December 30, 2009

Dato' Hasan Berbasikal Mengelilingi Dataran Dunia - Tauladan Bagi Belia

Dataran Usahawan, BBB, 09 Muharram = 26 Disember (Sabtu):

~Orang ramai yang memenuhi ruang khemah Medan Usahawan BBB~

Lanjutan dari siri mempopularkan Dataran Usahawan, Seksyen Satu, Bandar Baru Bangi, malam ini diadakan 'Promosi Puncak' bagi menarik minat dan semangat, terutama golongan belia di BBB. Lantaran itu jemputan Khas dibuat terhadap Dato' Hasan Nawawi Abd Rahman YDP-MPKj, 'Wira Daratan' yang telah menempa nama dan Sejarah sebagai anak Malaysia Pertama Berbasikal Mengelilingi Dunia (4 Januari 2001- 27 Januari 2002). Majlis juga diseri dengan lagu-lagu semangat, nasyid dan sajak yang bertemakan pengembaraan. Sememangnya malam itu, walaupun pada petangnya hujan lebat, ramai dihadiri oleh golongan belia. Berucap sebelum 'Wira Daratan' melakarkan pengalaman ialah Dr. Tajul Ariffin Nordin mempromosikan Dataran Usahawan dan ADUN yang menggesa golongan belia mencontohi Dato' Hasan Nawawi mencetuskan cita-cita, menyalakan azam dan berusaha mencapai kejayaan di dalam apa jua lapangan pilihan. Menjelajah muka bumi dan alam adalah tuntutan Islam sebagaimana firman Allah bermaksud:
"Katakanlah! Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah mulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya" (al-'Ankabut, 29: 20). Manakala Imam Shafie membandingkan, "Air berlari jernih berseri, manakala air tidak bergerak di lopak berkeladak!".

~ADUN Bangi bersama Dato' Hasan Nawawi (tengah) dan Dr. Tajul Ariffin Nordin~

Tidak mudah mencapai kejayaan, menuju ke arahnya perlu ada katalis, azam, misi dan visi yang menggerak ke arah menjayakannya. Ungkapan-ungkapan yang membakar semangat seperti "Betapa jauh perjalanan, tak berjaya, tanpa bermula dengan langkah pertama," 'Malaysia Boleh' "Di mana ada kemahuan di sana ada jalan" dan sebagainya. Contoh tauladan mereka yang berjaya jadi aspirasi semangat kepada kejayaan baik dari contoh klasik dalam pengembaraan seperti Ibn Battutah, I Cheng, Magellan dan Colombus, manakala yang paling hampir dan baru mencapai kejayaan dan menjadi icon bagi Dato' Hasan ialah anak Malaysia, Dato' Azhar Mansur yang berjaya berlayar merentasi lautan mengelilingi dunia (11 Ogos 1999) dan terkenal dengan gelaran 'Wira Samudera'.

~Persembahan nyanyian, deklamasi sajak dan nasyid turut menyerikan lagi majlis~

Bagi menjayakan sebarang cita-cita perlu ada perancangan, bukan spontan dan sembrono. Cita-cita kembara Dato' Hassan tersemai subur di dalam dirinya sejak muda. Sebelum kembara, beliau membuat persediaan dan latihan. Beliau mendaki Gunung Kinabalu (berkali-kali), Gunung Tahan, Gunung Ledang dan Gunung Korbu. Beliau juga melatih diri berkayak di beberapa buah sungai dan laut. Ketika berumur 35 tahun (1989), bersama seorang rakan dari Kluang, Johor – Encik Jailani Kamson, mereka berbasikal mengelilingi Negeri Johor selama 4 hari. Pada tahun yang sama beliau berdua berbasikal dari Johor Bahru ke Padang Besar. Dari latihan itu memberi keyakinan kepada dirinya akan kemampuan untuk mengelilingi dunia. Namun latihan diteruskan, kali ini mulai keluar Negara. Pada tahun 1993 beliau berkayuh ke Thailand, pada tahun 1994 ke India selama sebulan dan menjelajah Mindanao selama dua minggu (1996). Setelah membuat keputusan berbasikal mengelilingi dunia beliau membuat persiapan terakhir dengan menjelajah secara solo dari Hanoi ke Ho Chi Minh City (1999).

Di samping persiapan fizikal, persiapan logistik, kewangan dan keselamatan perlu diatur. Selepas semuanya dikira siap beliau berlepas secara meriah dari Port Dickson tempat beliau berkhidmat sebagai Pegawai Daerah bersama adiknya Ridhwan pada 4 Januari 2001, ketika beliau berumur 46 tahun dan adiknya berumur 37 tahun menuju Bukit Kayu Hitam memasuki Thailand memakan masa selama 389 hari merentasi sebanyak 18 Negara, iaitu Thailand, Myanmar, Bangladesh, India, Pakistan, Iran, Turki, Greece, Itali, Perancis, England, Amerika Syarikat, Jepun, Korea Selatan, China, Vietnam, Laos dan Thailand yang melibatkan perjalanan sejauh 26,565 kilometer.Sudah tentulah dalam kembara yang mengambil masa lebih dari setahun melalui 18 negara, merentasi sejauh 26,565 kilometer ini berdepan dengan banyak cabaran yang memerlukan ketahanan fizikal, mental dan emosi. Cabaran seperti kesihatan kerana melalui kawasan yang berubah dari segi cuaca, panas, sejuk, hujan, kawasan perkampungan, bandar, hutan, padang pasir, bukit bukau, gunung ganang, sungai dan lautan. Ujian dari segi perbezaan makanan dari sebuah Negara ke sebuah Negara yang lain, ujian dari tempat tidur dan penginapan dan kemungkinan menghadapi situasi cemas seperti berdepan dengan penjahat, binatang liar dan kemalangan jalan raya dan ujian kenderaan basikal yang mengalami kerosakan.


