May 11, 2019

KABINET BARU TIDAK SUNYI DARU KEKURANGAN


KABINET BARU TIDAK SUNYI DARI KEKURANGAN
(Fikrah BangiL  221),
BBB,  06 Ramadhan 1440H. = 11 Mei 20`19M. (Sabtu).
Berikut dari kemenangan PH pada pilihanraya ke 14 (9.5.2018) dan perlantikan Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 7 (Kedua baginya) pada 10.5.2018, maka tugas selanjutnya ialah memilih anggota kabinet sebaik mungkin, tetapi ianya bukan pemilihan yang mudah. Tun Mahathir terpaksa berdepan. Antaranya:
a)      Memilih mereka yang benar-benar berkelayakan bagi menteri-menteri dan timbalan-timbalan menteri yang akan dilantik
b)      Sebagai parti yang baru dan belum berpengalaman memerintah  maka sukar mendapat mereka yang benar-benar berkelayakan
c)       Pemilihan perlu mengambil kira calon-calon bagi jawatan-jawatan dari berbagai-bagai parti dan perlu diambil kira perimbangan dari berbagai parti. Pada masa itu parti-parti di dalam PH yang memenangani pilihanraya ialah PKR, Bersatu, Dap dan Amanah.
Setelah  10 hari dilantik Tun Mahathir  mengumumkan pasukan kabinet permulaan (19.5.2018) yang disifatkan oleh setengah pihak mengejutkan. Atau sebenarnya kerana masalah kurangnya mereka yang berkelayakan. Mereka adalah.
Tun  Dr Mhathir Mohamad  - Perdana Menteri
Dr. Wan Azixzah Ismail – Timbalan Perdana Menteri
Datuk Seri Muhyiddin Yassin  - Menteri Dalam Negeri
Dr. Maszlee Malik – Menteri Pelajaran
Rina Harun – Menteri Pembangunan Luar Bandar
Datuk Seri Mohamed Azmin Ali – Menteri Ekonomi
Zuraida Kamaruddin = Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Lim Guan Eng –Menteri Kewangan
Anthony Loke – Menteri Pengangkitan
Govin Singh Deo – Menteri Komunikasi
M. Kulasingam – Menteri Tenaga Manusia
Mohamad Sabu – Menteri Pertahanan
Salahuddin Ayub – Menteri Pertanian

Dr. Dzulkefy Ahmad – Menteri Kesihatan. (The Star, 19.5.2018: 2).
Antara kejutan yang ketara ialah pemilhan Dr. Maszlee Malik  seorang Bekas Pensyarah UIAM dalam bidang Pengajian Islam menjadi Menteri Pelajaran. Tidak ada pengalaman kerjaya  yang mengukuhkannya selain dari pensyarah. Adalah dijangka dan diharapkan bahawa Menteri Pelajaran seharusnya dipegang oleh Perdana Menteri yang mempunyai banyak pengalaman di dalam bidang pendidikan yang juga pernah menjadi Menteri Pelajaran. Pada peringkat permulaan Dr. Maszlee  tidak hati-hati dan sering mengeluarkan kenyataan yang dipersoalkan, bahkan melucukan.
Muhyiddin adalah veteren yang berpengalaman sebagai BekasTimbalan Perdana Menteri , selain dari masalah kesihatan beliau memang berpengalaman dan berkelayakan. Azmin Ali masa itu masih MB Selangor dan Lim Guan Eng adalah Bekas-Bekas Menteri Besar yang mempunyai pengalaman pentadbiran dan mengendalikan kewangan. Tambahan Menteri –menter dan juga Timbalan-timbalan dibuat secara bertahap.
Manakala yang lain , mereka yang dilantik mewakili empat parti di dalam PH itu adalah orang baru yang belum berpengalaman dan menghadapi ujian. Sebenarnya untuk kekuatan kabinet pihak PM boleh melantik professional-professional dari luar di dalam kabinet bagi mengukuhkan pentadbiran.
Sekian.

No comments:

Post a Comment