July 27, 2018

RAGAMHIAS DALAMAN RUANG UTAMA - DINDING KELILING


RAGAMHIAS DALAMAN RUANG UTAMA – DINDING KELILING
BBB,  13 Zulkaedah 1439H. = 26 Julai 2018M. (Khamis):
Fokus pembicaraan, ialah bahagian dinding bagi ruang utama solat (Ruang Dalam). Ruang utama solat ini dikeliling secara empat segi oleh empat bahagian dinding kaca (kecuali hadapan) dengan rangka-rangka pintu kaca yang berpemidangkan rangka alluminium.  Bahagian terbahagi kepada empat bahagian;
1)      Bahagian hadapan – paling utama
2)      Bahagian kanan
3)      Bahagian kiri, hampir sama dengan bahagian kanan.
4)      Bahagian belakang, tidak sama dengan bahagian hadapan. Di atas bagi halaman belakang ini ialah ruang solat muslimat, ditingkat satu.

1)      Bahagian hadapan dianggap terpenting

Pada bahagian ini ada 6 pecahan ruang.  Pada bahagian tengahnya ialah mihrab sebagaimana telah dibicarakan.
Pada bahagian kanan dan kiri, setiap bahagian ada tiga pecahan bahagian. Pada sebelah kanan berdekatan dengan mihrab ialah ruang mimbar bagi khatib (akan dibicarakan secara khusus). Dua bahagia sebelah kanan ialah dua lengkungan tunduk yang memanjang dari atas ke lantai,. Satu lengkungan kosong, manakala lengkungan kanan ber dinding kaca bagi dimasuki cahaya. Pada bahagian atas bagi tiga lengkungan terakam ayat-ayat Al-Qur`an  yang berhubung dengan masjid  dan solat yang tulisannya amat kecil dan tenggelam kerana dicat dengan cat yang sama dengan cat dinding dan tidak timbul.  Kritik dibuat sejak awal, tetapi pihak Majleza tidak ambil perhatian. Kerja dianggap tidak memuaskan. Pada bahagian pemisah bagi ruang lengkungan tunduk dihias dengan bentuk geometrik bentuk tiga segix2 dari atas ke bawah, Manakala pada ruang kosong bahagian atas lengkung dihias dengan garis-garis  silang membentuk ruang-ruang tiga segi x 2 yang selari.
Manakala tiga ruang sebelah kiri dari mihrab, pada ruang terdekat dengan mihrab ialah papan skrin yang dipaparkan dengan segala kegiatan masjid. Gambar pada skrin bertukar-tukar. Adapun dua lagi sama dengan ruang kanan, satu adalah bentuk lengkung tunduk hingga ke bawah, manakala yang terkiri adalah berdinding kaca bagi dimasuki cahaya. Paling atas ialah ayat-ayat Al-Qur`an dalam tulisan kecil yang sukar dibaca dan tenggelam dalam catan yang sama warnamya. Pada ruang kosong atas lengkung sebagaimana dikanan dihias dengan garis-garis  silang  yang membentuk ruang-ruang  bentuk sebagaimana di sebelah kanan. Demikian juga sempadan  bagi ruang sebagaimana dikanan dihias dengan bentuk gasing bersambung ke atas berlatarbelakangkan flora dan fauna.

2. Dinding Bahagian Kanan

Dipecahkan dengan empat pemidang bagi pintu-pintu dengan bahagian antara pintu sebagai tiang memisahkan antara satu sama lain. Bahagian ini tidak begitu significant, kecuali ia adalah pintu-pintu (tiga) untuk keluar masuk dari serambi kanan. Di atas bagi pintu-pintu ini tiga lengkung besar secara satu daun lengkung bagi setiap satu  dan adalah kosong bagi ruang daun berkenaan, manakala pada bahagian atas bagi lengkung dihias dengan garis silang yang membentuk kotak-kotak tiga segi x 2. Paling atas ialah ayat-ayat Al-Qur`an yang tidak jelas. Antara bahagian dinding bagi lengkung dengan pemidang pintu ialah belira bergaris lintang yang darinya keluar hembusan air-cond. Garis seumpama ini bersambung dari depan dan sekeliling ruang.

3. Dinding Sebelah Kiri

Adalah bersamaan dengan dinding dan bahagian-bahagian sebelah kanan. Ia mencermin sifat berimbang yang menjadi ciri dan identiti bagi Masjid Al-Umm.

4. Bahagian belakang

Adalah berada di bawah kawasan solat muslimat yang terbina lantainya dari dua tiang seri pada bahagian belakang. Dipecah kepada 4 ruang bercermin. Padanya pintu keluar masuk jamaah. Pintu utamanya menjadi pintu utama digunakan. Tiada ragamhias utama bagi bahagian hadapan ini, kecuali cermin-cermin bagi dinding bagi ruang utama dan dua pintu. Satu daripada tidak dibuka untuk kegunaan biasa. Hiasan ayat Al-Qur`an diletak pada bahagian atas bagi dinding muslimat.
Sesungguhnya ruang lingkungan dalam empat segi ini adalah ruang utama. Di sinilah berbagai-bagai kegiatan ibadat dan pengajaran diadakan. Ruang ini dilengkapkan dengan hawa dingin bagi keselesaan jama`ah. Raung lain digunakan bagi jama`ah apabila ruang tengah telah penuh. Atau digunakan ruang luar – serambi kerana seseorang itu tidak selesa dengan air-cond. atau ada masalah kesihatan.
Ruang utama yang berdinding kaca adalah ruang yang luas, lawas dan lapang.   Iadalah ruang yang  memberi keselesaan bagi ibadat, pengajian dan apa-apa jua kegiatan yang bersesuaian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment