February 20, 2012

Jom Shopping Kelapan Bawa Kelainan: Melawat Warga Emas Di Taman Melor

BBB, 25 Rabiul Awal 1433 = 18 Februari 2012 (Sabtu):

Format Jom Shopping kali kelapan ini sedikit berlainan berbanding dengan jom-jom shopping yang lepas. Persediaan awal dengan jemputan memang dibuat seminggu sebelumnya. Pada kebiasaannya peserta-peserta warga emas dijemput datang ke Pejabat Adun Bangi pada sebelah pagi hari Jom Shopping. Mereka dikehendaki mendaftar terlebih dahulu d Pejabat Adun Bangi, diberi kad tanda diri. Kemudian semua diminta mengikuti taklimat dan kaedah-kaedah membeli di pasaraya di pejabat. Kemudian mereka dibawa dengan bas atau pergi sendiri dengan kereta masing-masing, di sana mereka disambut oleh warga kerja Pejabat Adun Bangi di kompleks membeli belah (Econsave Jalan Reko) dan membeli di sana sejumlah RM100 sebagaimana diperuntukkan.

Prosedur kali ini sedikit berlainan bahawa semua peserta warga emas yang terpilih pada kali ini dikehendaki datang terus ke kompleks Econsave, Jalan Reko dan mereka disambut oleh warga kerja pejabat Adun dan mendaftar di sana. Taklimat dibuat di ruang kosong bersebelahan dengan jalan keluar bagi yang membeli di Econsave. Kerusi-kerusi plastic dan meja terpaksa diangkut dari pejabat. Kali ini menurut saudari Nabilah, tenaga kerja di Pejabat, jemputan teramai dibuat, iaitu sejumlah 130 orang dan yang hadir dijangka dalam jumlah 100 orang sahaja. Memangnya dilihat kepada hadirin adalah ramai, mereka memenuhi ruang tempat taklimat.

Dalam ucapan alu-aluan yang disampaikan oleh Adun Bangi, beliau mengucap tahniah kepada semua warga emas yang terpilih menyertai Jom Shopping kali kelapan ini.

``Kali ini kita jemput tuan-tuan dan puan-puan warga emas terus datang mendaftar di kompleks Econsave bagi memudahkan tuan-tuan dan puan-puan datang.`` Tambah Adun, ``Terima kasih kerana datang dan berharap tuan-tuan dan puan bergembira dan berpuashati serta memilih dan membeli barang-barang yang dikehendaki.``

Adun menyebut, ``Ini merupakan sebahagian kecil dari sumbangan kerajaan negeri Selangor terhadap warga-warga emas.`` Tambah Adun, ``Pihak Kerajaan Negeri memikirkan bagi menambahbaik sumbangan kepada warga-warga Emas, misalnya dengan menambahkan peruntukan yang dapat digunakan oleh warga emas sebanyak RM1,000 semasa hayat mereka.`` Kata Adun, ``Ini dapat kita lakukan, kerana prestasi ekonomi negeri Selangor bertambah baik. Pada tahun 2011 kerajaan menambah peruntukan untuk kepentingan rakyat di bawah Skim Selangorku sebanyak RM300 juta ringgit. Baru-baru ini pihak Kerajaan Selangor mengumumkan simpanan tetap negeri Selangor berjumlah RM1.9 bilion. Ini menunjukkan kecekapan kerajaan negeri mentadbir ekonomi negeri Selangor. Kita percaya jika mandate terus diberi kepada kerajaan Pakatan Rakyat, maka hasil negeri dan simpanan tetap akan bertambah untuk kepentingan rakyat. Menurut Adun Bangi, ``Kerajaan negeri Selangor amat berhemat di dalam mentadbir ekonomi dan membelanjakan peruntukan kepada rakyat yang benar-benar layak dan perlu, tetapi kerajaan BN mengamalkan sifat pembaziran dan menggunakan wang rakyat sewenang-wenang, contoh melalui BRIM, pada hal kerajaan senantiasa deficit dalam perbelanjaan. Jika amalan sedemikian diteruskan kerajaan boleh terjerumus didalam bankrupsi. Duit yang digunakan beribu juta sepatutnya digunakan untuk kepentingan pelajaran dengan menambahkan bangunan Sekolah, memberi biasiswa dan pinjaman, mewujudkan pekerjaan kepada golongan muda yang memerlukan pekerjaan. Kata Adun, ``Cara membeli undi secara terang-terang dengan wang ini adalah mempunyai unsur rasuah, kita berharap perkara ini dapat dibawa kepada badan perundangan dan kehakiman. Perbuatan membeli undi secara jelas perlu disekat dan basmi, kerana duit yang digunakan bukan duit parti BN, tetapi duit rakyat dan duit kita semua yang sepatutnya digunakan secara berhemah dan berfaedah. Kita berharap ada pihak yang membawanya ke neraca pengadilan.`

Urusan membeli warga emas pada hari ini berterusan dari pagi jam 10.00 hingga 1.00 tengahari dan Adun Bangi berkesempatan bersama warga emas dan menyampaikan hadiah kepada sebahagian besar daripada mereka. Manakala sebahagian yang lain dibantu oleh Ketua Kampung seperti Tuan Haji Yusof, Tuan Haji Zakaria, AJK Kebajikan dan warga kerja dari pejabat Adun.

Sementara itu pada tengahari ini juga Adun bersama AJK Kebajikan berkesempatan menziarah beberapa warga emas yang uzur di Taman Melor dekat sini. Antara yang Adun ziarah ialah Encik Munusamy (71) yang mengalami masalah kesihatan (stroke). Menurut isterinya, mendapat tahu Adun mau menziarahinya, dia begitu gembira dan tak dapat tidur pada malam tadi. En. Munusamy begitu gembira menerima kedatangan kami dan menyatakan sokongan terhadap kami.

Kami juga menziarah Encik Saiful Azlan yang mengalami sakit buah pinggang dan terpaksa menjalani dialisis sebanyak 3 kali seminggu. Beliau adalah bekas pekerja PLUS dan mendapat pencen Ilat di bawah Perkeso. Beliau mengalami penyakit kencing manis sejak 8 tahun yang lepas.

Seorang lagi yang sempat kami ziarah ialah Puan Saroja yang merupakan Pengerusi Kuil di sini. Beliau mengalami stroke. Tugas Pengerusi Kuil di sini menurut Puan Saroja diambil alih oleh Mr. Karu. Beliau terharu di atas kunjungan kami ke rumah mereka.

Sekian.

No comments:

Post a Comment