January 6, 2020

AKU TERLIBAT DENGAN POLITIK !


AKU TERLIBAT DENGAN POLITIK !
(Fikrah Bangi: 442),
BBB: 10 Jamadil Awwal 1441H. = 05 Januari 2020M. (Isnin).
Sebenarnya sepanjang pengajianku dari peringkat menengah hingga ke universit, tidak ada hasratku untuk menjadi orang politik. Fokus diriku yang sukar di dalam kehidupan adalah menumpukan sepenuh perhatian di dalam pengajian, kerana menyedari, bahawa melalui keilmuan adalah satu-satunya cara memperbaiki diri, Telah aku ceritakan, betapa sukar untuk menamatkan pengajian pada peringkat menengah (thanawi (1962).
Sebagai kesan dari pembacaan bagi menghadapi pengajian bagi menapat  ilmu, timbul minat aku mencntai bidang penulisan. Aku mulai menulis dan menghantar tulisan kepada penerbitapenerbitan, walaupun tidak mendapat tempat. Bidang penulisan ini aku teruskan bersama saemasa belajar persendirian hingga peringkat STPM dan diterima masuk ke UKM (18.5.1070) sebagai pelajar sulung dan graduan sulung dari universiti itu. Bersama dengan fokus terhadap ilmu, maka serentak dengan itu juga aku kembangkan bidang penulisan. Tulisanku mulai mendapat tempat sejak memasuki UKM. Tulisanku mendapat tempat di dalam penerbitan-penerbitan terkenal seperti Majalah Dewan Bahasa, Dewan Masyarakat, Dewan Sastera, Dewan Budaya dan berbagai-bagai penerbitan akhbar tannah air. Hasil penulisan, terutama semasa menjadi mahasiswa dapat menampung sedikit sebanyak perbelanjaan dalam pengajian.
Aku tidak terlibat di dalam politik tanahair, bukan bererti aku tidak mengikuti pekembangan politik tanahair. Aku mengikuti perkembangan melalui media akhbar dan letreonik. Mengikuti perkembangan politik adalah penting, lantaran aku terlibat dengan politik kampus sebagai antara pemimpin yang menubuhkan Persaatuan Mahasiswa UKM dan memimpinya untuk dua poenggal. Walau apa pun tumpuan terhadap ilmu adalah paling utama, kerana selepas lulus ijazah pertama (Sastera dabnn Sejarah) dan Ihazah Sarjana dengan kepujian bidang sastera. Masa adalah dihabiskan masa bagi menyambung pengajian pada peringkat sarjana (176/77) dan peringkat PH. D (1990) Tumpuam utama juga terhadap bidang pengajaran selepas mendapat ijazah sarjana – dilantik pensyarah (1977). Tugas juga ditumpukan pada menyelia tesis pada peringkat sarjana dan bila mendapat Ph. D. Penyeliaan juga dilakukan terhadap pelajar PH. D khususnya bila dilantik sebagai Profesor Madya (1992).
Aku terseret kepada politik adalah secara tidak dirancang. Ini ialah diakibatkan suasan politik amat hangat sekitar 1990an. Khususnya apabila Anwar Ibrahim yang mnenjadi Timbalan Perdanba Menteri dikaitkan dengan skandal yang membawa kepada penahanan  beliau dan dipukul semasa di dalam penjara hingga lebam matanya. Perlu diingat  Anwar adalah model pemimpin pelajar sejak kami memimpin PMUKM dan mengharapkan idealisme yang diperjuangkan semasa menjadi pemimpin pelajar akan dipraktikkan , khususnya selepas be;iau menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Episod yang dilalui Anwar amat mnemberi kesan kepada seluruh rakyat Malaysia. Kebencian terhadap pemerintah mneningkat tinggi, khususanya  selepas Anwar dipukul di dalam penjara. Terhasilnya Angkatan Perpaduan Ummah dan kemudian lahirnya Barisan Alternatif bagi menentang pemerintah adalah dari kesan simpati terhadap Anwar dan bagi membela Wan Azizah yang menderita mengalami tekanan akibat dari kemelut yang dihadapi Anwar – suaminya di dalam penjara.
Sokongan terhadap Anwar terutama dari kalangan pemuda menggerak Wan Azizah dan penyokong-penyokong ke arah mengadakan pertemuan bagi membentuk sebuah parti politik bagi membela Anwar dan Wan Azizah.
Berita pengepungan terhadap rumah ANWAR BAGI MENANGKAPINYA sebelumnya banyak sampai kepadaku diceritakan kepadaku oleh anak lelakiku yang baru pulang dari menamatkan pengajian di Amerika. Beliau  turut sama menjadi pengawal di rumah Anwar.
Tersentuh dengan peristiwa yang menyayat hati itu aku menyatakan kesanggupan untuk sama hadir dalam pertemuan bagi menubuhkan Parti Keadilan, sebagai pernyataan sokongan.
Pertemuan adalah diadakan  pada 4 April 1999 bertempat di Hotel Rennaissance, Kuala Lumpur. Aku menghadiri perhimpunan dan pertemuan bagi mengadalan  persetujuan bagi membentuk Parti Keadilan Rakyat sebagai sokongan. Aku hadir dan dari peristiwa ini aku anggap aku mulai terlebat di dalam  politik, tetapi tidak semestinya mengikuti parti berkenaan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment