February 12, 2011

Melawat Industri Sate Haji Samuri Di Bangi

BBB, 07 Rabiul Awwal = 10 Februari (Khamis):


Lawatan ke Industri Sate Dato` Haji Samuri bin Haji Juraimi adalah merupakan puncak dari lawatan 5 hari berturut-turut ADUN Bangi ke Sungai Ramal Dalam. Dalam lawatan itu sejumlah lebihkurang 80 orang yang terdiri dari pemimpin-pemimpin tempatan, warga mas, orang sakit, ibu tunggal dan anak-anak yatim berjaya ditemui. Jam 12.30 tengahari rombongan lawatan dan penculaan yang melebihi 30 orang itu berhimpun di Dataran al-Falah dan berkonvoi bergerak ke Bangunan Industri Sate Dato` Haji Samuri berdekatan dengan Bangunan Petronas, Jalan Bangi ke Tol Kajang.


Masuk ke kawasan Bangunan, kami disambut oleh Dato` Haji Samuri sendiri dan pegawai-pegawainya. Selepas sesi pengenalan ADUN dan yang datang bergerak ke atas di tingkat satu bagi menyaksikan melalui dinding kaca pekerja-pekerja sedang menyocok sate. Kemudian kami dibawa ke bilik taklimat. Sepanjang bergerak kami bercakap dan dimaklumi tentang latar perusahaan Sate Samuri yang merupakan lanjutan dari generasi pengusaha-pengusaha sebelumnya.


Menurut Dato` Haji Samuri perusahaan satenya bermula sejak 1990 di warung Round About Kajang yang diusahakan bersama isterinya. Perusahaan satenya berkembang, kini dia mempunyai 20 outlet dengan seramai 600 pekerja. Setiap hari sebanyak 150,000 cucuk sate disediakan yang melibatkan penggunaan 3 ton daging ayam dan satu tan daging sehari yang dibekalkan kepada 20 cawangan, hotel, restoran, jabatan. Jenis-jenis sate yang disediakan selain dari ayam dan daging, ialah sate hati, perut, kambing, rusa, arnab dan sate ikan. Permintaan meningkat pada musim-musim perayaan.


Ayam dibekalkan oleh pengusaha-pengusaha tempatan secara tetap, manakala daging dari India. Beliau tidak mendapat bekalan ikan secara tetap, sebab itu sate ikan kadang-kadang ada bila ada supply, kadang-kadang tiada bila tidak ada supply atau ikan terlampau mahal. Menurut Dato` Haji Samuri perusahaannya memerlukan bekalan tetap seperti penyocuk buluh yang dulu pernah dibekal dari Terengganu, tetapi tidak mampu dibekalkan secara berterusan dan terpaksa dibekal dari Indonesia. Bekalan berterusan juga diperlukan ialah timun, serai, kacang tanah, kelapa, lada, bawang dan arang bakar. Setiap hari sebanyak antara 20 hingga 30 periuk besar kuah sate disediakan. Nasi impit juga disediakan menurut keperluan.

Oleh kerana perusahaan sate bertambah luas dan tidak terhad kepada lembah Kelang sahaja, tetapi di stesyen Rehat dan Rawat sepanjang lebuh raya, maka perjalanan pentabdiran yang lebih bersifat keluarga disusun. Pentadbiran digerak di bawah Ahli Lembaga Keluarga. Mereka ialah:

  1. Pengarah Urusan Dato` Haji Samuri bin Juraimi
  2. Pengarah Executive Puan Norsham binti Dato` Samuri
  3. Pengarah Marketing Encik Supian bin Dato` Samuri
  4. Pengarah Trading Puan Noraini binti Dato Samuri
  5. Pengarah Processing En. Shafiq bin Dato` Haji Samuri


Ditanya tentang perkembangan masa depan. Dato` Haji Samuri berkata, ``Kita bercadang mendapatkan piawayan GMP (Good Manufacturing Product) dari Kementerian Kesihatan dan juga Pensijilan Halal dari Jakim dan Proses penilaian sedang berjalan.


