July 23, 2018

RAGAMHIAS PADA TEMBOK PAGAR MASJID AL-UMM


RAGAMHIAS  PADA TEMBOK PAGAR  MASJID AL-UMM
BBB,  9 Zulhijjah 1439H. = 22 Julai 2018M. (Ahad):
Bayangkan jika pembinaan bangunan Masjid Al-Umm dan yang berkait dengannya tanpa cita rasa seni, maka ianya mungkin akan menjadi sebuah masjid yang dinding-dindingnya rata dengan pintu gerbang empat segi dan pintu tengahnya empat segi memanjang dari atas ke bawa, dinding pada sebelah kanan yang bersifat rata dan menurun ke bawah menurut landscape rata dengan pintu  sisi kanannya empat segi panjang ke bawah dan menurun ke bawah ke ruang legar masuk ke Dewan Serbaguna.  Kemudian daripada itu dinding rata dan membelok ke kanan dengan dinding rata dari atas ke bawah, kecuali pada bahagian mihrab sedikit ke depan dengan empat segi ke bawah juga rata, begitulah dari mihrab ke kanan dan dari bawah ke atas dengan dinding-dinding rata, kecuali tempat yang memerlukan pintu hinggalah ke bahagian depan. Jika demikian, maka ianya adalah pandangan bangunan yang kosong dari ragamhias dan bentuk-bentuk seni yang mungkin menjemukan.
Keadaan bangunan Masjid Al-Umm adalah tidak sebagaimana yang diimaginasikan di atas yang rata dan biasa, sebaliknya ianya dihiasi dengan berbagai-bagai ragam hias, termasuk juga dengan tembok pagar adalah dihiasi dengan ragam hias. Pada pintu pagar yang empat bahagian, semuanya mempunyai ragamhias yang polanya adalah bersamaan.
Pada pagi ini (Isnin 23 Julai 2018) Penulis bertanya Ar. Tuan Haji Raja Fuaddin bin Raja Ahmad yang bertanggungjawab mewakili syarikat Urusbina Sdn. Bhd. merekacipta tentang plan senibina Masjid Al-Umm dan ragamhias yang ada padanya (Ir. Tuan Haji Raja Fuaddin dapat ditemuinya setiap waktu subuh di Masjid Al-Umm). Pada pagi ini Penulis bertanya Ir. Tuan Haji Raja Fuaddin ketika keluar dari Masjid selepas mendengar  tazkirah solat subuh sambil Penulis menunjukkan kepada berbagai dekorasi di dalam masjid dan mengaitkannya dengan dekorasi pada tembok pagar dan pintu pintu pada  masjid, `` Adakah semua dekorasi ini direkacipta oleh Syarikat Urusbina ?``
Beliau menjawab, ``Tidak !``
Kita tidak  merekacipta ragamhias  pada masjid, sebaliknya kita meyediakan ruang ruang kepada sub-kontrektor untuk mengisinya dengan dekorasi bersesuaian. Syarikat berkenaan menyediakan berbagai contoh dekorasi bagi ruang-ruang berkenaan dengan berbagai rekacipta yang telah ada pada mereka. Kita memilih dari rekacipta-rekacipta yang telah disediakan, sesuai dengan ruang yang telah disediakan.
Menurutnya,  adalah tidak professioal dan tidak ekonomik bagi kita merekacipta sendiri, kerana ianya memerlukan artis-artis  professional dan sukar untuk menyesuaikan dengan ruang. Lagi pula kita tidak mampu menyediakan banyak rekacipta bagi satu-satu ruang yang mau dipadankan.
Dalam kata lain, bentuk-bentuk design adalah dipilih oleh Arkitek dari berbagai-bagai ragamhias dan dipadankan kepada ruang-ruang yang disediakan. Namun sebagaimana telah disebutkan ada bahagian-bahagian yang dicadangkan dibincangkan di dalam mesyuarat. Ada  apa yang dicadangkan dipersetujui diterima, tetapi ada yang  dicadang ditolak dan dicadang dengan bentuk-bentuk yang lain. Misalnya design bagi permukaan bagi dalam kubah (bawah) dibincang banyak kali tentang design dicadang oleh sub-kontrektor Majleza yang bertanggungjawab dari segi pembinaan kubah dan diterima ragamhias dicadang oleh Jawatankuasa.
Ragam hias ditembok pagar bagi Masjid Al-Umm mempunya bentuk dan pola yang sama dan jumlahnya adalah banyak. Polanya  berbentuk  dedaun lengkong separuh bulat dengan sedikit tajam pada bahagian atas . Pada bahagian bawah separuh bulat ini diberi garis menjadikannya separuh bulat dan sebagai daun berbentuk lebar, pada bahagian tengahnya dekorasi.
Pada dekorasi ini pada bahagian tengahnya tulisan Al-Umm (tulisan `Arab` sebagai nama bagi masjid). Pada bahagian tengah ini  terdapat  lakaran pada tengahnya benbentuk bintang 12 mata tiga segi dan dari setiap antara segi ini diluaskan dengan tiga segi mengelilimginya (12 tiga segi). Di dalam bagi satu daun separuh bulat ini terdapat 5 bintang yang diperluaskan dengan tiga segi dan dikaitkan dengan bentuk yang sama bersambung-sambung secara kreatif dan menarik. Jika papan bagi dekorasi ini memanjang ke bawah, maka ianya diulangi berkali-kali dengan disempadankan dengan garisan hingga ke bawah, mungkin lebih dari 5 kali ulangan menurut panjang ke bawah (Bentuk ini lebih pada dinding luar masjid). Ada  bentuk yang lebih mudah bagi ruang yang lebih kecil dan demikian ke bawah dengan hanya dipenuhi pada bahagian atas `Bintang pecah 12 (satu) disambung ke bawah dengan  design lapan kelok dengan di tengahnya semi bulat dan antara sempadan luar dengan dalam dihias dengan  bentuk-bentuk reja menyambung kembali dengan bentuk di atas dan begitulah seterusnya berulang-ulang ke bawah (Bentuk ini paling banyak pada ruang-ruang tembok pagar). Bentuk lebih mudah pada tembok pagar adalah:
1)      Pada kanan pintu pagar utama                    7
2)      Dari pintu pagar utama ke bawah              6
3)      Pintu bawah ke pagar TNB                            2
4)      Dari TNB ke pintu pagar bawah                   1
5)      Tembok tepi rumah ke atas                          8
6)      Tembok Jln. Ke Dewan Orang ramai           13
7)      Berhadapan padang                                         6
Jumlah lengkung daun dekorasi             43
Demikianlah pada tembok pagar dan pintu pagar terdapat dekorasi yang polanya bersamaan dan berulang-ulang. Ianya menjadi imej dan identiti senihias pada tembok dan pintu pagar bagi Masjid Al-Umm.
Sekian.

No comments:

Post a Comment