October 30, 2018

ULASAN DAN PERBINCANGAN KERTASKERJA SENIBINA MASJID AL-UMM


ULASAN DAN PERBINCANGAN KERTASKERJA SENIBINA MASJID AL-UMM
(Fikrah Bangi: 42)
BBB, 21 Safar 1440H. = 30 Oktober 2018M. (Selasa):
Kertaskerja Senibina  Masjid Al-Umm yang dibentang oleh Ar. Tuan Raja Fuaddin bin Raja Ahmad, arkitek bagi pembinaan Masjid Al-Umm diulas oleh  Ir, Tuan Haji Ishak bin Haji Arshad, Pengerusi Jawatankuasa Teknikal bagi Masjid Al-Umm.
Menurut Ir. Haji Ishak, bahawa Ar. Tuan Raja Fuaddin adalah seorang yang berpengalaman dari segi arkitek, sungguhpun Masjid Al-Umm merupakan masjid pertama dibina oleh firma arkiteknya - Majubina, sebelum daripada itu, beliau adalah arkitek yang berkhidmat di Jabatan Kerjaraya Kerajaan Persekutuan. Selepas bersara dari JKR barulah beliau menyertai Firma Majubina. Jadi selama berpuluh tahun beliau terlibat di dalam menyediakan berbagai plan arkitek bagi berbagai binaan termasuklah menyediakan plan bagi berbagai masjid, bahkan menilai plan berbagai masjid yang semestinya perlu mendapat kelulusan dari JKR. Ir. Haji Ishak bersama di dalam mesyuarat teknikal bersama Ar. Raja Fuaddin selepas beliau dilantik sebagai ahli Jawatankuasa Pembinaan pada Ogos 2013 dan mengendalikan bahagian teknikal Masjid Al-Umm sebagai Pengerusi bagi bahagian Teknikal pada awal 2014. Pada masa Tuan Haji Ishak menjadi ahli  jawatankuasa, pada dasarnya plan sudah disediakan. Tetapi plan tersebut masih di dalam perbincangan dan berlaku perubahan-perubahan.
Menurut Tuan Haji Ishak, Ar. Raja Fuaddin seorang yang dedikasi, sebagai seorang anak kariah, beliau berkhidmat lebih dari seorang arkitek tetapi sebagai anak kjariah yang mau menggunakan sama masjid. Beliau setia dengan perubahan yang dilakukan dan mengubah plan dan sanggup turun naik ke MPKj bagi mendapat kelulusan bagi plan yang diubah. Dia tidak bersikap mendesak dengan tuntutan kewanbgan, bahkan paling kurang menekan dari segi kewangan. Beliau adalah seorang yang sabar  walaupun sering dikecam.
Ketika perbincangan Tuan Haji Arif menimbulkan soal kekurangan peruntukan sebanyak RM2 juta sepatutnya dapat ditampung dengan baki RM2 juta yang dijanjikan  oleh kerajaan Negeri Selangor.. Tuan Haji Mohd Kalok bersyukur dengan siapnya Masjid. Menurutnya sekarang bukan masanya mengungkit perkara yang lepas, yang penting ialah bagaimana mau memakmur Masjid agar sentiasa didatangi jama`ah. Tentulah dengan adanya kegiatan-kegiatan yang berjalan  yang seharusnya difikirkan bagi memenuhinya.
Imam Rahmat menimbulkan persoalan tandas yang dianggap dalam masjid. Menurut Tuan Raja Fuaddin , tandas  pada bahagian kanan bagi lelaki dan kiri bagi perempuan adalah dikira bahagian luar dari dewan utama masjid. Kita tak dapat membinanya secara terpisah, kerana kawasan masjid amat terhad dari segi ruang dan kawasan.
Dato` Dr. Wahid Shamsuddin menimbulkan soal carpet yang jika tiada tidak bermasalah, kerana lantai masjid bertile dan banyak sejadah yang disumbang oleh badan tertentu, tapi carpet ini telah ditempah sejak awal dan siap lebih awal dan tertangguh, kerana ketiadaan kewangan, tetapi akhirnya dapat di diselesaikan dengan himpunan duit dari beberapa pihak. Carpet di Masjid Al-Umm adalah bersifat keping-keping berasingan. Boleh dipisahkan jika perlu dibersihkan.
Encik Zulkifli menuji dari segi reka bentuk Masjid Al-Umm  yang terbuka dan lawas. Beliau memuji dari segi pencahayaan yang jika siang tidak perlu lampu, begitu juga dari segi pengudaraan nyaman dan tidak panas, walaupun tidak guna pendingin udara, cukup dengan dua kipas besar .  Warna  yang ceria dan carpet yang berwarna kuning cerah melembutkan pandangan. Berada di dalam ruang masjid terasa tenang dan nyaman dan tenang. Beliau mengucap tahniah di atas rekabentuk  dan ciri senibina Masjid Al-Umm yang disifatkan sebagai unik dan beridentiti sendiri.
Sekian.

No comments:

Post a Comment