~Dato Hasan Nawawi berucap ketika menceritakan pengalamannya dalam ekspedisi jelajah dunia dengan berbasikal~

Pada malam itu Dato' Hasan bercakap mengenai pengalaman pengembaraannya selama satu jam setengah. Namun dalam masa yang singkat ini tentulah tidak sempat diceritakan semua. Banyak kelucuan yang diselitkan di dalam penceritaannya, di samping peristiwa suka duka yang dihadapinya dalam pengembaraan yang memakan masa lebih dari setahun itu. Misalnya pengalaman suka di Krabi, Thailand semasa musim buah yang gerainya sepanjang jalan dengan buah-buah rambutan, cempedak, durian dan manggis bagai di Malaysia dan harganya murah. Begitu juga gembira berpeluang melawat Taj Mahal di Agra secara percuma (kerana bersembahyang Jumaat), berada di Masjid terbesar di Pakistan Masjid Faisal, Islamabad yang diderma oleh Raja Faisal Su`udi boleh memuat 100,000 orang jamaah. Keselesaan semasa di Iran, keindahan alam dalam menuju ke Tabriz dan keramahan penduduknya, keindahan pandangan di Turki dan juga keramahan penduduk, mengelilingi kota Istanbul, menaiki bot ke Bosphoros, Keseronokan dalam perjalanan di Itali dengan ladang dan bunga-bungaan dan gunung-ganangnya yang indah, berada di lading gandum di Perancis, Keseronokan berada di London, merentasi lautan Atlantik dan berada di Florida, Alabama, Texas, Los Angeles dan ke Jepun, seterusnya ke daratan Asia di Korea Selatan, turun ke China, Vietnam Laos dan turun ke Thailand.

Suasana duka pula tatkala adik yang menemaninya –Ridhuan keracunan makanan semasa di Etawah dalam perjalanan ke Agra, India, perjalanan terpaksa ditangguh dan terpaksa menggunakan ubat yang memang dibawa bekal dari Malaysia. Dalam perjalanan ke Agra tayar Ridhuan pancit bagi kali keempat (kali pertama di Thailand), Tidak boleh tidur di masjid di Thailand, kerana takut dianggap pejuang pemisah dan terpaksa tidur di tepi pantai, kesusahan mendapat visa ke Iran dan kegersangan tanah yang berbukit bukau ke Iran, ketiadaan penghuni, kecuali sekali sekala bertemu dengan pengembala kambing. Lebih keras lagi tatkala merentasi Padang Pasir Thal ke Kohat di Pakistan, kebimbangan di Kashmor tempat terkenal dengan penculikan dan dilarang keluar malam, menempuh padang pasir Kacchi yang keadaannya kering kontang, bertahun-tahun tidak turun hujan dan sangat sukar mendapat air. Demikian kerasnya suasana perjalanan ke Quetta sebuah Bandar Pelancongan (Ibu Kota Baluchistan) dan sebelum tiba mengalami ribut pasir yang menyukarkan perjalanan, menghadapi kemungkinan dibaling batu dan lastik oleh budak-budak nakal di Padag. Memasak dan bermalam di perjalanan di bawah jambatan-jambatan, di padang pasir; merentasi 1,000 km padang pasir dari Pakistan ke Iran dan kawasan bergunung ganang dan kontang di Bam Iran, harga barang dan sewa penginapan yang mahal di Greece dan kesukaran merentasi Benua Amerika dan berbagai-bagai lagi kesukaran dihadapi.

Oleh kerana sifat pengembaraan ini merentasi keliling daratan ada beberapa benua yang tidak dilalui, iaitu Australia beserta New Zealand, Afrika, Amerika Selatan dan kawasan Kutub Utara dan Selatan. Kalau tempat-tempat ini dilawati tentulah memakan masa yang lebih lama lagi.

Dengan kekuatan azam Dato' Hasan Nawawi bersama adiknya berjaya menghadapi kesukaran-kesukaran perjalanan. Ajal maut di tangan Tuhan. Orang takut keluar mengembara pun akan mati, mungkin di tempat tidurnya. Allah menyelamatkan pengembaraan Dato' Hasan bersama adiknya Ridhuan dan selamat kembali ke tanah airnya pada 27 Januari 2002 dan disambut sebagai Wira Daratan Negara. Keazaman dan kejayaan Dato' Hasan perlu dicontohi golongan muda-mudi Negara untuk mengikut jejaknya mencipta kejayaan, tidak semestinya hanya di dalam pengembaraan, tetapi di dalam apa jua lapangan. Kisah pengembaraan Dato' Hasan ini boleh diikuti secara lebih detail melalui buku yang telah diterbitkan (2003) berjudul: "Cabaran Berbasikal Mengelilingi Dunia" di dalam dua bahasa Melayu dan Inggeris setebal 310 halaman.

~Buku "Cabaran Berbasikal Mengelilingi Dunia"~

1 comment:

  1. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete