October 26, 2018

MEMBINCANGKAN KEDUDUKAN BEKAS SURAU AL-UMM


MEMBINCANGKAN KEDUDUKAN BEKAS SURAU AL-UMM
(Fikrah Bangi:  38):
BBB, 17 Safar 1440H. = 26 Oktober 2018M. (Juma`at):
Setelah selesai mendapat kelulusan yang diperlukan oleh Masjid Al-Umm yang melayakkannya beroperasi sebagai masjid, iaitu:
1)      Kelulusan CCC yang didapati pada 4 Oktober 2018
2)      Mendapat kelulusan pendaftaran JAL SEL BPM/01/025/51
3)      Penyerahan bangunan secara simbolik kepada Jawatankuasa pada 11.10.2018.
Maka  tumpuan kerja dialih kepada pembangunan lanjutan iaitu:
1)      Memiliki Bekas Surau Al-Umm o. 5, Jalan 1/3G, 43650 Bandar Baru Bangi untuk dijadikan sebagai rumah imam
2)      Berusaha memiliki tapak yang kini  dikenali sebagai Medan Usahawan (dulu Medan Selera), bagi dijadikan tapak pembangunan  bagi pengajian  Masjid Al-Umm. Bagi tujuan ini usaha permulaan telah dilakukan seperti menyediakan plan architecture bagi bangunan yang dicadangkan. Projek ini adalah merupakan projek jangka panjang, kerana ianya memerlukan peruntukan yang besar bagi sebuah kompleks bangunan melebihi 10 tingkat yang memerlukan peruntukan melebihi RM70 juta.
Tumpuan pada peringkat permulaan selepas urusan bagi penggunaan Masjid Al-Umm selesai ialah pemilikan rumah No. 6, Jalan 1/3G, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor di atas.
Oleh kerana pada peringkat permulaan Bandar Baru Bangi dihuni (akhir November 1977)  masih tidak ada masjid dan surau, maka atas permohonan Badan Kebajikan penduduk masa itu memohon sebuah bangunan untuk dijadikan surau sementara, maka, Rumah Semi D ini diberi oleh pihak PKNS kepada Penduduk Bandar Baru Bang.  Penggunaan bangunan  yang baru siap sebagai surau ialah pada 6 Ogos 1978 sehari selepas diserah dan diadakan gotong royong. Penggunaan ini bermula dari 1 Ramadhan 1398. Surau ini adalah surau pertama  di Bandar Baru Bangi dan menjadi induk bagi surau-surau sebelum didirikan Masjid Al-Hasanah (tahun 2000).
Sejak 2007 pihak PKNS menggalakkan penduduk membina surau di tapak Masjid Al-Umm kini bagi menggantikan Surau Al-Umm dan pihak PKNS berhasrat untuk mengambil balik rumah semi D yang digunakan sebagai surau, tapi pihak penduduk terus menggunakannya  sebagai surau.
Bila tapak (lot 51177) itu diguba sebagai tapak masjid dan dalam masa pembinaan pihak PKNS mencadangkan pihak Jawatankuasa Pembinaan dan Pengimarah Masjid Al-Umm memulangkan rumah berkenaan kepada PKNS, beberapa siri pertemuan dan rundingan diadakan dengan pihak PKNS agar dapat dijadikan bangunan Surau Al-Umm lama dan bersejarah itu dijadikan rumah  imam bagi Masjid Al-Umm, iaitu sebagai pemberian PKNS sebagai pihak Negeri Selangor kepada Masjid Al-Umm secara percuma.  Dalam rundingan seterusnya, oleh kerana pihak PKNS  tidak bersedia memberi secara pertama, tetapi mau menjualnya menurut harga pasaran pihak Jawatankuasa  Masjid memohon agar dikenakan bayaran menurut harga lama (asal), iaitu RM70,000, tetapi pihak PKNS akhirnya menawarkan kepada pihak Jawatankuasa rumah yang tapaknya seluas  6,292 kaki persegi itu seharga RM500,000. Pihak jawatankuasa membuat keputusan untuk mengelak rumah itu dijual kepada pihak lain, maka pada 15  Julai 2015  pihak Jawatankuasa membayar cengkeram sebanyak RM5,000 dengan strategi untuk terus berunding bagi mendapatnya secara percuma.
Hari ini  (25.10.2018)  pihak PKNS menjemput  Pengerusi bagi mengadakan rundingan. Pihak pengerusi menjemut  beberapa Jawatankuasa untuk turut serta iaitu Tuan Ir. Haji Ishakbin  Arshad Timbalan Pengerusi, Tuan Haji Hussin bin Yunos Bendahari, Dr. Tajul Ariffin Noordin AJK, Dato` Dr. Abdul Wahid Shamsudin AJK dan  Nik Adham bin Nik Anuar selaku Pemangku Setiausaha berunding di Tingkat 5 Bangunan PKNS Bandar Baru Bangi. Pihak PKNS  diKetua Tuan Haji Lokman bin Abdul Kadir selaki Pengurus Besar PKNS, Wilayah Selatan dan Tuan Haji Asana bin Ali selaku Pengurus Jualan Hartanah Wilayah Selatan.
Dalam rundinga  bermula 2.30 petang hingga 3.45  petang itu pihak Jawatankuasa tetap memohon agar bangunan yang sudah tua itu diberi kepada Masjid secara percuma. Pihak Pengurus Besar menurutnya adalah menurut apa yang diputuskan oleh pihak ibu pejabat.
Akhirnya kami bersetuju perkara ini mau dibawa kepada  YAB Dato` Menteri Besar Selangor untuk dipertimbangkan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment