January 31, 2011

Melawat Hospital Serdang Runtuh Siling

Hospital Serdang, 25 Safar = 30 Januari (Ahad):


Setelah mendapat maklumat Hospital Serdang runtuh menggerakkan rasa ingin tahu Adun bagaimana hospital yang baru digunakan tidak sampai 10 tahun itu boleh runtuh. Lantas bersama Ustaz Shafie Ngah dan saudara Azizi kami bertolak dari Sungai Ramal Luar (turun Padang di sini) ke Hospital Kajang.


Di Hospital di dapati ruang lobi yang menjadi tempat ketibaan utama pelawat-pelawat ditutup. Ruang itu disekat dengan lingkungan kanbis plastic dan tidak dibenarkan sesiapa masuk. Aktiviti perniagaan dilobi berkenaan juga ditutup. Segala urusan bagi pengunjung adalah melalui pintu kedua bersebelahan pintu yang ditutup.


Adun meminta kebenaran dari pengawal bagi melihat kerosakan, pada peringkat awal pengawal agak enggan membenarkan kami masuk. Tetapi selepas, berunding pengawal membenarkan kami masuk. Apa yang dapat dilihat siling anjung yang tingginya lebihkurang 3 meter itu sebanyak 4 keping besar siling runtuh dan jatuh ke bawah di bahagian lobi. Menurut seorang penyelia yang sama mengiring Adun, kejadian sebenarnya berlaku pada tengah malam tadi. Pada masa itu api telah ditutup untuk mengelak pengunjung tidur di situ. Oleh kerana ketiadaan orang pada masa itu, maka tidak berlaku sebarang kemalangan baik dari kalangan pengunjung atau pekerja.

Dari perhatian Adun siling adalah dari jenis material yang ringan yang disangkut kebahagian lantai di atasnya. Namun kita persoalkan dari segi mutu kerja, bagaimana
siling-siling tersebut begitu senang tertanggal dan jatuh ke bawah. Peristiwa diakibatkan oleh kecuaian dan rendahnya mutu binaan sebagaimana pernah runtuhnya stadium di Gong Badak di Kuala Terengganu, pasar di Kuala Berang dan beberapa premis dan bangunana yang lain.


Kita mendesak kerajaan (JKR) selain dari memperbaiki yang rosak dan siling-siling seumpama ini masih banyak kedapatan di lobi dan tempat-tempat yang lain hendaklah diperiksa kembali agar tidak berlaku peristiwa siling runtuh dan membahayakan pengunjung dan pekerja. Lebih dari itu kontrektor-kontrektor yang dipilih hendaklah benar-benar bermutu dan telah menghasilkan kerja yang baik.

Sekian.

No comments:

Post a Comment