak, Keizinan untuk mendirikan masjid dari JAIS ( 24 Mei, 2008), Gezet Tanah (1 September 2009), Tiada halangan mendirikan Masjid dari JAIS (17 November 2009), penubuhan jawatankuasa pembinaan (4 Februari 2010), pelancaran Derma Masjid (19 Mei 2012), perasmian tapak oleh YAB Dato` Menteri Besar Selangor (6 Januari 2013). Memakan masa lima tahun.

2)      Tahap Pembinaan Fizikal (2013-2018)
Mengambil masa juga lima tahun bermula dari perlantikan arkitek, pemilihan kontrektor, perlantikan perunding-perunding, perbincangan berterusan mengenai plan dan perubahan-perubahan yang dilakukan, mengangkat plan kepada MPKJ dan menunggu kelulusan  (4 Disember 2013), masuk tapak (10.12.2013), menentukan arah Kiblat (2 Januari 2014) dan pembinaan berterusan sehingga 2018. Di dalam masa tersebut banyak ujian, terutama kekurangan kewangan yang menyebabkan pembangunan menghadapi gangguan dan terlambat.

3)      Tahap Pengimarahan (Tiada had masa – berterusan)
Bermula dari 16 Disaember 2017. Iaitu bermula dari Majlis Sambutan Maulid al-Rasul – 27 Rabi`ul-Awwal 1439 dan terus mengadakan solat berjama`ah hinggalah kini. Pengimarahan diisi dengan pengajian-pengajian, tazkirah dan seminar.
Oleh kerana masjid belum mendapat CCC, kita dapati, di samping kita mengusahakan secara mengikut procedure biasa, kita dapati ada pihak yang  menunjukkan simpati dan membuat hubungan dengan beberapa pihak atasan, bahkan kita diminta menulis surat kepada pegawai tinggi memohon mendapat kelulusan CCC, tetapi sebenarnya tidak  menghasilkan apa yang dikatakan. Kita juga tidak dapat kepastian ada kalangan yang cuba mendapat  dana dari pihak tertentu dan kita memberi no-no account bank, kononnya untuk dimasukkan dana secara terus, tapi tidak menampakkan pertambahan dengan apa yang dikatakan  dimasukkan oleh pihak tertentu. Di dalam masa yang sama kita pernah disabotaj, pada 26 Februari 2018, kita menerima telefon dari anak seorang berkedudukan, bahawa pihak Istana, meminta penjelasan, mengapa masjid Al-Umm hingga sekarang masih belum dapat mendirikan Juma`at. Akibat dikatakan  permintaan jawapan dari pihak Istana kita terpaksa membuat mesyuarat mengejut  pada 27 Februari 2018, membincangkan apa yang dikehendaki oleh pihak Istana itu. Keputusan mesyuarat Penulis selaku Pengerusi diminta hubungi terus pihak Istana berkenaan perkara tersebut.  Ternyata apa yang dikatakan arahan dari Istana itu tidak benar dan tiada apa yang dikatakan permintaan dari pihak Istana itu.

4. Fokus
Di sebalik dari pelbagai kemelut yang dihadapi fokus kita dari Masjid Al-Umm mau selepas berjaya menyiapkan Masjid Al-Umm yang bagi kami `Amat Indah` - Indah bukan saja dari segi lahir sahaja, tetapi indah dari segi maknawi dan rohani. Khususnya keikhlasan masyarakat.
Kami tidak mau indah dari segi fizikal semata-mata, tapi indah dan baik dari  segi peranan masjid dapat meningkatkan keilmuan-keilmuan fardhu bagi jama`ah hasil dari berbagai bidang  pengajian yang kami dapat tawarkan kepada jama`ah. Namun begitu penawaran kami belum sampai kepada taraf yang memuaskan semua pihak. Bidang ilmu ditawarkan masih terhad dan guru-guru yang ditawarkan mungkin tidak sampai taraf yang dikehendaki mereka yang datang belajar. Kami mau dengan  pengajian terhadap ilmu yang ditawarkan dapat meningkatkan keilmuan para jama`ah dan dapat mempraktikkan pengajian ke dalam amalan mereka. Diharapkan amalan mereka makin meningkat dari segi kualiti.
Jadi kami mau perjalanan Takmilah berlaku pada fizikal masjid, berlaku perjalanan Takmilah pada keilmuan para jamaah dan Takmilah amalan pada jama`ah.

5. Harapan

Kami berharap dengan kesungguhan kami, jika sebenarnya ada kesungguhan, dapat menarik para jama`ah lain sama datang bagi menyertai gerak takmilah pada pihak-pihak berkenaan, Tapi kami sedar kami kurang dari guru dan pengajaran, dan tempat lain mungkin lebih hebat dan lebih kuat dari segi kejayaan. Kami tidak berhasrat untuk  menunjuk-nunjuk, tetapi ialah bagi memupuk semangat `Fastabiqul-khairat`.
Kami berusaha dalam keadaan kami yang kurang dari infra-struktur Takmilah ke arah Takmilah yang tidak Takmilah. Semoga ianya bukan merupakan niat yang tidak baik.
Sekian.

No comments:

Post a Comment