July 13, 2018

KESEIMBANGAN : CIRI ESTETIKA DOMINAN MASJID AL-UMM


KESEIMBANGAN: CIRI ESTETIKA DOMINAN MASJID AL-UMM
BBB, 28 Syawal 1439H. = 12 Julai 2018M. (Khamis)
Satu ciri estetika dominan bagi Masjid Al-Umm ialah `Konsep Keseimbangan`. Sebagaimana telah disebut bahawa antara ciptaan Allah ada yang bersifat berpasang atau bersifat dua-dua yang boleh diistilahkan berpasangan, bertentangan, sebelah menyebelah, berlawanan dan bersamaan. Sebagai tubuh jisim diri ada bahagian kanan dan kiri dan antara kedua belah adalah bersamaan, iaitu antara sebelah kanan dengan sebelah kiri. Pada diri juga ada elemen pasangan seperti tangan kanan dan kiri, mata kanan dan kiri dan kaki kanan dan kiri. Elemen ini amat mempengaruhi kehidupan manusia.
Di dalam menyediakan plan arkitek bagi Masjid Al-Umm, arkitek berkenaan iaitu Urusbina, sedar atau tidak adalah amat  terpengaruh dengan konsep berpasangan dan berkeseimbangan ini dan ianya menjadi ciri dominan bagi Masjid Al-Umm.
Selepas masuk ke dalam kawasan Masjid Al-Umm, bermula dari hadapan seorang akan mula berdepan dengan konsep berpasangan dan berkeseimbangan bermula dengan yang lebih jelas, bahawa berdiri tegak dengan gagah dan kukuh yang mengawal kanan kiri bagi Masjid Al-Umm ialah dua menara yang merupakan objek tertinggi dari segi bangunan Masjid Al-Umm (27.5 meter = 90 kaki tinggi).  Menara yang berbentuk bulat dengan bahagian atas menyerupai menara Masjidil Haram ini (Cadangan Dato` Dr. Haron Din) adalah bersamaan bentuk antara menara kanan dan kiri dan sama dari segi ciri-cirinya.
Konsep dua sebelah menyebelah bersamaan ini adalah bersifat menyeluruh. Untuk perbandingan dan kefahaman, bahawa sebuah Masjid Al-Umm dari atas ke bawah boleh dibelah dua dengan mengambil garis tengah bagi belahan ialah  dari pintu gerbang dihadapan  bergaris tengah kepada mihrab sebagai sempadan belahan, maka akan dilihat antara dua belah, sebelah kanan dengan sebelah kiri adalah bersamaan.
Kita belum mengambil contoh bandingan bagi keseluruhan buat permulaan, tetapi sekadar membuat bandingan pada bahagian luar hadapan sekitar  `Pintu Gerbang` yang telah kita bicarakan. Sebenarnya pintu gerbang berkenaan bukanlah semata-mata sekeping dinding konkrit  terdiri sebagai satu yang berasingan, tetapi pintu gerbang adalah sebagai permukaan hadapan bagi satu plan yang dindingnya mempunyai komponan tersendiri yang bersambung dengan binaan  ruang legar pada bahagian belakang bagi pintu gerbang berkenaan.
Dilihat dari hadapan kelihatan konsep berpasangan  berlaku sebagaimana dua unit menara. Pada bahagian kanan dan kiri ruang binaan bagi empat segi lebar ke bawah. Pada dinding ini terhias dengan daun tingkap bercermin dan berkerawang pada sebelah kanan (tiada daun pintu yang boleh dibuka dan ditutup), sebuah daun pintu yang bersamaan bentuknya juga berada pada sebelah kiri bagi bentuk kelek bagi dinding pintu gerbang. Ke belakang bagi dua bentuk kelek bagi pintu gerbang ini adalah dinding ke belakang yang sebenarnya masih merupakan komponan bagi dinding pintu gerbang. Pada sebelah kanan antara belakang bagi pintu gerbang hingga bersempadankan bahagian bawah menara terhias dengan tiga ruang seperti pintu membujur dari atas ke bawah secara seni dan indah. Tiga ruang sedemikian juga terdapat pada sebelah kirinya secara seimbang. Jika sebelah kanan bagi menara terdapat bangunan kecil tambahan bagi rumah kecil agak berasingan bagi pengurusan jenazah, maka demikianlah juga pada sebelah kiri pada penghujungnya ialah bangunan kecil bagi kolah – sebagai reserve air jika berlaku kekeringan air. Pokoknya antara kedua belah pihak adalah bersamaan. Sebagai tambahan pada sebelah kanan pintu gerbang ditanam sebuah pokok kecil rendang yang bertingkat-tingkat kelompok daun, maka demikianlah juga pada sebelah kiri. Kita telah sebutkan , bahawa pada bahagian antara pintu gerbang ke menara ini lebih indah kiranya diwujudkan kolam air berpancut, demikian juga pada sebelah kirinya. Nescaya dengan hiasan kolam air atau padanya ada blok batu yang mengalir air di atasnya nescaya dapat menyejukkanb suasana dan menarik pandangan.
Sebagaimana disebut bahawa bentuk tambahan terowong dari plastik yang baru ditambah itu merugikan ruang dan merosakkan pandangan  dan tiada ciri estetika. Untuk masa depan wajar ditiadakan dan digantikan pada sebelah atasnya bentuk bumbung beratap bata . Bumbung berbentuk 5V terbalik dengan bahagian V tengah dibesarkan. Ianya merupakan ciri tempatan sebagaimana atap bahagian atas beratap dan berbumbung yang bercirikan tempatan. Tambahan bumbun V ini tidak perlu bertiang bagi menjimatkan ruang.
Pada bahagian luar dari pintu gerbang ini dapat dinaikkan  taraf seni taman dengan elemen yang lebih menari dan estetik, sesuai dengan kedudukannya  pada bahagian hadapan yang merupakan pandangan awal bagi pengunjung-pengunjung dan para jamaah yang mengimarahkan masjid secara berterusan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment