June 17, 2018

SUASANA MENCERIAKAN KETIKA IFTAR



BBB, 02 Syawal 1439H. = 16 Jun 2018M. (Sabtu):
Suasana menceriakan pada bulan Ramadhan yang pertama kali diadakan di Masjid Al-Umm ialah ketika hampir berbuka puasa. Sebagaimana diputuskan di dalam mesyuarat induk dan diikuti mesyuarat-mesyuarat jawatankuasa kecil ibadat dengan jawatankuasa-jawatankuasa yang lain – kewangan, kebersihan, Muslimat dan Pemuda, bahawa Masjid AL-Umm akan meyediakan keperluan iftar pada setiap petang.
Bagi persediaan ini pihak masjid memang dari awal membuat siaran membuka peluang bagi sesiapa yang hendak menginfak bagi keperluan iftar, di samping infak-infak yang lain.  Kumpulan Firdaus dari Shah Alam yang telah banyak menderma bagi peralatan Masjid Al-Umm menjelang penggunaannya,  ada membuat  tawaran hendak meninfakkan peruntukan iftar pada bulan Ramadhan, walau bagaimana hasrat murni Kumpulan Firdaus ini tidak diperturunkan secara tertulis bagi memastiakn komitmennya untuk infak berkenaan. Ini ialah kerana ada masalah komunikasi oleh orang tengah yang diamanahkan oleh Kumpulan Firdaus. Hingga ke peringkat akhir baru diterima surat bertulis tangan pengakuan untuk tajaan iftar.
Adalah dipersetujui bahawa pihak Masjid akan menyediakan iftar bagi minggu pertama puasa dan dikuti tiga minggu berikutnya ialah tajaan dari Kumpulan Firdaus yang selama tiga minggu dijangka memerlukan peruntukan sebanyak RM60,000. Manakala pihak Masjid Al-Umm akan menyediakan iftar bagi minggu pertama yang dijangka memerlukan peuntukan sebanyak RM14,000. Dalam keadaan kecemasan, andainya pihak Firdaus tidak jadi sponsor, maka pihak masjid mempunyai peruntukan hasil derma dari orang ramai yang bampaknya infak bagi iftar paling banyak diberi oleh orang ramai (RM70,000 – termasuk untuk tahlil). Setiap hari bagi majlis iftar mempunyai menu-menu tersendiri.
Pada setiap petang pekerja-pekerja sukarela menyiapkan tempat berbuka dengan membentang tikar bagi tempat berbuka. Kontrektor minggu pertama bagi pihak masjid ialah dari Caterer Agus yang menyediakan iftar secara di dalam bungkusan polistrin yang mana bersamanya , kurma, kuih-kuih dan buah-buah untuk berbuka Juga nasi berlauk ayam, daging atau ikan juga sayur. Manakala air disediakan oleh masjid.
Setiap hampir tiba waktu iftar, orang ramai yang datang diminta mengambil  satu bungkusan untuk masing-masing – termasuk air. Yang datang adalah lelaki, perempuan dan anak-anak. Bahagian lelaki disebelah kanan  ruang anjung terbuka, mereka duduk  dalam  3 baris, manakala perempuan sebelah kiri dua baris yang jumlah mereka lebih kurang 200 orang. Sebelum tiba berbuka Imam sama ada Imam Rahmat, Ghazie, Ahmad atau penulis sendiri memulakan tahlil dan doa untuk arwah-arwah yang dipohon oleh peserta-peserta. Biasanya juadah dan air yang disediakan cukup untuk berbuka, jika tidak diteruskan dengan makan nasi. Selepas iftar mereka turut bersolat maghrib berjama`ah.
Untuk  minggu kedua dan seterusnya persediaan iftar di bawah Kumpulan Firdaus yang  caterer ditentukan dari Kuala Lumpur.. Pada permulaan disediakan makanan iftar secara diserve seorang demi seorang. Cara ini cerewet dan tidak memuaskan, selepas  beberapa hari ditukar kepada penyediaan secara  dibungkus dalam polisterin. Walau macam mana makanan yang disediakan termasauk untuk moreh tidak memuaskan. Banyak aduan yang diterima. Pihak Kumpulan Firdaus menukar caterer kepada Pak Teh Catering di Seksyen 3, Bandar Baru Bangi – termasuk menyediakan moreh selepas tarawih.
Adapun penyediaan sahur bagi 10 malam terakhir Ramadhan adalah disediakan oleh pihak Masjid Al-Umm sendiri. Perlu disebut, biarpun  penyediaan iftar disediakan  oleh caterer yang ditempah, namun orang ramai yang mau membuat kebajikan tidak henti-henti membawa makanan tambahan baik untuk iftar, moreh, bahkan penyediaan makanan bagi sahur, antaranya disediakan oleh yang  mau membuat kebajian, termasuk menghantar air mineral untuk berbuka dan untuk para jamaah yang menunaikan solat tarawih. Pendek kata makanan dan minuman tidak putus-putus dihantar ke masjid dan orang ramai bebas untuk menikmati makanan dan minuman di luar dari dari masa kebiasaan.
Atas semangat kerjasama pengurusan iftar selama sebulan Ramadhan berjalan dengan baik, terima kasih kepada semua pihak yang memberi kerjasama, khususnya Kumpulan Firdaus yang  sponsor iftar Ramadhan serta moreh selama tinggu minggu.
Sekian.

No comments:

Post a Comment