January 8, 2020

SEMUANYA BERGERAK PANTAS


SEMUANYA BERGERAK PANTAS
(Fikrah Bangi: 444),
BBB:  12 Jamadil Awwal 1441H. = 08 Januari 2020M. (Rabu).
Selepas pelancaran cawangan Pas di Seksyen Satu pada 21 Nei 1999, maka aku dengan rasminya menjadi pemimpin kecil di kawasan terawal BBB dihuni. Mulai dari itu aku mulai memahami kedudkan kawasan dan parti. Pada bulan Mei ini hangat pilihanraya mulai dirasa yang pilihanraya dijangkaa berlangsung pada akhir tahun tersebut.
Adalah difaham,i bahawa kawasan parlimen Hulu Langat selama ini kawasan Umno. MCA dan Pas  tidak pernah mewakili parlimen ini. Contoh  MCA diwakili Lee Kim Sai dari MCA sebelum itu. Didalam, parlimeun Hulu Langat terdiri dari tiga lawasan,  DUN Kajang,  Semenyih (termasukBeranang) dan Dusun Tua. DUN Kajang biasa diwakili sama ada MCA atau DAP. Manakala yang lain diwakili oleh Um,no.
Kerjasama pada peringkat pusat antara Pas, Dap dan Keadilan nampaknya bersetuju  Hulu Langat ditandingi oleh pihak Pas, satu yang sukar berdasarkan tiada pengalaman Pas pernah memenangi kawasan ini. Dalam hal ini kawan-kawan dari jawatankuasa Pas kawasan Hulu Langat berjaya memujukku menyertai dan bergerak di dalam Pas. Oleh kekurangan calon yang sanggup menghadapi risiko kekalahan, maka aku adalah eset bagi parti sebagai salah seorang calon.
Pada peringkat permulaan aku diperkenalkan  kawasan. Pada permulaan aku dibawa berkenalan dengan Pusat Pentadbiran Pas  di Hulu Langat, iaitu Markas Tarbiyyah al-Thaqafiyyah di Teras Jernang, di Sungai Merab berhampiran senpadan dengan kawasan Sepang. Aku ke situ pada 20 Jun 1999. Di sini aku diberi penerangan tentang pentadbiran Hulu Langat di bawah YDP Dr. Rusli Che Mat dan kegiatan yang sedang disusun. Manakala pada hari yang sama pada sebelah malamnya aku dibawa ke  Taman Kajang Baru, di Sungai Jeluk,  Kajang. Ini merupakan pertama kali dibawa ke lempen ceramah parti. Paa malam, itu tokoh pemimpin Pas Pusat hadir ialah saudara Mat Sabu.Turut hadir ahli-ahli Pas, Keadilan dan DAP. Kawasan ini adalah kawasan campuran antara Melayu dan Cina. Pada kali itu dapatlah dikatakan pertama kali aku di atas pentasbersama pemimpin Pusat dan diberi peluang bercalap selama 15 minit memperkenalkan diri..
Pada 10 Julai aku berpeluang menghadiri Majlis pertemuan antara, Tuan Haji Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden Pas Ustaz Hashim Jasin bersama Ustaz Rashid Dail di runahnya membincangkan tentang situasu politik dan parti.  Dan pada malam 11.7.1999 bersama kawan-kawan ke Shah Alam kerana mengikuti ceramah yang disampaikan oleh Nik Abdul Aziz pimpinan ulama. Manakala pada 12 Julai ke Kuala Pajam, Hulu Langat berceramah di sana besam tokoh-tokoh Pas, iaitu Mat Sabu, Dr. Hatta Ramli dan pemimpin setempat.
Pendek  kata pada peringkat permulaan aku didedahkan dengan kegiatan Pas Hulu Langat
Satu pengalaman penting  pihak Biro Pemuda Pas Pusat yang terdiri dari Syed Azman, Dr. Hatta Ramli dan Dr. Sufyan Hussein telah mengadakan Himpunan Siswazah di Markas Pas di Tanman Melewar. Perhimpunan ini dirasmikan oleh Presiden Pas iaitu Dato` Fadzil  Noor.
Dari kenyataan ini memperlihatkan Pas disertai golongan muda yang terdiri dari garaduan-graduan universiti dalam dan luar negara. Ini semua bagi memperkukuhkan kedudukan Pas di kalangan parti alternatif dan bagi mendapat keyakinan dan sokongan rakyat.
Pada peringkat Hulu Langat pada 25 Julai diadakan kegiatan dan ceranah di Markaz Tarbiah di Teras Jernag., manakala pada peringkat Kajang diadakan mesyuarat pada peringkat Kajang di Global Eco-Pass di Kajang Utama.
Pendek kata selepas terlibat dengan politik pergerakan begitu pantas, Ini adalah bertujuan mengejar pilihanraya yang dijangka akan berlangsung tidak lewat dari akhir tahun 1999.
Sekian.

1 comment:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete