July 20, 2009

SUARA ADUN BANGI DI SIDANG DUN

Sidang Dewan Negeri Selangor

Sidang di atas berlangsung dari Rabu 8 Julai hingga Rabu 15 Julai. Antara perkara penting berhubung dengan sidang dewan:

a) Acara

8 Julai genap 50 tahun usia Dewan Negeri Selangor (Dewan Negeri adalah istilah asal digunakan di Selangor). Sejurus selepas sidang bermula, upacara perasmian sambutan 50 tahun Sidang Dewan Negeri diadakan di Bangunan Annex dilakukan oleh YAB Dato` Seri Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor.
Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Sultan Selangor sudi hadir ke Jamuan Makan Malam dan bertitah sempena 50 tahun Dewan Negeri Selangor bertempat di Hotel Concord, Shah Alam.

b) Soalan Dewan

Sebanyak 277 soalan lisan diterima dari 42 ADUN dengan tujuh daripadanya ditolak
Sebanyak 137 soalan tulisan diterima dari 22 ADUN dan empat daripadanya ditolak.
ADUN Bangi menghantar jumlah maksimum soalan, iaitu 10 soalan lisan dan 10 soalan tulisan. Kesemua 20 soalan diterima.
Sepanjang sidang hanya sejumlah 62 soalan lisan daripada 270 soalan lisan yang diterima sempat dijawab.
Daripada 10 soalan lisan ADUN Bangi yang diterima, hanya 2 soalan sempat dijawab di dalam sidang, iaitu mengenai Pengurusan Air dan Sukan di Negeri Selangor. Turut membuat soalan-soalan tambahan pada setiap hari bagi masa menjawab soalan.

c) Isu Hangat Sepanjang Sidang

1. Isu pemilikan rumah Bekas Menteri Besar Selangor YB Datuk Seri Dr. Mohd Khir Toyo di Shah Alam yang dikatakan berharga RM24 juta, tetapi dinafikan oleh Mohd Khir yang menyatakan beliau meminjam dari bank bagi membelinya sebanyak RM3.5 juta sahaja..
2. Penyelewengan di dalam Projek Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ)
3.YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Dato` Menteri Besar Selangor disaran agar merombak Exco Kerajaan Negeri Selangor
4. Gangguan terhadap perlantikan ahli-ahli PBT dan kritik terhadap perlantikan secara berperingkat
5. Penggantungan ADUN Sungai Panjang YB Datuk Seri Dr. Mohd Khir Toyo selama setahun dari Dewan Negeri Selangor kerana ingkar dari menghadiri sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT). Beliau dan empat ADUN BN yang lain dituduh mengkritik SELCAT melalui media yang disifatkan sebagai menghina Dewan. Keempat-empat mereka ini digantung dari Dewan Negeri selama enam bulan. Mereka semua kehilangan elaun dalam masa penggantungan.
6.Penggunaan Sistem Waqaf sebagai pembiayaan kewangan Negeri Selangor
7. Objektif pemungutan cukai pasir yang tidak kesampaian

d) Apa yang dibangkitkan oleh ADUN Bangi di dalam sidang Dewan

-Memohon kembali agar dibina jalan pintas sama ada dalam bentuk terowong atau flyover dari Kajang Utama ke Kajang.
-Perlunya ada jalan yang sempurna dari Taman Universiti, Bangunan Asset KWSP dan Institut German Malaysia di Sungai Tangkas ke jalan Utama Kajang – Bangi.
-Perlu dinaiktaraf jalan-jalan kampong di Sungai Ramal Dalam dan Bangi Lama.
-Perlu didirikan Dewan Utama di Bandar Baru Bangi bagi pelbagai kegiatan seperti konvensyen, seminar, ceramah, perhimpunan, perkahwinan dan sebagainya.
-Perlunya diadakan galeri buku sesuai Bangi Bandar Ilmu.
-Perlunya dilengkapkan Perpustakaan Bandar Baru Bangi dengan buku-buku yang diperlukan oleh semua peringkat dari peringkat rendah hingga ke peringkat tinggi.
-Perlunya diberi perhatian terhadap gejala sosial yang makin meningkat yang mengancam ketenteraman dan keamanan penduduk
-Perlunya ada klinik kesihatan bagi Bandar Seri Putra beserta Bukit Mahkota
-Perlunya didirikan sebuah sekolah agama di Sungai Tangkas.
-Penduduk Bandar Baru Bangi memerlukan sebuah Ma`had Tahfiz
-Perlu didirikan masjid di Bandar Seri Putera
-Perlu didirikan masjid di Bandar Bukit Mahkota
-Perlu didirikan masjid di West Country (Seksyen 5 Bandar Baru Bangi)
-Perlu didirikan masjid di Taman Kajang Prima
-Perlu didirikan masjid di Sungai Tangkas bagi kegunaan penduduk Sungai Tangkas, Taman Universiti dan German-Malaysia Institut
-Sungai Tangkas dan Taman Universiti memerlukan sekolah rendah dan sekolah menengah.

e) Respond Segera

1. Ma`had Tahfiz Moden akan dipertimbangkan dibina terutama di Kuala Langat, menurut Yang Berhormat Datuk Dr. Hassan Ali, kerana di sana belum ada lagi sekolah Menengah Agama dan juga Bangi berikutnya’ diberi perhatian.
2. Kerajaan Negeri menurut Yang Amat Berhormat Dato` Menteri Besar Tan Seri Khalid Ibrahim bersetuju akan membina sebuah masjid di Kajang Prima dengan pengambilan balik tanah komersil dan meminta pihak SILK sama menanggung kos, kerana syarikat ini telah mengambil tapak asal masjid bagi pembinaan highway SILK dan belum menggantikannya. Kos bagi pengambilan tanah dan pembinaan masjid melibatkan perbelanjaan puluhan juta ringgit.
3. Peruntukan bagi menaiktaraf Jalan Bangi ke KUIS telah dilulus dan dibelanjakan sejumlah RM1,300,000.00
4. Jalan rentas dari Sungai Tangkas-Bandar Universiti – Institut German Malaysia dan Asset (KWSP) akan siap dengan pembukaan Bandar Alam Sari.
5. Pihak Perpustakaan akan berusaha membekalkan buku-buku bersesuaian bagi semua peringkat, terutama di Perpustakaan Bandar Baru Bangi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment