October 1, 2018

`SEPADU` BAGI PAS, UMNO DAN KAUM-KAUM LAIN BERGABUNG: SATU PROPOSAL


`SEPADU` BAGI PAS, UMNO DAN KAUM-KAUM LAIN BERGABUNG:  SATU PROPOSAL
(Fikrah Bangi = 13)
BBB, 21 Muharram 1440H. = 01 Oktober 2018M. (Isnin):
Dalam ucapannya dalam Persidangan Agung Umno 2018 Dato` Seri Zahid Hamidi  Presiden Umno  mempertahankan bahawa Umno  adalah parti berteraskan Melayu dan Bumiputra Malaysia. Cadangannya supaya mewujudkan `Kerajaan Perpaduan` dianggap, antaranya oleh Khairy Jamaluddin sebagai tergesa-gesa. Apa yang perlu ditekankan pada peringkat permulaan ialah memperbaiki Umno dari dalam terlebih dahulu. Kita bersetuju.
Tetapi perlu diingat dengan berteraskan Melayu dan bumiputra – juga dengan Pas dalam keadaan sekarang tidak dapat menarik semua kaum bersatu bagi membentuk kerajaan. Baik Umno maupun Pas perlu mencari mekanisme yang dapat menyatu semua kaum bagi membentuk Kerajaan Perpaduan.
Penulis mencadangkan konsep `Perpaduan` yang dicadangkan oleh Zahid ini dapat dibina dan dikembangkan  kepada satu konsep gabungan yang bakal dapat membentuk kerajaan Malaysia yang melibatkan semua kaum. Caranya begini:
Asas perpaduan adalah berteraskan Pas +Umno+campur berbagai kaum dalam akronim
   SEPADU bermaksud  SOLADIRITI dan UNITI
Dalam SEPADU MALAYSIANS ada Pas, Umno dan United Malaysians (lain-lain kaum digabungkan  dalam `United Malaysians`).
Disebut  secara ringkas ialah `SEPADU MALAYSIANS ` atau lebih ringkas lagi disebut `SEPADU` sahaja` bermaksud di dalamnya ada Pas, Umno dan lain-lain kaum berada di dalam istilah Malaysians.
 Dengan SEPADU tidak menghilangkan nama baik Pas, maupun Umno, sebaliknya dapat ditambah keanggotaan kaum-kaum lain sama ada atas nama parti kaum, kumpulan kaum atau individu dalam `SEPADU`.
Dengan pendekatan ini:
Nama Pas kekal
Nama Umno kekal
Dapat  ditambah berbagai kaum dalam `Malaysians`.
Menampilkan ciri solidariti dan unity.
Bersifat Malaysia.
Dengan pendekatan ini.
Merealisasikan hasrat kerjasama antara Pas, Umno dan berbagai kaum.
Menghindar Umno dari tuduhan bersifat perkauman.
Umno dan lain-lain dapat bangkit dengan imej dan semangat baru.
Pas bersifat terbuka untuk bekerjasama dengan berbagai pihak.
Dengan pendekatan ini baik Pas maupun Umno dapat menerima dan bekerjasama dengan kaum-kaum lain dalam semangat Malaysia, tetapi tetap mempunyai `Teras dan Keaslian`  yang dipertahankan.
Dengan keadaan ini pembaikan dari dalam perlu dilakukan segera, begitu juga pembukaan bagi semua kaum menyertai `SEPADU MALAYSIANS` segera dilakukan secara teliti.
Pada peringkat permulaan rundingan antara Pas dan Umno hendaklah dilakukan terlebih dahulu.
Keperluan-keperluan asas hendaklah disediakan terlebih dahulu, juga dirundingkan kaedah penyertaan kaum dan individu lain dalam `SEPADU MALAYSIANS`.
Perlu diingat tanpa penyertaan semua kaum sukar untuk memerintah pada peringkat Malaysia (Pusat).
Catatan:  Perubahan atau penyesuaian dapat dilakukan melalui perbincangan. Pas dan Umno dan lain-lain kelak perlu bersifat terbuka untuk berunding.
Sekian.

No comments:

Post a Comment