September 19, 2011

Meraikan Warga Emas Ke Jom Shopping - Siri Dua

Pejabat Adun Bangi, 19 Syawal = 17 September (Sabtu):


Setelah berjaya mengadakan Program Jom Shopping Warga Emas kali pertama pada 18 Ogos yang lepas bertempat di Pasaraya Econsave, Jalan Reko, Kajang, maka diadakan pula Program Jom Shopping bagi kali ke 2 di Pasaraya yang sama.

Program kali ini lebih besar dan lebih ramai berbanding dengan program pertama yang melibat 100 orang (hadir 80 orang). Pada kali ini pemilihan dan jemputan dibuat terhadap 200 orang, tetapi yang hadir adalah 170 orang. Sebelum dari itu berminggu-minggu persediaan dibuat dengan menghubungi penerima terpilih, menyediakan kad-kad nama bagi mereka yang terpilih, menempah bas dibuat terlebih dahulu dan persediaan di Econsave yang perlu dibuat.

Sebelum ke Kompleks Econsave, peserta-peserta Warga Emas terpilih dikehendaki datang dan mendaftar di Pejabat Dun Bangi. Antara mereka ada yang datang sejak pagi-pagi lagi, walaupun mereka dikehendaki datang jam 10.00 pagi. Proses pendaftaran memakan masa dan mereka datang beruncit. Walau macam mana dapat disiapkan jam 10.00 pagi. Pihak Pengurus Skim warga Emas – En. Kamsani tidak dapat hadir. Berdasarkan pengalaman pengendalian pada bulan Ogos lepas, maka diyakini pihak Pentadbir di Pejabat Adun dapat mengendalikan sendiri. Yang hadir meraikan Warga Emas kali ini selain dari Adun Bangi, turut hadir ialah YB Teo Nie Ching. Ahli Parlimen Serdang. Isteri Adun Puan Hajjah Mu`minah turut sama hadir. Juga hadir Puan Zuryati Ketua Muslimat Pas Serdang.

Sebelum bertolak ke Kompleks Econsave YB Teo Nie Ching berucap mengucapkan Selamat Hariraya kepada semua yang hadir. Beliau mengucap tahniah kepada Warga-Warga Emas yang terpilih bagi Jom Shopping. Jumlah Voucher sebanyak RM100/= mungkin sedikit, kata YB Teoh, tetapi kita harap ianya dapat memberi semacam keceriaan kepada penerimanya. Sebab itu kita kena bersyukur kerana Kerajaan Pakatan prihatin terhadap wagra Emas. Adun Bangi yang juga berucap memaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Selangor memberi perhatian terhadap Warga Emas di negeri Selangor yang setakat ini yang mendaftar melebihi 150,000 orang. Untuk pusingan pertama kerajaan memperuntukkan sebanyak RM10 juta ringgit untuk diberi voucher bernilai RM100 bagi Warga Emas yang terpilih. Hingga akhir tahun 2011 dijangkan dapat diadakan 5 siri. Pemberian RM100 ini adalah pendekatan yang diambil bagi mengurangkan rasa tidak puashati warga Emas bahawa peruntukan RM2,500 bagi setiap kematian Warga Emas, sebenarnya tidak dapat dinikmati Warga Emas. Pemberian RM100 antara pendekatan yang diambil bagi mengurangkan ketidakpuasan oleh warga Emas. Antaranya ada yang mencadangkan agar peruntukan RM100 diberi terus kepada Warga Emas, tanpa menyusahkan warga Emas untuk datang, terutama yang sakit dan uzur. Tapi tujuan dari mengadakan program Jom Shopping ialah untuk menghibur golongan warga Emas, selama ini tidak pernah keluar rumah agar dapat berinteraksi bersama masyarakat di samping menghiburkan mereka. Untuk memandu dan mengiring warga Emas ke Program Jom Shopping Pejabat Adun menyediakan tenaga memandu 30 orang semasa Warg Emas bershopping. Warga Emas dibawa ke Kompleks Econsave dengan bas dan ramai daripada mereka dibawa oleh anak-anak dan keluarga dengan kenderaan masing-masing ke Kompleks Econsave. Adun mengucapkan selamat bershopping.

Sementara itu selepas berucap dan warga-warga Emas bergerak Adun & isteri dan Ahli Parlimen segera ke Kompleks Econsave menyambut kesampaian mereka dan dilayan oleh pengiring-pengiring untuk mereka memilih barang-barang yang mereka suka. Ada antara Warga Emas yang dibawa dengan berkerusi roda. Untuk urusan kiraan 3 kaunter dikhaskan bagi warga Emas. Selepas setengah jam bershopping sudah ada yang keluar dengan barang-barang pilihan. Mereka dipandu ke kaunter. Mereka dikenal pasti dengan kad nama yang mereka pakai. Warga Emas boleh berbelanja lebih dari RM100, tetapi hendaklah menambah bayaran lebihan secara sendiri. Setiap Warga Emas dihadiah dengan extra barang-barang oleh pihak Econsave. Penyampaian dilakukan oleh Adun dan Ahli Parlimen. Proses shopping memakan masa lebih dari 2 jam. Beberapa peserta Warga Emas memuji Program Jom Shopping, menurut mereka, kerajaan sebelum ini tidak pernah memberi perhatian dan penghormatan terhadap mereka. Mereka berterima kasih kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor.

Sementara itu bagi sejumlah 30 orang yang tidak datang, pihak tenaga kerja pejabat memilih barangan-barangan asas untuk mereka dan dibawa pulang ke pejabat penuh satu kereta Hilux. Waris Warga Emas akan dihubungi dan dijemput datang ke pejabat untuk mengambil barang-barang berjumlah RM100/=, jika mereka tidak datang, maka Adun dengan pengiring-pengiring sekali lagi akan turun ke alamat-alamat Warga Emas berkenaan bagi menziarah mereka dan menyampaikan barangan yang dibeli untuk mereka.

Perjalanan dan pengurusan Jom Shopping Al-Hamdulillah berjalan lancar dan semua pihak berpuashati. Dengan itu siri Jom Shopping akan diteruskan – Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment