February 29, 2012

Surau Al-Iman, Taman Putera Budiman, Balakong Bermula Membaiki Atap Bocor Kepada Pembesaran Bangunan

Balakong, 26 Rabiul Akhir 1433 = 19 Februari 2012 (Ahad):

Bermula dari kawasan setinggan dan berumah kongsi pada akhir tahun 1990an bertukar kepada bangunan-bangunan rumah pangsa dan dihuni sekitar awal 2003. Pembeli rumah menggantikan rumah setinggan di sini sebahagian besar adalah Melayu, di samping penghuni India dan Cina.Bagi penduduk Islam, sebaik mereka tinggal di sini timbul keperluan kepada sebuah surau bagi kepentingan ibadat, kegiatan pendididkan dan kemasyarakatan. Menurut Tuan Haji Zakaria bin Mamat Pengerusi Surau Sekarang, ``Usaha membangun surau terawal dilakukan secara gotong-royong dengan menggunakan kayu-kayu pembinaan rumah pangsa. Hasilnya terbina Surau Al-Iman yang amat sederhana dengan cost sebanyak RM3.000.`` Surau ini menurut Tuan Haji Zakaria mulai digunakan sempena dengan kehadiran bulan Ramadhan 2004. Dalam beberapa ziarah Adun Bangi ke surau ini Adun ditunjukkan bumbung yang bocor yang terpaksa ditadah bekas untuk mengelak basah. Timbul juga kebimbangan berlaku keruntuhan, kerana kayu lama yang digunakan begitu reput.

Setelah berkali-kali datang dan berkali-kali menerima aduan, Adun Bangi bersetuju untuk mengeluarkan peruntukan Adun sebanyak RM5,000 ringgit bagi memperbaiki tempat bocor berkenaan dan kerja-kerja untuk memperbaiki bermula dari Jun 2011. Tetapi apabila hendak dibaiki, didapati kayu-kayu bumbung reput dan hampir runtuh, sebab itu bahagian atas perlu kepada penggantian semua kayu. Apabila hendak diganti difikirkan wajar diperbesarkan ruang surau, maka dibuat dan diperbesarkan bahagian belakang dengan tiang-tiang tinggi-besar terlebih dahulu, apabila bahagian belakang siap sebagai surau sementara, maka bahagian depan pula dipasang tiang-tiang bersaiz besar dengan berkubah di atas melibatkan keluasan ruang sebanyak 2,450 kaki persegi.yang bukan dari perancangan awal ini maka kos meningkat dari asalnya RM5,000 menjadi RM15,000 dengan memohon dari peruntukan Adun Balakong YB Yap RM10,000. Oleh kerana pertambahan besar dan luas maka memerlukan pertambahan kewangan. Usaha mencari derma kami lakukan melalui derma pengajaran di surau, derma langsung dari individu-individu melibatkan duit tunai sejumlah RM40,000. Dengan naiknya bangunan orang ramai turut menderma yang setenganya menghantar barang-barang seperti pasir, semin, kayu dan berbagai-bagai bantuan material dan kewangan. Kita juga meminta AJK menulis surat kepada pemimpin-pemimpin setempat memohon derma untuk pembinaan surau. Respond yang baik dari setengah penderma didapati seperti:

1) Tuan Haji Harun Pemilik Kilang

2) Tuan Haji Zamlan

3) Tuan Haji Ahmad Syasli

4) Encik Ahmad Sufi

5) Encik Bakri

Dan individu-individu penderma yang lain.Hasilnya surau yang dibaiki/dibina di atas tapak surau lama, tetapi lebih besar kelihatan tersergam begitu indah. Sebahagian lantai dipasan tile, sebahagian dipasang carpet dilengkapkan bahagian atas dengan siling berhias. Struktur tiang begitu besar dan kelihatan begitu kuat dan kini boleh memuatkan para jamaah antara 400-500 orang. Dari segi perbelanjaan meningkat kepada jumlah RM150,000 hasil dari derma dari berbagai pihak.Dengan siapnya Surau Al-Iman, maka pada hari ini diadakan majlis kesyukuran dan pemakmuran di anjung surau. Mereka yang hadir antaranya ialah Adun Bangi, YB Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang (Hari ini turut sampaikan derma), Tuan Haji Zakaria Mamat Pengerusi Surau, Tuan Haji Rushdi Ketua Lajnah Kebajikan Dun Bangi, Imam Mahmud bin Hj. Badaruddin Imam Satu, Mohd. Khairuddin bin Rais Imam Dua, Encik Amiruddin bin Terrio Setiausaha, Encik Hamdan bin Mohd. Hashim Bendahari, Ajk-Ajk yang lain, ibubapa dan para hadirin. Majlis dimulai dengan bacaan al-Qur`an diikuti dengan ucapan alu-aluan daripada Tuan Haji Zakaria yang berterima kasih di atas kehadiran, walaupun tidak ramai sekadar dalam jumlah 50 orang sahaja. Beliau juga berterima kasih kepada semua hadirin. Kemudian Y.B.Teo Nie Ching bergembira kerana surau yang dibina selama ini sudah siap digunakan. Beliau berharap surau digunakan sebaiknya bagi tempat ibadat, kegiatan pelajaran dan kemasyarakatan.

Adun Bangi yang merasmikan penggunaan kembali bangunan mengimbau sejarah bagi surau berkenaan. Dan bersyukur walaupun di luar dari rancangan, maka surau dapat diperbesarkan. Ini adalah hasil kerjasama dari berbagai pihak. Beliau berharap surau digunakan sebaik mungkin, selain dari tempat ibadat hendaklah diisi dengan pengajaran dan digunakan bagi kegiatan masyarakat. Beliau juga berterima kasih kepada semua penderma-penderma baik yang diketahui atau yang tidak diketahui. Hanya Allah jua membalas ganjaran kebajikan.Selepas perasmian para hadirin dijemput meninjau sekitar bangunan yang berada di dalam kawasan kurang dari setengah ekar itu. Dengan penambahan bangunan, kawasan hadapan kelihatan agak sempit. Pihak AJK bercadang untuk meluaskan kawasan ke bahagian hadapan. Ini bermakna pagar yang begitu baik terpaksa dipecahkan. Tetapi persoalan yang lebih penting ialah status tanah yang hendak diperluaskan itu adakah termasuk kawasan surau atau sebaliknya. Sebenarnya kawasan begitu penuh sebelah kiri bangunan didirikan bilik air, di samping untuk kemudahan wudhu` bagi muslimat, manakala pada bahagian kanan terdapat bangunan serbaguna. Di sini boleh digunakan sebagai tempat memasak sebagaimana jamuan yang disediakan pada hari ini. Di bawah anjung bangunan ini disediakan meja dan bangku. Apabila keramaian diadakan, maka makan minum diadakan di bawah bangunan seperti warung ini. Baiknya ianya tidak mengganggu tempat ibadat dari makan minum dan boleh mengelak dari kotor. Pada sebelah bangunan seperti warung ini adalah bilik air bagi lelaki. Sedikit ruang kosong ialah bahagian hadapan surau ini – di tepi mihrab terdapat satu kawasan kosong yang dibina court badminton atau sepak takraw yang digunakan oleh anak-anak muda untuk bermain terutama pada petang atau malam. Terdapat api limpah di pasang.

Walau apa pun, pembesaran Surau Al-Iman tanpa dirancang dan perluasan adalah cabaran kepada Adun Bangi dan juga AJK mencari dana. Al-Hamdulillah segalanya berjalan dengan baik dan hari ini surau ini dapat digunakan secara sempurna.

Al-Hamdulillah. Sekian.

No comments:

Post a Comment