August 25, 2011

Sumbangan Raya

Pejabat Adun Bangi, 24 Ramadhan = 24 Ogos (Rabu):

Menjelang Raya Idul Fitri beberapa sumbangan disampaikan kepada mereka yang berkenaan. Pagi ini pihak Pejabat Daerah memilih Pejabat Adun Bangi bagi menyampaikan Skim Usia Emas peringkat kedua. Masa yang dipilih bertujuan memberi kelawasan bagi waris-waris yang menerima bagi menyambut hariraya. Turun ke Pejabat Adun ialah Puan Muimina bt. Omar, Penolong Pegawai Tadbir Pengurusan dan En. Rafie Penolong Accountant. Seramai 24 penerima yang dijemput datang menerima pembayaran.

Adun Bangi dalam ucapannya menekankan tentang prihatin kerajaan negeri terhadap rakyat negeri Selangor dengan menyediakan Skim Warga Emas. Selama ini ada yang menjangka skim ini akan berjalan sekerat jalan, tetapi skim ini mendapat sambutan dan orang ramai dan terus berkembang. Baru-baru ini skim ini mendapat nilai tambah dengan program `Jom Shopping` dengan mendapat sambutan yang menggalakkan dari rakyat. Siri Jom Shopping ini dijangka diteruskan pada masa akan datang. Mengakhiri ucapannya Adun bersama Isteri mengucapkan Selamat Hari Raya – Maaf zahir dan Batin. Jika kalangan hadirin akan pulang berhariraya, maka berhat-hatilah di jalan raya.


Sementara itu PEKAWANIS, iaitu Persatuan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Negeri Selangor juga memberi sumbangan kepada fakir-miskin dan Ibu Tunggal dengan memperuntukkan RM3,000 setiap kawasan Dewan Negeri Selangor untuk diagih-agih kepada mereka yang berkelayakan. Pada tahun-tahun yang lepas Isteri YAB Menteri Besar Datin Seri Salbiah turun sendiri ke kawasan-kawasan bagi mengedarkan bantuan-bantuan, tetapi pada kali ini diwakilkan kepada kawasan-kawasan bagi mengedarkannya. Pejabat Adun Bangi memilih hari ini bagi menyampaikan bantuan kepada pihak berkenaan. Seramai 30 orang dijemput berdasarkan senarai yang telah disediakan. Bagi menambahkan bantuan pihak isteri Adun menambahkan barangan, iaitu kewangan diserta dengan kurma. Secara berbetulan pula sedang persiapan majlis dilakukan, pihak Kerajaan negeri menghantar kuih-kuih raya ke Pejabat Adun dalam jumlah yang agak banyak, maka kuih-kuih raya berkenaan juga menjadi sebahagian sumbangan yang disampaikan kepada penerima-penerima.


Dalam ucapannya Puan Hajjah Mu`minah bt. Yusoff Ahli Pakawanis yang juga isteri Adun Bangi, memaklumkan bahawa Pakawanis bermaksud Pakatan Wanita-Isteri Wakil Rakyat Negeri Selangor termasuk isteri Ahli Parlimen, Ahli Dewan Negeri dan Ahli Parlimen Negeri Selangor. Persatuan ini ditubuhkan selepas negeri Selangor diperintah oleh Kerajaan Pakatan Rakyat. Tujuan Pakawanis ditubuhkan ialah bagi menjalankan aktiviti-aktiviti kebajikan dan Ekonomi serta membantu para suami di dalam menjalankan tugas mereka menurut kesesuain. Misalnya Pakawanis menganjurkan Projek Laman Dapur` dalam mana ahli-ahli digalak dan menggalakkan orang bertanam seperti ulam, sayur, serai dan sebagainya di laman-laman rumah mereka. Dengan ini para suri rumah dapat mengurangkan perbelanjaan dapur mereka. Bantuan juga disampaikan kepada pengusaha kecil. Pada setiap perayaan dan sambutan Pakawanis ada mengambil bahagian di dalam menganjur dan memberi bantuan kepada mereka yang daif dan memerlukan bantuan. Hari ini adalah salah satu kegiatan yang dijalankan. Selain dari kegiatan yang disebutkan. Puan Mu`minah juga menyatakan, mereka juga mengadakan kelas-kelas pengajian bulanan di kediaman Rasmi Menteri Besar. Pada tahun ini juga diadakan tadarrus dan khatam Qur`an di Kediaman Rasmi Menteri Besar. Penyampaian bantuan disampaikan oleh Puan Hajjah Mu`minah Yusoff dengan dibantu oleh Cik Sabrina bt. Mohd Arip. Majlis dikendalikan oleh Cik Aisyah Zainuddin.

Sekian.

No comments:

Post a Comment