December 28, 2009

Percakapan Antara Sasterawan Dan Seniman Negara

(Anekdot)

Semasa rehat dan makan tengahari dalam satu Seminar Agung Menghormati Sasterawan dan Seniman Negara yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka, beberapa sasterawan dan seniman Negara berada pada satu meja makan. Seorang sasterawan Negara bertanya kepada seorang Seniman Negara,

"Macam mana dengan projek puisi yang mau diilustrasikan ke dalam lukisan itu ?"
Sasterawan Negara berkenaan telah menyerahkan sebuah puisi tulisan tangannya kepada Seniman Negara itu sudah agak lama, ``Masih dalam proses ciptaan," jawab seniman Negara.

"Mengadaptasi puisi ke dalam lukisan jauh lebih sukar, kerana melibatkan sekurang-kurangnya dua tahap. Pertama menghayati puisi yang mungkin kita tidak dapat fahami sepenuhnya apa yang dihasrat dan ingin diluahkan oleh penyair dan yang kedua menghasilkan karya lukisan mungkin berlainan dan tidak sehasrat apa yang diluahkan oleh penyair. Amat sukar menghasilkannya dan mustahil untuk mencapai kesamaan!." tegas Seniman Negara.
"Tapi saya percaya (nama disebut) amat mampu menghasilkannya," kata Sasterawan Negara.`` Beliau menambah secara bergurau.
"Saya sebenarnya rasa cemburu terhadap pelukis yang karyanya dipamer di Balai Seni Lukis Negara, sebuah lukisan harganya meningkat kepada ratus ribuan ringgit! Sedang sebuah puisi yang sebenarnya tidak mudah dihasilkan hanya ratusan ringgit. Sebuah antologi puisi pula hanya puluhan ringgit," kata Sasterawan Negara. "Kalau puisi saya diadaptasikan ke dalam lukisan oleh Seniman Negara, dapat meningkatkan harga bersama lukisan Seniman Negara!" Tambah Sasterawan Negara secara bergurau.

"Tak apa," jawab Seniman Negara, "Makin lama puisi asli bertulisan tangan disimpan, makin antik nilainya dan bila jadi antik makin mahal harganya!" ujar Seniman Negara mewajarkan mengapa puisi berilustrasi lukisan belum disiapkan kerana sebenarnya lebih disebabkan oleh kesuntukan masa.
"Pada asalnya saya mahu jadi pelukis, tapi tak berbakat," kata Sasterawan Negara.
"Saya juga pada asalnya mau mencipta puisi," kata Seniman Negara," dan menambah,
"Kata orang pelukis ialah orang yang tak pandai bercakap. Memang saya kesukaran mengekspresikan bahasa," kata Seniman Negara.
"Sebab itu tangan saya lebih mahir mengekspresikan minda dan jiwa ke dalam lukisan dari mengekspresikannya ke dalam kata dan bahasa!" tambah Seniman Negara.
Seorang sasterawan yang ikut sama berkata,
"Tapi ada mereka yang berbakat di dalam lebih dari satu bidang seni."
"Itu kelebihan yang diberi Tuhan." jawab seorang sasterawan lain yang berada bersama.
"Walau bagaimana, kalau pun menguasai lebih satu bidang, ada satu bidang yang lebih dikuasai berbanding dengan bidang yang lain," kata teman sasterawan.
"Tapi Seniman Pelukis wajar menerima harga yang lebih bagi kerja seninya, kerana menghasilkan sebuah lukisan perlu ketekunan yang lama, lagi pula dia menghasilkan lukisan, sifatnya yang universal, boleh dihayati oleh semua mengatasi puisi yang hanya difahami oleh orang yang memahami bahasa puisi berkenaan," katanya.

Sasterawan yang lain pula menjawab, "Sebenarnya sebuah karya seni bermutu, tak kira apa bidang tidak mampu dinilai dengan kewangan! Dia meningkat kepada Khazanah Negara, mungkin dunia dan merentasi masa. Tiap seni mempunyai kekuatan estetikanya sendiri yang perlu dihargai!"

No comments:

Post a Comment