July 26, 2018

KUBAH DAN TIANG MENARIK LUAR DAN DALAM


KUBAH MENARIK LUAR DAN DALAM
BBB, 12 Zulkaedah 1439H. = 25 Julai 2-18M. (Rabu):
Kita telah membincangkan kubah dari segi luar bila membicarakan tentang aspek-aspek terkeatas dari segi binaan masjid. Kubah adalah antara yang paling menarik, bukan saja dari pandangan luar, tetapi adalah dari segi dalaman. Kubah adalah mahkota bagi bangunan masjid Al-Umm dari segi fizikal dan juga lambang pemuncakan dari segi rohani.
Dilihat dari segi dalaman ia adalah senihias yang paling menarik. Ini  juga bukan kerana ianya berada pada bahagian atas jama`ah, tetapi dari segi ragamhiasnya. Ruanglingkup yang dibicarakan di sini ialah bahagaian atas yang dijunjung oleh empat tiang seri yang menjadi tiang utama bagi pembinaan Masjid Al-Umm,
Empat tiang seri adalah tiang paling utama di dalam pembinaan Masjid Al-Umm. Kesemuanya berada pada bahagian tengah masjid. Dilihat dari aras utama, empat tiang utama ini  ialah tiang terbesar, yang bulatannya 6 kali lilit (10 kaki pada bahagian tapak) dengan ketinggian setiap satu 50 kaki. Dua tiang pada bahagian hadapan yang ditengahnya  ruang mihrab, manakala dua tiang lagi pada bahagian belakang aras utama. Ruang utama (tak termasuk serambi kanan dan kiri) boleh memuatkan 2,000 orang (200x10 baris ) jama`ah. Pada bahagian bawah tiang disalut semin dan kotak-kotak pada bahagian segi bagi memuatkan Al-Qur`an dan bahan-bahan bacaan. Tiang berbentuk bulatr ke atas dan pada bahagian puncak dihias dengan lengkuk-lengkuk kecil sekeliling dan meluas ke atas sebanyak lima baris menyentuh belira (tiang melintang) di atas puncak bagi setiap  tiang. Keempat tiang dan belira inilah yang mengukuh dan menjunjung kubah yang beratnya lebih dari 10 ton itu. Bahagian  puncak bagi kubah ini paling rumit dari segi pembiunaan dan memakan masa bagi kemantapan dan pengangkatan kubah lebih dari setahun lamanya. Di atas belira ini ada tiga lapis bulatan semin yang mengukuhkan kedudukan kubah di atas ruang bagi kedudukannya. Pada lilit di luar terdapat semacam tiga jendela kecil bercermin berwarna yang menimbulkan cahaya . Terdapat empat ruang jendela sedemikian yang bertentang  setiap dua daripadanya pada empat tempat. Di bawah bagi setiap jendela ini ada tiga bentuk semacam tiga ruang bagi jendela tertutup. Bagi setiap ruang bulatan terdapat empat tiang pengukuh keliling bulatan bagi mengukuhkan kedudukan kubah yang mempunyai dua lapis layers (alluminium ).
Manakala pada bahagian tepi kanan dan kiri terdapat tiang memanjang ke bawah bagi tiang kipas besar yang juga berada di dalam ruang tepi kubah. Dua kipas besar ini tidak saja besar dan berat, tetapi makin memberat bila berpusing (digunakan), sehingga kesan udaranya meliputi keseluruhan ruang utama masjid (ketika tidak digunakan air-cond.).
Sebagai kubah yang berbentuk bulat, lengkungnya tidak saja dilihat dari luar dengan susunan barisan lampu-lampu yang bergemerlap dari luar, tetapi juga kelihatan lengkungnya dari dalam. Pada titik tengah bagi lengkung dari puncak ini diperturunkan  tiang dan rantai yang  membawa ke bawah dan tengah ruang ialah  gugus lampu-lampu thurayya yang indah pandangan dengan keberadaan dan kedudukannya paling tengah, lebih-lebih lagi menarik apabila gugus  lampu ini dipasang yang dengannya cukup menerangkjan ruang utama, apabila dipasang pada waktu malam, di samping lampu-lampu yang lain. Kini lampu cenderalela ini hanya dipasang pada waktu malam Juma`at sahaja,. Ianya adalah derma dari seorang penderma yang dikatakan harganya  lebih RM seratus ribu.
Dari pusat lengkung kubah adalah dihias ragamhias yang dibincang dan dipilih oleh ahli jawatankuasa ialah bentuk tiga segi memanjang yang berpangkal pada pusat kubah, yang kelilingnya sebanyak sepuluh tiga segi memanjang, tiga segi ini bersambung dengan tiga segi seterusnya dan bentuknya makin membesar sesuai dengan lengkungan kubah yang semakin melebar, sepuluh tiga segi ketiga makin membesar sehingga menyentuh tepi-tepi bagi kubah. Jadi ruang dalam kubah tidaklah bersifat kosong, tetapi beragamhias yang bersifat geometrik design yang mengambil bentuk tiga segi yang pada pangkalnya kecil danm makin membesar bagi tiga peringkat tiga segi berkenaan.
Keberadaan kubah pada bahagian tengan ruang utama adalah kena pada tempatnya. Keberadaan kubah pada ketinggian yang luas dan terbuka mewujudkan suasana yang luas, lawas dan terbuka. Keadaan ini menyenangkan para jama`ah berada di dalamnya. Suasana cukup selesa, khusuysnya bila air-cond. dipasang dan cahaya lampu bergemerlapan. Sebagaimana dikatakan, ada para jama`ah yang mengungkapkan, ``Berada di dalam ruang utama Masjid Al-Umm, sebagai berada di dalam Masjid Al-Haram.``Kekhusyukan lebih terasa bila berada dalam waktu solat dengan gema suara imam membaca surah waktu-waktu solat  jahar. Keseronokan juga terasa bila waktu-wakyu kuliah dan pengajaran.
Sesungguhnya kubah dan tiang-tiang mengangkat para jama`ah kepada kekhusyukan dan ketenangan bila berada di dalam Masjid Al-Umm.
Sekian.

No comments:

Post a Comment