August 29, 2011

Dari Surau Al-Umm Ke At-Talabiah: Bantuan Mencurah !

BBB, 28 Ramadhan = 28 Ogos (Ahad):

Al-Hamdulillah dan bersyukur kepada Allah hingga ke malam ini dan insya Allah ke esok Adun dapat menunaikan fardu Puasa Sebulan Ramadhan secara lengkap dari segi jumlah (kemungkinan Ramadhan kali ini 29 hari). Sehingga ke malam ini Al-Hamdulillah dengan kesihatan kurniaan Allah Adun dapat hadir berjamaah ke berlainan surau atau masjid di setiap hari bermula dari malam pertama bertarawih di Surau Al-Umm di kawasan kediaman Adun – dan berubah surau-masjid hingga ke tarawih terakhir pada malam ini di Surau At-Talabiah, di Sungai Ramal Luar.Cuma tiga hari Adun tidak ke surau-masjid kawasan kerana menghadiri Iftar di Kediaman Rasmi Dato` Menteri Besar Selangor di Shah Alam dan bertarawih di sana dan dua hari hadir menyambut Kunjungan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dua kali berkunjung pertama di KUIS, Seri Putra, Bangi dan di Masjid Cheras Jaya.

Pada Ramadhan kali ini Adun menukar imej, kalau bulan-bulan Ramadhan lalu Adun berpakaian bertarawih dengan sepasang baju Melayu selengkap atau berbaju Melayu berkain pelikat, tetapi start dari awal Ramadhan hingga ke akhir malam ini Adun berjubah. Selama ini Adun jarang berjubah kecuali semasa solat Hari Raya Idul Adhha (sekali sekala). Kali ini semua malam bertarawih Ramadhan berjubah. Orang yang paling suka hati melihat Adun berjubah, tidak lain dari isteri Adun sendiri. Selama ini beliau memang galakkan Adun berjubah, tapi Adun selalu jawab, `Tak selesa`, sehingga jubah-jubah yang kami beli semasa dua kali menunaikan Fardu Haji dihadiahkan kepada orang, ``Simpan apa guna, pakai tidak,` itulah ayat yang diluahkan oleh isteri. Jubah-jubah yang dipakai kali ini adalah hadiah dari kawan-kawan yang pulang dari Haji atau Umrah. Yang ada hanya tiga helai.(satu berlengan pendek).

Melihat Adun mulai lekat berjubah, isteri Adun beberapa kali mengajak Adun ke kedai, untuk membeli jubah tambahan. Gesaannya menyebabkan Adun mengikut. Lebih dari tiga kali kami keluar ke kedai kerana jubah.

Pertama untuk membeli jubah tambahan dua helai lagi menjadikan 5 helai untuk digilir-gilir. Pemergian pertama ada sehelai yang sesuai dan selesa dengan saiz yang diperlu. Oleh kerana tak ada saiz yang sesuai dan warna sesuai, Adun pilih sehelai lagi berawarna biru !

Dia merungut dengan pilihan warna biru yang Adun pilih, `Adun tanya mengapa ?

``Warna Umno !, jawabnya, ``lagi pula, jarang orang pakai dan tak sesuai jubah berwarna biru !` katanya.

Atas desakan darinya kami keluar pula ke seksyen 9 untuk menukar jubah kepada warna lain. Walau bagaimana tidak banyak warna pilihan, menyebabkan Adun cadang ambil saja yang berwarna merah yang ada saiz yang bersesuaian. Isteri Adun melenting dan berkata,

`Solat memerlukan kemurnian dan kekhusyukan, berwarna mereh garang bagai pahlawan nak berperang, tak sesuai untuk bersolat.``

Cari punya cari adalah sehelai jubah yang berlengan terbuka (macam lengan baju Melayu berwarna putih..

Bagi Adun sesudah beli dan sesuai terus pakai. Tapi bagi isteri Adun amat pentingkan dari segi ketepatan saiz dan labuh. Semua jubah sama ada yang dihadiah atau yang dibeli – semuanya lima helai termasuk berlengan pendek yang belum dipakai diubah suai dulu oleh isteri terutama dari segi labuh, Dia sanggup berharian dimesin jahit kerana membaiki jubah-jubah berkenaan. Menurutnya dia tidak mau dipandang selekeh. Demikianlah prehatinnya isteri Adun terhadap pakaian Adun. Agaknya kerana isteri-isteri Adun pernah dipanggil berkursus mengenai etika berpakaian dan perlu menjaga pakaian suami terutama bila berdepan dengan khalayak. Berhubung dengan jubah ini, isteri Adun mengingatkan , selepas Ramadhan hendaklah lekat berjubah di tempat-tempat bersesuaian. Jangan tunggu Ramadhan akan datang baru berjubah balik ! Itupun kalau panjang umur !


Al-Hamdulillah pada tahun ini peruntukan dan bantuan yang disalurkan ke Dun Bangi mencurah-curah, bermula dengan peruntukan Adun Bangi secara tetap bagi setiap surau & masjid pada bulan Ramadhan dan peruntukan Adun melalui Lajnah Kebajikan, Sejak awal Ramadhan Adun turun dengan membawa peruntukan dan bahan-bahan yang disampaikan kepada mereka yang memerlukan dan kadang-kadang membuat program khas penyampaian di siang hari yang biasanya diadakan di pekarangan surau atau premis-premis tertentu. Bahan-bahan bantuan seperti beras dibekalkan oleh individu dalam jumlah yang banyak dan bahan ini juga menjadi bahan yang dibawa dalam kunjungan termasuklah hadiah Al-Qur`an yang dibekalkan oleh Yayasan Selangor. Mulai pertengahan Ramadhan juga pihak Pekawanis (Persatuan Isteri-Isteri Wakil Rakyat) juga menyalurkan peruntukan sejumlah RM3,000 melalui Adun bagi mengagihkan kepada individu-individu yang telah dipilih dan disenaraikan.. Mulai minggu terakhir pula pihak Kerajaan Negeri menghantar ke Pejabat Adun berpuluh-puluh kotak besar yang mengandungi kotak-kotak plastic bulat berisi kuih-kuih raya. Jadi kunjumham Adun baik di surau-masjid atau di mana-mana jua sentiasa membawa buah tangan ke tempat berkunjung, Ini menselesakan Adun bila bergerak kerana ada benda yang dibawa untuk dijadikan buah tangan dan hadiah.Pada hari Jumaat minggu terakhir Ramadhan (26 Ogos), pihak Kerajaan Negeri sekali lagi menghantar bahan-bahan bantuan dengan jumlah yang banyak iaitu sebanyak 300 kampit beras 10 kilo sekampit dengan hadiah dari Econ-Save Jalan Reko sebanyak 300 beg hadiah. Bahan-bahan ini Adun akan edarkan mulai dari kini sehinggalah selepas raya.

Ramadhan kali ini agak berkelainan dari tahun-tahun yang lepas. Selain dari peluang beribadat, membuka ruang kepada Adun mendekati masyraakat dan membawa peruntukan-peruntukan mencurah-curah yang didatangkan oleh pihak negeri. Demikianlah prihatinnya pihak Kerajaan Negeri Selangior menyebabkan Adun lebih selesa dan ceria bergerak.

Selamnat Hari raya Idul Fitri – Maaf Zahir dan Batin.

Sekian.

No comments:

Post a Comment