January 23, 2020

KEMPEN HARI KELIMA


KEMPEN HARI KELIMA
(Fikrah Bangi: 459),
BBB: 27 Jamadil-Awwal 1441H. = 23 Januari 2020M. (Khamis).
Dalm tempoh seminggu kempen (20-29 November 1999), semua kawasan mengundi harus dilawati baik oleh calon dangan  gerakkerja yang lain seperti muslimat, pemuda dan sebagainya. L
Kalau perlu tempat penting perlu diulang pergi, begitu juga dengan tempat yang dirasakan tidak begitu berkesan dengan pemergian sebelumnya.
Pada  hari Khamis 25 November,  pada sebelah paginya , selepas jam 10.00 pagi calon besereta pengiring-pengiring ke Kajang. Tempat yang dituju ialah Pasaraya Metro Inn  yang terletak di bahagian tengah Bandar Kajang. Tempat ini merupakan tempat popular bagi masyarakat Kajang membeli belah. Jadi selepas pasar itu dibuka calon dan pengiring-pengiring berkempen di pasaraya berkenaa, iaitu dengan menemui pembeli-pembeli yang datang dan merayu undi dari mereka itu.
Selepas ke Metro Kajang, calon  pulang ke Markas al-Mawaddah di Bandar Baru Bangi Kemudian keluar ke Sungai Sikamat, markas terpenting di Kajang. Ia sebagai markas transit ke bahagian-bahagian yang lain. Dari Markas Sungai Sikamat, calon dan pengiring-pengiring bergerak di kawasan perumahan bekas pekerja-pekerja estet di kawasan pendalaman  dari Batu 8. Perkerja-pekerja  estet di sini dipindah selepas ladang getah dan kelapa sawit mereka digunakan tapak bagi pembangunan. Mereka di tempatkan secara sementara di bahagian dalam Batu 8 di sini. Mereka menuntut dari majikan pampasan dan perumahan tetap bagi mereka. Kita berjanji akan membawa masalah mereka kepada pihak Pengurus Ladang dan pihak kerajaan negeri.
Penempatan kaum India di sini adalah penempatan ketiga ramainya  oang-orang India. Dua tempat komuniti Indfia yang menjadi tempat kunjungan calon bagi mendekati orang India, ialah di Pekan Bangi. Mereka adalah pekerja-pekerja ladang di Bangi Lama  dan juga pekerja-pekerja kereta api. Tempat kedua penting ialah komuniti India yang tinggal di di West Country di Jalan Reko, Kajang. Mereka adalah bekas pekerja Ladang West Country dan mereka ditempatkan di sini. Pihak  PKNS membina projek perumahan kos rendah untuk mereka. Sebagaimana di Bangi Lama ada prokek perumahan sederhana bagi komuniti India.
Dari lawatan kepada komuniti India dekat Sungai Sikamat, calon pulang ke Markas al-Mawaddah dan pada malam diatur program ke Fasa 4, Bandar Baru Bangi bagi menemui masyarakat setempat. Fasa empat antara kawasan padat yang berjama`ah di Surau Al-Kauthar. Calon hadir ke sini selepas solat Isya`, tiba di sini calon disabotaj dengan mengatakan perhimpunan di sini tidak mendapat permit dari Polis. Lantaran itu calontidak dibenarkan berucap, sebaliknya majlis pertemuan terus diadakan dengan  beramah mesra dan makan minum di medan yang sering diadakan pertemuan di sini. Pertemuan di sini adalah pertemuan akhir di sini bagi hari ini. Selepas  bertemu dan bermesra dengan penduduk setempat calon bergerak pulang sekitar jam 11.-00 dan  ke Markas al-Mawaddah di Seksyen dua, Bandar Baru Bangi.
Selepas diberi taklimat bagi pergerakan pada hari keenam (Juma`at), calon dhantar kembali ke rumah.
Sevagaimana telah disebut calon adalah dikawal 24 jam, untuk mengelak dari sabotaj dan kemungkinan-kemungkinan yang lain.
Sekian.

No comments:

Post a Comment