July 25, 2018

MIHRAB TERINDAH LAHIRI DAN MAKNAWI


MIHRAB TERINDAH LAHIRI-MAKNAWI
BBB, 11` Zulkaedah 1439H. = 24 Julai 2018M. (Selasa):
Telah dibicarakan bahawa dilihat secara pandangan luar, mihrab yang berada pada bahagian hadapan masjid bersama dekorasi bersamanya membawa kepada peringkat tertinggi, iaitu, dilihat secara selari dari atas ke bawah dan hiasan kanan kirinya dengan  bentuk-bentuk  dedaun bujur tunduk ke bawah adalah pandangan terindah dan membawa nilai estetika tinggi dan dapat diberi tafsiran maknawi kepada perlambangan  yang dari segi mihrab menghadap Kiblat dan dari segi maknawinya munajat bermikrij ke peringkat tertinggi  dari segi kerohanian.
Sebagaimana pandangan lahiri dari depan bangunan Masjid Al-Umm, maka dari dalam juga merupakan tempat terindah dan tinggi dari segi estetika dari kubah bahagian dalaman membawalah kepada mihrab.
Membicarakan tentang mihrab yang menjadi fokus pembicaraan ini, bahawa keluasan ruang bagi kawasan mihrab dari pemidang luarnya adalah:
16  kaki tinggi x  11 kaki lebar
Dari keluasan di atas, mihrab sebenarnya adalah merupakan ruang  lapisan lebih dalam yang pemidangnya hanya 5 kaki dari segi lebar (mihrab dalaman) dan tinggi 14 kaki.
Paling menarik pada bahagian atas dari pemidang besar, ialah lengkungan pada bahagian atas bagi imam berdiri. Pada bahagian atas lengkung kosong, manakala pada bahagian kaki lengkung ada tiga baris hiasan dekorasi semacam bintang. Pada bahagian atas lengkung luar dihiasi dengan garisan-garisan silang yang mewujudkan bentuk-bentuk tiga segi x 2, manakala pada pemidang bahagian luar, kelilimg bagi empat segi panjang ke bawah dihiasi dengan bentuk geometrik yang asalnya bulat bujur, tetapi pada kanan dan kiri  diberi tambahan dengan kaki dan bahagian atas penyambung berbentuk X pada bahagian tengah digadis dengan  bentuk  v terbuka dan terbalik . Bentuknya seperti kacang, demikianlah bersambung sambung berkeliling ruang. Pada bagaian latar bagi hiasan yang berbentuk geometrik ini berlatarbelakangkan elemen daun dan bunga secara kecil memenuhi semua ruang keliling empat segi panjang itu.
Manakala bagi bahagian mihrab dalaman yang lebih kecil, juga terdiri dari lengkung bagaikan gua kecil. Pada bahagian atas dari lengkung gua kecil ini terdiri dari 4 baris bentuk seperti bintang.
Baris hadapan  8 baris bintang
Baris dua terdiri dari  9 bintang kecil
Baris tiga terdiri dari 9 bintang kecil bercouple
Baris 4 terdiri dari couple bintang dan berselang  sebayak 8 .
Semuanya seolah bintang-bintang bertabur di atas langit yang berada pada bahagian mihrab bahagian dalaman.
Keliling bagi bahagian mihrab dalaman ini yang berbentuk empat segi dikeliling adalah dihiasi dengan bentuk-bentuk geometrik design yang antaranya seperti bentuk gasing, seperti piala dan hiasan-hiasan bersamnya bersifat bersambung-sambung.
Fungsi lengkung secara double baik bagi atas dan lengkung ke bawah adalah menimbulkan suasana sunyi lembut dan harmoni. Dengan suasana ini juga memberi ketenangan dan kekhusyukan bagi imam yang memimpin jama`ah  bersolat  di dalam menghadapi ke arah Kiblat.
Mihrab pada dasarnya ialah sebagai arah menghadap Kiblat. Dari segi amalannya imam tidaklah masuk ke bahagian dalam mihrab semasa memimpin solat, sebaliknya ianya biasanya berada di luar dari kawasan mihrab dan berada pada bahagian hadapan bagi saf pertama, bahkan ke belakang dari mimbar yang  lebih ke belakang dari mihrab dan saf  hadapan  adalah di belakang dari  mimbar.
Walau bagaimana kewujudan mihrab dan ciri-ciri bersamanya adalah merupakan imej dan identiti bagi masjid.
Sekian.

No comments:

Post a Comment