BBB, 09 Sya`ban 1433 = 29 Jun 2012 (Jumaat):
Ini adalah buku pertama diterbitkan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat) setebal 200 halaman semasa Adun Bangi diamanahkan menjadi Pengerusi. Walau apapun kedudukan dan mutu buku ini, ianya adalah menjadi kebanggaan bagi Adun.
Dalam kata-kata aluan Adun Bangi selaku Pengerusi Padat menyatakan:
``Peranan dan usaha yang telah dimainkan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT) dalam mendokumentasikan masjid-masjid lama di negeri Selangor adalah suatu langkah yang amat penting bagi membuktikan negeri ini menegakkan syiar Allah sejak zaman berzaman.``
Buku Warisan Masjid-Masjid Lama Di Selangor adalah hasil penyelidikan dan ditulis oleh saudara Mohd. Zainudin Haji Abdullah dan Noorhayati Md. Yatim yang kedua-duanya adalah Pegawai di PADAT.
Masjid adalah institusi penting di dalam masyarakat Islam, fungsi utamanya ialah sebagai tempat menunaikan ibadat solat – solat Jumaat dan solat-solat fardu dan sunat. Lebih dari itu ianya juga sebagai institusi pendidikan dan kegiatan kemasyarakatan. Lojiknya masjid telah wujud sewujudnya umat Islam di Selangor. Fokus bagi kajian masjid-masjid bagi buku ini ialah Masjid lama. Logiknya berdasarkan penerimaan Islam di Selangor telah lama tentulah banyak masjid lama.
Pengkaji cuba menghadkan kajian kepada masjid lama yang berusia lebih dari 100 tahun di Selangor, tetapi hanya terdapat 4 buah sahaja. Ini tidak bererti tidak banyak masjid dalam tempoh 100 tahun lepas, kerana berlaku kerosakan, pemindahan tapak dan pembinaan yang baru. Empat buah masjid lebih 100 tahun yang kedapatan di Selangor ialah dua di Daerah Kelang, satu di Daerah Sabak Bernam dan satu di Daerah Hulu Langat. Dua Masjid di Kelang ialah Masjid Kampong Tok Dagang (1876) dan Masjid Sungai Kandis (1906), Masjid Raja Alang, Beranang (1900) dan Masjid Lama Kampong Pancing, Bedena, Sabak Bernam (1905). Bagi mendapat jumlah yang lebih banyak, maka konsep lama adalah dikira masjid yang dibina sebelum era kemerdekaan (1957). Dengan tempoh sedemikian didapati ada sebanyak 46 buah masjid lama (sebelum 1957) daripada keseluruhan masjid di Selangor berjumlah 380 buah (tentulah statistik terbaru makin bertambah).
Dari segi pendekatan penulisan buku dibahagikan kepada 10 bab. Lima bab adalah mebicarakan masjid-masjid mengikut daerah-daerah (Ada bab yang membicarakan lebih dari satu daerah), manakala 5 bab membicarakan tentang ibadat solat, pengertian masjid, sejarah dan reka bentuk masjid (semua bahagian awal) dan dua bab terakhir mengenai ragam bentuk dan hias dan terakhir elemen simbolik.
Bermula dari Daerah Kelang (bab 4), masjid-masjid lama di daerah ini ialah:
Masjid Ar-Raudhah, Kg. Sungai Kembong
Masjid Ar-Rahman, Kampong Sungai Pinang
Masjid Al-Muhsinin, Kampong Sungai Kandis
Masjid Samadiah, Pelabuhan Kelang
Masjid Kampong Dato` Dagang, Kampong Jawa.
Masjid Di Raja Sultan Suleiman , Klang
Masjid Nurul Ehsan, Kampong Sungai Udang.
Masjid Lama Daerah Kuala Selangor dan Hulu Selangor
Masjid Jamiul Ar-Riduan, Simpang Empat, Jeram
Masjid Jamiul Ubudiah, Kampong Sungai Darah Batang Kali.
