September 25, 2020

 

KITA  BERPOTENSI

(Fikrah Bangi:  642),

BBB:  07 Safar 1442H. = 25 September 2020M. (Juma`at).

 

Bangsa yang besar ialah bangsa yang menghargai sejarahnya dan bermegah dengan kejayaan yang dicapai dan menjadikannya sebagai aspirasi dan inspirasi bagi mencapai kegemilangan pada masa hadapan.

Di dalam dunia yang kini lebih bersifat global ini, kita mempunyai sejarah gemilang yang bukan saja untuk dikenang, tetapi sebagai bukti dan penerusan kejayaan pada masa hadapan.

Dari segi lokasi negara dan wilayah kita berkedudukan strategik di dalam peta dunia dan peta budaya dan berpotensi mencapai kejayaan, jika tidak mengatasi, tetapi mampu maju dan berdaya saing dengan negara dan wilayah-wilayah yang lain. Lokasi negara kita  hampir bersamaan dengan lembangan lokasi yang mencapai kejayaan  fikiran, kepercayaan, tamadun dan peradaban. Lembangan Mediteranium  adalah lembangan yang strategik dari segi kedudukan dan iklim yang menyuburkan. Di kelilingan lembangan ini dan sekitarnya telah melahirkan perutusan-perutusan yang membicarakan tentang hakikat-hakikat dan kebenaran yang inti kebenaran masih terus menjadi anutan dan terus diungkap dan diucap oleh hati dan jiwa  dan penganut-penganut bukan saja di kawasan perlembangan, tetapi menggemai di seluruh pelusuk dunia, walaupun pada bahagian-bahagian tertentu gemanya tidak sekukuh dahulu.

Dari segi nilai budaya dan kemajuan di sekeliling lembangan ini tumbuhnya kemajuan yang membudayakan tamadun dan peradaban. Dari sini lahirnya tamadun Greek,  Mesir, Rom, Parsi, Baghdad, Itali,  Turki, Perancis,  German, Spanyol, Portugis, Belanda dan England. Kemajuan yang dicapai mereka bukan setakat di kawasan perlembangan, tetapi melempah keluar  melalui antaranya perdagangan dan penjajahan. Kesan dari kemajuan  mereka sebenarnya masih berterusan  hingga kini.

Negara kita berada di perlembangan yang lebih besar dan luas, iaitu Perlembangan Pasifik. Jika perlembangan Mediteranium menyentuh tiga benua, iaitu Asia, Eropah dan Afrika, maka Perlembangan Pasifik juga menyentuh tiga benua, iaitu Asia, Amerika dan Australia. Walaupun lembangan ini tidak sekompak dan sehebat lembangan Mediteranium, tetapi lembangan  ini mempunyai sejarah dan budaya cemerlang yang pernah dicapai seperti India, China,  dan antara keduanya lahir budaya dan peradaban unggul seperti  Sriwijaya, Langkasuka, Majapahit, Burma, Thailand, Cambodia, Melaka dan kemajuan yang lebih kemudian seperti di Jepun, Korea, China,  Australia, New Zealand dan Amerika. Dilihat dari segi geografi kedudukan negara kita Malaysia lebih strategik. Semenanjung Malaysia adalah merupakan  hujung ke selatan Benua Asia. Ia merupakan sebagai jantung Asia yang menghulur dan menurun ke selatan, di dada Asia. Semenanjung pernah dikenali dan realiti kini adalah Semenanjung Emas yang merupakan pengawal lalulintas pergerakan dari India dan Laut Atlantik ke selatan dan timur yang perlu melalui Selat Melaka. Kini Dengan Semenanjung, Sabah dan Sarawak, Malaysia berada pada Lembangan dan mengawal  Laut Selatan Asia dan Pasifik. Lembangan laut selatan Asia ini mengawal pergerakan di pesisir Benua Timur Asia. Satu kawasan yang sebok dan maju.

Kawasan pesisir Timur Asia ini adalah kawasan yang kaya dengan tradisi budaya timur yang memegang nilai etika  dan budaya yang tinggi dan mempunyai bahasa yang lembut dan berpakaian berciri tempatan yang sesuai dengan iklim setempat.

Walau bagaimana  lokasi-lokasi tersendiri dari lembangan berkenaan, tidak lagi terbatas dengan kawasan berkenaan, tetapi pengaruh, terutama yang dianggap lebih maju melempah pengaruh ke kawasan-kawasan lain terutama melalui penjajahan yang bukan saja dari segi fizikal negara, tetapi dari segi budaya, nilai kehidupan, pengaruh ekonomi dan teknologi yang pada  abad  18 –  20 mereka dilihat begitu unggul dan mendominasi gaya kehidupan moden.

Perubahan berlaku mulai dari awal abad ke 21, kemajuan bukan lagi  dari Lembangan Mediteranium yang lebih dikenali dengan Barat dan dengan berlakunya kemerdekaan negara-negara yang dulu terjajah, kini bangkit sama menggapai kemajuan. Ketika negara-negara Barat yang dulu begitu maju kini mulai hilang gah seperti England, Spanyol, Itali, Peramcis dan lain-lain, negera-negara dari perlembangan Pasifik bangkit mengatasi mereka. Negara-negara berkenaan ialah seperi Jepun, Korea dan China.

Negara kita yang berada pada perlembangan Pasifik yang sama mempunyai potensi  untuk bangkita. Banyak keistimewaan yang ada pada kita yang tidak disedari, sebenarnya dapat digembling dan kita layak menjadi satu daripada negara maju, jika tidak pada peringkat dunia, tetapi satu dari yang berada di Lembangan Pasifik.

Sekian.

No comments:

Post a Comment