July 28, 2009

Negara Menuju Hijau: PM perkenankan di Bangi











Bandar Baru Bangi, 2 Sya`ban = 24 Julai:
Letaknya dibelakang Masjid al-Hasanah Bandar Baru Bangi atau lebih dikenali sebagai 'Masjid Hijau' dikalangan warga Bangi kerana bumbungnya berwarna hijau.

Semasa berjabat tangan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, saya memperkenalkan diri kepadanya sebagai ADUN Bangi. Beliau hadir ke Bangi kerana merasmikan bangunan dan mengemukakan Dasar Teknologi Hijau, bertempat di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi. Semasa bersalam ADUN Bangi sempat mengucapkan terima kasih kerana kerajaan Persekutuan memilih Bangi mendirikan Bangunan Teknologi Hijau. ADUN juga sempat, menyatakan, `Teknologi Hijau memang sesuai dengan Bangi yang memang hijau !`. Bahkan semasa Perdana Menteri berucap bagi perasmian, tatkala beliau menekankan bahawa negara menuju kepada teknologi hijau, para hadirin ketawa kerana mengerti konotasi hijau itu, bahkan ADUN Bangi menjadi tumpuan dan guruan kerana istilah hijau !

Pusat Tenaga Hijau adalah di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air yang Menterinya ialah Datuk Peter Chin Fah Kui, iaitu sebuah kementerian berjenama baru. Pejabat Tenaga Hijau (GTC) yang dirasmikan oleh Perdana Menteri di Bangi itu berharga RM20 juta. Maksud Tenaga Hijau, ialah menggunakan sumber asli yang didapati dari alam sebagaimana diguna bagi Pejabat Tenaga Hijau di Bangi itu adalah dari solar. Tenaga juga boleh didapati melalui teknologi dari angin, air dan sebagainya.

Dasar Teknologi Hijau Negara ialah mengurang penggunaan tenaga dan menggunakannya secara cekap, memelihara dan meminimumkan kesan pada alam sekitar, meningkatkan ekonomi melalui penggunaan teknologi dan dalam masa yang sama meningkatkan kualiti hidup manusia.

Semoga Bangi terus kekal 'hijau' sebagaimana yang diperkenankan oleh PM DS Najib sambil menunggu negara terus di'hijau'kan. Meninggalkan sedikit palitan biru kusam yang bertimbang sebagai renungan generasi akan datang.

No comments:

Post a Comment