July 7, 2018



BBB,  22 Syawal 1439H. = 06 Julai 2018M. (Juma`at):
Selepas membicarakan dari segi arkitek Masjid Al-Umm yang menjadi asas bagi senibina Masjid Al-Umm, maka akan  dibicarakan tentang senibina Masjid Al-Umm itu sendiri. Melihat kepada Masjid Al-Umm secara keseluruhan, sebelum turun membicarakan bahagian demi bahagian terjemahan dari plan arkitek selepas perubahan dan dapat dikatakan bahawa apa yang dilihat kini dari segi fizikal, itulah Masjid Al-Umm yang telah diterima dan diluluskan dari segi pemeriksaan (terakhir Bomba pada 3 Julai 2018), insya Allah bakal mendapat kelulusan CCC secara rasmi.
Dengan meyakini pendapat betul atau dianggap bias, kerana kami terlibat dalam pembinaan sebagai Pengerusi dan Jawatankuasa Pembinaan, paling tidak selaku Pengerusi berpendapat bahawa Masjid Al-Umm adalah `Masjid Yang Indah` sebagai sebuah masjid tanpa memerlukan perbandingan dengan mana-mana masjid. Bahkan seindah Taj Mahal (bukan masjid) dari segi senibinanya.
Indah dari segi `Falsafah Takmilah` bahawa perjalanan membina Masjid Al-Umm hingga kini dikira dari tercetusnya Bangi Bandar Ilmu (22Jun 2008) hingga kini (6 Julai 2018) yang Masjid Al-Umm sebagai pemangkin bagi Bangi Bandar Ilmu adalah genap 10 tahun – Satu dekad yang penuh berkat (Keizinan Kerajaan Negeri terhadap  JAIS mengenai  tapak bagi Masjid –Ruj. PTD HL. 16/3/5.2008 (3) bertarikh 24 Mei 2008.
Perjalanan 10 tahunbagi pembinaan Masjid Al-Umm adalah perjalanan kuantiti dan kualiti bagi Masjid Al-Umm dalam menuju Takmilah. Dalam konsep Takmilah perjalanan dari permulaan, bukan tidak ada halangan dan gangguan, misalnya dari segi tenaga manusia, dari segi pentadbiran dan dari segi kewangan, tetapi ini adalah merupakan ujian-ujian yang harus dilalui bagi memantapkan pembinaan. Ianya juga adalah proses Takmilah. Proses Takmilah tidak bererti semuanya dilalui dengan baik dan sempurna, bahkan ketidak sempurnaan itu adalah komponen Takmilah. Sebagai contoh dari segi kewangan, bagi mendapat dana bagi pembinaan Masjid Al-Umm, berbagai usaha dan halangan yang didapati, pembayaran yang dilakukan tidak selicin yang diharapkan, berbagai halangan dan tersangkut dari segi kewangan. Bayangkan kos bagi membina Masjid Al-Umm berasal dari RM10 juta meningkat berkali-kali  kepada RM21 juta, kerana perubahan dari segi plan, peningkatan harga barang-barang dan cukai GST (lebih dari RM600,000 amat memeritkan bagi mendapat kewangan dan pembayan). Namun melalui ujian-ujian kewangan berkenaan Masjid Al-Umm dapat disiapkan, itupun masih terhutang RM2 juta dan masih merupakan cabaran bagi kami mendapatkan kewangan bagi melunaskan hutang. Namun pahit maung ujian kewangan ini adalah kemanisan pengalaman yang terpaksa kami lalui dan sedang dan masih kami lalui. Ini adalah merupakan proses Takmilah dari segi kewangan.
Demikian juga dilihat secara keseluruhan kepada pembangunan fizikal Masjid Al-Umm. Selama 5 tahun pembangunannya berlangsung (10.12.2013 kini 6.7.2018). Dilihat dari luaran ianya telah siap, tetapi sebenarnya berbagai masalah berlaku sejak dari permulaan pembangunan, misalnya ruang masuk yang terlampau terbuka dan tiada sekatan dan boleh dicerobohi, pengabaian dari mewujudkan ruang pejabat pentadbiran secara sempurna, sehingga terpaksa menumpang ruang bukan dikhususkan bagi pentadbiran. Kubah yang diharap sebagai sebuah kubah yang canggih sehingga kini tidak pernah sempurna dari segi pembinaan dan pemakaian dan banyak lagi kekurangan-kekurangan, tetapi di atas kekurangan-kekurangan ini yang diharap dapat diperbaiki diharap ianya menyempurnakan pembinaan. Demikian  falsafah Takmilah dari segi pembinaan Masjid Al-Umm adalah dilihat di sebalik dari segi kekurangan  baik dari segi dana dan kekurangan dari segi pembinaan yang diangankan kesempurnaan adalah merupakan proses Takmilah bagi pembinaan dan nilai bagi Masjid Al-Umm. Kekurangan-kekurangan adalah ruang bagi membaiki dan mengimaginasikan kesempurnaan dan perjalanan ke arah itu tiada noktah akhir dan Takmilah Hakiki tidak mungkin dicapai, dan Takmilah di dalam ketidak Takmilah itulah Takmilah yang dapat dicapai. Dalam kata lain hasrat sempurna Takmilah adalah keiginan tidak pernah dicapai dan ia adalah cabaran bagi kita di dalam apa jua bidang bergerak ke arahnya. Dia adalah cahaya yang kita unggas rindu menuju kepadanya.
Demikianlah melihat secara keseluruhan ada yang dianggap mendekati dari segi estetika  dan ada yang tidak menepati, dan ada ruang bagi meningkatkan kualiti dan mengusaha ke arahnya, itulah semangat dan jiwa Takmilah. Ibarat sekuntum mawar, keindahannya adalah terdiri dari kelopaknya yang lembut dan indah yang mengeluarkan serbak wangian, tetapi ada yang kontranya, misalnya duri pada tangkai di bawah kuntuman adalah membahaya dan merosakkan, demikian dengan daunnya yang mungkin tidak sebaik bunganya yang misalnya dirosakkan oleh unggas  dan sebagainya, tetapi kombinasi bagi semua ia adalah sebuah atau sekuntum keindahan. Takmilah dapat dilihat dan digambarkan di mana-mana, tetapi kekurangan juga di mana-mana ia adalah ruang yang terus menerus bagi pembaikan. Kekurangan memang lebih jelas pada bahagian fizikal yang besar, tetapi bila membicarakan dari segi estetika pada bahagian demi bahagian di sana juga elemen Takmilah dan di sana ada kekurangan-kekurangan yang boleh diperbaiki atau diimaginasikan kesempurnaannya. Dalam kata lain tidak ada yang Takmilah alamiah selengkap, tanpa cacat dan Takmilah adalah pada Yang Paling Sempurna !
Dalam hal ini, dengan ketidak sempurnaan pada Masjid Al-Umm, dari segi lahiri dan maknawi ialah Takmilah Kemasjidan Masjid Al-Umm yang kami unggulinya.
Sekian.

No comments:

Post a Comment