July 22, 2018

RAGAMHIAS KEPERLUAN MENTAKMILAHKAN


RAGAMHIAS  KEPERLUAN  MENTAKMILAHKAN
BBB, 08 Zulkaedah 1439H. = 21 Julai 2018M. (Sabtu):
Ragamhias bermaksud ialah pelbagai jenis hiasan pada sesuatu tempat atau objek, biasanya bersifat seni yang menjadikan tempat atau objek itu menarik. Ianya adalah elemen Takimilah yang menjadikan tempat itu lebih baik, indah, menarik dalam mentakmilah tempat atau sesuatu objek itu. Ia adalah sebagai sesuatu yang tabi`i atau dorongan tabi`i bagi yang mewujud dan menghasilkan  keindahan atau kebaikan bagi sesuatu tempat itu.
Maksud dari segi tabi`i, bahawa sesuatu ciptaan itu adalah dibekalkan oleh Allah Ta`ala dengan elemen yang menjadikannya lebih baik, misalnya bagi sesuatu pokok Allah menjadi dan membekalkan baginya misalnya batang bagi menjadikannya tinggi, dahan dan ranting bagi menjadikannya rendang, berimbang dan cantik, Allah membekalkan baginya daun yang subur dan menghijau, cantik dan merimbun, Allah menwujudkan baginya bunga yang berwarna seperti kuning, merah, putih dan sebagainya menjadikannya  menarik dan indah dan Allah mewujudkan dari bumi buah-buahnya yang enak dimakan yang memberi faedah bagi manusia dan binatang, bahkan melalui buah sebagai benih yang melanjutkan turunan dan perkembangan bagi buah atau pokok berkenaan. Perkembangan dan pembesaran pokok berkenaan melalui sebab musabbab dan kesesuaian iklim, cuaca dan kesuburan tanah dan sebagainya. Secara tabi`i juga perhimpunan pokok yang tumbuh dan membesar memenuhi ruang yang luas menjadikannya sebagai hutan yang penuh dengan berbagai-bagai pokok yang kelihatan bagi keseluruhan berada di dalam suatu landskap menarik. Misalnya tumbuh dan suburnya pada lereng bukit dan lembah dan kelihatan pokok-pokok berada pada bahagian tinggi dan rendah yang di bawahnya larian anak sungai yang menyuburkan hutan-hutan berkenaan dan cantik. Ianya merupakan sebagai khazanah alam yang diberi Tuhan yang tidak ternilai harganya.
Selain dari sifat dan ciri tabi`i yang menumbuhkan pokok dan menyuburkan hutan secara tabi`i sesuai dengan iklim dan cuaca setempat. Ada yang sengaja mewujudkan daya tarikan dengan mengambil contoh kecantikan pokok dan hutan. Elemen alamiah ini cuba ditiru dan menjadikannya sebagai sebahagian dari invironment kehidupan alamiah seharian.
Sebagai contohnya di dalam kehidupan kota yang sentiasa sebok dan tegang dengan tuntutan kehidupan, maka antara keperluan di bandar ialah mewujudkan taman tasik dan sebagainya bagi memberi ruang warga kota mendapat ketenangan  dengan pergi berihat di tepi tasik di bawah lindungan pohon-pohon yang rendang di tepi tasik berkenaan. Dalam maksud pihak berkuasa meniru dan mewujudkan elemen alamiah yang menarik dengan mewujudkan tasik atau sudah ada tasik yang asli, tetapi disediakan taman-taman sekelilingnya bagi memberi ketenangan dan kedamaian bagi yang mengunjunginya. Ini bermaksud tasik dan taman sengaja diadakan dengan menanam dan meniru serta mewujudkan landscape yang menarik.
Keadaan yang sama dapat dikiaskan bagi keluarga yang memeiliki rumah dan mempunyai halaman  rumah, maka bagi menjadikan kawasan rumah menarik dan memberi ketenangan bagi keluarga, sengaja diwujudkan taman di kawasan rumahnya dengan menanamkan pokok-pokok secara teratur dan menarik pandangan. Ianya merupakan kesengajaan dari keluarga bagi rumah tersebut mewujudkan taman. Usaha yang dilakukan adalah sebagai naluri tabi`i dalam keluarga berkenaan yang suka kepada sesuatu yang indah dan sengaja mewujudkan taman di rumahnya dengan menanam berbagai pokok yang disusun secara teratur dan menarik. Kesemuanya menunjukkan bahawa dari segi jiwa normal adalah berkecenderungan bagi menjadikan kediaman di rumah  lebih cantik dan menarik sebagai dorongan yang menghibur dan menenangkan kehidupan keluarga berkenaan.
Keadaan yang sama berlaku pada  pengwujudan atau pembinaan sebuah masjid atau rumah. Sebuah masjid dapat diwujudkan dengan binaan secara biasa. Misalnya diratakan tanah dan ditanamkan tiang biasa, di ratakan tapak dengan lantai semin dan ditegakkan dinding   secara biasa dengan adanya pintu-pintu secara biasa, tanpa mewujudkan sebarang hiasan, maka sesungguhnya ia dapat diwujudkan sebuah bangunan masjid biasa,  tanpa melibatkan sebagai hiasan, maka ianya adalah bangunan sebuah masjid yang biasa berlantai, berdinding rata dan biasa.
Namun dalam keadaan normal dan tabi`i, timbul keperluan-keperluan bagi menghiasi masji d sama ada pada bahagian luar – bagi kawasan, luar bangunan dan dalam bangunan itu sendiri.
Keadaan ini adalah berlaku pada Masjd Al-Umm.
Sekian.

No comments:

Post a Comment