Ditanya adakah hasrat syarikat untuk memperkembangkan pengeluaran ?

`Memang ada, misalnya dari Indonesia. Walaupun sejarah sate berasal dari Indonesia, tetapi tidak ada perusahaan seperti yang kita lakukan di Indonesia. Ada syarikat di sana maukan kita membuka cawangan di sana,` Katanya. Beliau menambah,

`Kami juga berhasrat untuk mengexport keluaran sate secara beku ke Negara-negara Timur Tengah dan ke pasaran di Barat, tetapi kemampuan tenaga dan pengeluaran adalah terhad.` Dato` Haji Samuri juga b,erkata,

`Kami juga berhasrat membuka cawangan secara franchise`

Apabila ditanya tentang pekerja-pekerja yang sejumlah 600 orang itu, katanya,

`Kita memang mau menggalakkan pekerja tempatan, tetapi kebanyakan mereka itu bekerja sekejap dan berhenti, sebab itu 80% daripada pekerja-pekerja yang ada sekarang adalah Indonesia. Sebahagian mereka adalah wanita.`

Ditanya, ``Adakah syarikat mempunyai ladang ternakan ayam, lembu, kambing, ladang timun dan kacang sendiri ?

Menurutnya, `Semuanya dari bekalan tetap dari berbagai tempat. Kami masih tidak mampu mengusahakan semua.`

Menurutnya, `Siapa yang mau mencebur diri untuk menjadi suppliers bagi barang-barang berkenaan peluang adalah terbuka dan boleh dirundingkan.`

Ditanya mengenai galakan dari pihak pemerintah, menurutnya, `Kita adalah lebih berdikari.` Beliau melahirkan kekeciwaan, ``Hasrat mau mendapat kedai-kedai jualan seperti di Bandar Baru Bangi, sukar. Kedai-kedai yang mau dibeli selalu habis dijual dan tidak berpeluang untuk mendapat tempat untuk dibeli.``


Kita berharap, kerana sate mempromosi Kajang dan Selangor, sewajarnya kemudahan diberi kepada syarikat seperti ini untuk terus berkembang.

Ditanya mengenai publisiti, menurutnya memang ada iklan dibuat, tapi ia lebih bergantung kepada penyebaran dari mereka yang datang menikmati sate, terutama di Bangunan Dato` Nazir di Kajang yang merupakan tempat utama, jualan Sate Samuri.


Ditanya mengenai Muzium Sate di Kajang, menurutnya, beliau tidak begitu tahu, katanya, `Muzium Sate itu telah ditukar kepada Geleri Sate. Sejauh mana fungsi dan perkembangannya saya tidak begitu tahu.`

Ketika bercakap, ADUN menyebut, untuk mempromosikan sate Kajang, ADUN pernah mencadangkan dalam Dewan Negeri Selangor supaya disediakan tapak Pekan Sate di tepi lebuh raya antara Bangi dan Kajang bagi memudahkan penggemar sate singgah menikmati sate. Menurutnya, cadangan yang baik. Ia diharap dapat dilaksanakan.


Dalam percakapan selanjutnya ADUN mencadangkan agar Sate Samuri di patternkan bagi menjamin hak milik dan keaslian, diwujudkan bahagian research agar peningkatan mutu dan perkembangan dan kemajuan terus berlaku dan logo dan publisiti melalui media perlu dipromosi dan dipertingkatkan.


Pada akhir pertemuan rombongan kami lebih 30 orang dijamu dengan sate. Bukan setakat itu, Jamuan Rakyat yang diadakan di Masjid Sungai Ramal Dalam pada malamnya juga dibekalkan sate oleh Syarikat Sate Samuri.


Kita mendoakan agar perusahaan Sate Samuri terus berkembang maju. Insya Allah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment