October 6, 2018

HASIL DARI PERTEMUAN DENGAN YB ADUN SUNGAI RAMAL


HASIL DARI PERTEMUAN DENGAN YB ADUN  SUNGAI RAMAL
(Fikrah Bangi: 18)
BBB, 26 Muharram 1440H. = 06 Oktober 2018M. (Juma`at):
Menyorot kembali ke belakang, iaitu pada pagi Juma`at  14 September  2018, pihak Jawatankuasa Masjid Al-Umm diketuai oleh Penulis sebagai Pengerusi Pembinaan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm, Ir. Tuan Haji Ishak Haji Arshad sebagai Timbalan Pengerusi, Dr. Tajul Ariffin Noordin selaku  AJK, Prof. Dr. Amran bin `Abdul Kadir selaku AJK dan Nik Muhammad Adham bin Anuar selaku Pemangku Setiausaha bertemu dengan ADUN Sungai Ramal YB Mazwan bin Johar di Pejabatnya di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi.
Dalam pertemuan  ringkas itu telah dibincangkan tentang beberapa perkara yang berkait dengan Masjid Al-Umm dan perkara-perkara yang berhubung dengan Bandar Baru Bangi.
Tiga dari perkara yang dibincangkan ialah:
1)      Jalan 1/3K, yang menghala ke Masjid Al-Umm yang rosak, pecah dan lengkuk. Minta dibaiki.
2)      Keperluan mendirikan  solat Juma`at di Masjid Al-Umm
3)      Hutang  Masjid Al-Umm dengan kontrektor yang masih tertonggak.
Pada pagi Khamis  4 Oktober 2018 sepsukan pekerja membaiki jalan terdiri dari satu lori membawa tar dan dua buah jentera perata jalan  dan  antara 5 – 6 pekerja datang meratakan jalan 1/3K yang rosak. Jalan adalah sepanjang  setengah kilometer panjang. Sebelumnya semua kereta-kereta yang parking di tepi jalan berkenaan diminta dialihkan,  Dalam masa 2 jam  jalan tersebut dapat disiapkan.
Penulis menganggap pembaikan jalan 1/3K ini dibaiki  hasil dari permohonan  dibuat semasa bertemu dengan ADUN Sungai Ramal sebagaimana disebutkan di atas. Namun pihak kita tidak menerima maklumat atau salinan surat yang diminta kepada  pihak MPKj membaiki jalan tersebut. Jalan ini sebenarnya telah lama rosak, akibat dari laluan lori sampah yang berat dan sering berhenti pada jalan tersebut semasa memungut sampah pada waktu pagi, Jalan belakang juga pernah digunakan oleh lori berkenaan hingga pecah dan rosak teruk. Selepas pembaikan lori berkenaan tidak lagi melalui jalan belakang. Sebenarnya, sebelum pilihanraya ke 14 (9.5.2018), banyak jalan-jalan berdekatan, ada yang tidak rosak pun dibaiki, kita mengharapkan jalan 1/3K, dibaiki, tetapi tidak dibaiki. Kita menganggap pembaikan jalan itu hasil dsari tindakan YB ADUN Sungai Ramal, walaupun kita tidak menerima surat salinan tindakan yang dibuat.
Sebagaimana maklum antara tindakan yang dipohon dari ADUN Sungai Ramal agar mengusahakan sama agar Masjid Al-Umm segera dapat digunakan untuk solat Juma`at. Kita difahamkan mesyuarat mengenai Masjid Al-Umm di JAIS pada petang 4 Oktober, kerana mau menyelesaikan perkara yang berhubung dengan Masjid Al-Umm agar dapat dibawa ke dalam Mesyuarat Masjid yang akan diadakan  dalam masa terdekat selepas mesyuarat Masjid Al-Umm. Walaupun begitu kita bersangka baik, kemungkinan pihak ADUN Sungai Ramal turut sama mengambil tindakan supaya pihak JAIS dapat menyelesaikan berkenaan dengan kelulusan bagi Masjid Al-Umm, baik dari segi menggunakan untuk solat Juma`at atau mendapat CCC, tetapi sekali lagfi kita tidak mendapat sebarang salinan, jika tindakan diambil oleh ADUN Sungai Ramal.  Jika sebenarnya tindakan dibuat oleh ADUN Sungai Ramal bagi kedua-dua perkara di atas, kita bersukacita, kiranya mendapat salinan surat yang dibuat kepada pihak berkuasa berkenaan sebagai dokumen yang kami anggap penting bagi Masjid Al-Umm.
Perkara ketiga, kita difahamkan pihak ADUN Sungai Ramal meluluskan sejumlah peruntukan tertentu, walaupun tidak banyak kepada Masjid Al-Umm, namun peruntukan tersebut masih belum diterima oleh Masjid Al-Umm, kerana terpaksa melalui procedure   yang perlu diikuti. Kita berharap peruntukan ini dapat disegerakan, kerana pihak masjid sebagaimana maklum memerlukan kewangan bagi melunaskan hutang yang ditanggung.
Walau apapun kita mengucapkan terima kasih, kerana semua kelulusan yang dibuat adalah dalam masa pemerintahan Kerajaan Pakayan Harapan, Ini bererti semua  kelulusan yang didapati adalah hasil dari zaman Kerajaan Pakatan.
Terima kasih.

No comments:

Post a Comment