Masjid Rahmani, Kampong Permatang, Kuala Selangor
Masjid Jami` Kariah Sungai Masin, Batang Kali
Masjid Syeikh Ismail, Simpang Tiga, Ulu Bernam
Masjid Ar. Rahimah, Ampang Pecah, Kuala Kubu Bahru.
Masjid Lama Daerah Sabak Bernam
Masjid Hashimiah, Kampong Sungai Limau
Masjid Lama Kampong Pancang Bedena
Masjid Lama Marzukiah, Kampong Lubuk Pusing
Masjid Badli Shah, Kampong Parit Enam
Masjid Al-Abrar, Kampong Batu 2, Sapintas
Masjid Kampong Peket 100 sawah
Masjid Kampong Tebuk Sultan, Sungai Tegar Selatan
Masjid An-Nur Kampong Sungai Haji Dorani
Masjid Kampong Tebuk Mufrad
Masjid Ma`rufiah, Kampong Parit Baru
Masjid Lama Daerah Hulu Langat dan Daerah Sepang
Masjid Raja Alang, Pekan Beranang
Masjid Raja Muda Musa, Pekan Semenyih
Masjid Al-Ulum, Bukit Bangkong
Masjid Lama Daerah Kuala Langat.
Masjid Al-Istiqamah, Kampong Sungai Buaya
Masjid Al-Mutmainnah, Kampong Labuhan Dagang.
Masjid Ar-Rahman Kampong Sungai Manggis
Masjid Nurul Iman, Kampong Batu 10, Kebun Baharu
Masjid Al-Inayatul Rahman, Kampong Batu Laut
Masjid Sultan Alaeddin Alam Shah, Kampong Bandar
Masjid Jamiatul Ehsani, Kampong Sijangkang
Bagi masjid-masjid lama di atas terdapat tiga bentuk yang dominant. Bentuk-bentuk ini terpengaruh dengan budaya terdahulu, kesesuaian alam sekitar dan pengaruh moden.
Tiga bentuk berkenaan
Pertama mengambil bentuk bumbung bertingkat ini adalah pengaruh klasik yang dipengaruhi pandangan falsafah klasik tiga tingkat Ahadiyah, Wahdah dan Wahidiyyah. Ini digambarkan kepada tiga peringkat. Tiga tingkat ini juga sebagai airwell atau ruang udara keluar masuk. Contoh Masjid Al-Rahman, Kg. Sungai Pinang, Klang, Masjid Lama Kampong Pancang Bedena. Masjid demikian terdapat di Kelantan (Kampong Laut), bahkan di Banten, Jawa.
Bentuk kedua adalah masjid tempatan yang berbentuk bumbung limas yang merupakan kebanyakan bentuk rumah Melayu yang biasa diperbuat dari kayu atau batu. Ianya sesuai dengan klimek dan iklim tempatan yang panas - hujan. Contoh Masjid Syeikh Ismail, Simpang Tiga, Hulu Bernam, Masjid An-Nawawi, Kg. Delek, Kelang. Manakala Masjid yang lebih kemudian adalah masjid dari batu yang dibina dengan bermenara dan berkubah yang banyak kedapatan kini. Contoh Masjid Sultan Suleiman, Klang dan Masjid Jame` Pekan Kajang dan lain-lain. Walau bagaimana didapati ada masjid yang dibina sebelum Merdeka tidak tersenarai dan terlepas dari kajian. Contoh Masjid Haji Mat Saman, Sungai Ramal Luar yang dibina (1929). Begitu juga dengan Masjid Sungai Ramal Dalam yang dibina dalam tempoh hampir bersamaan dengan Sungai Ramal Luar. Masjid Pekan Bangi juga dibina sebelum dari tarikh kemerdekaan. Ini masjid-masjid terletak di dalam DUN Bangi, mungkin banyak lagi masjid yang dibina sebelum kemerdekaan di Selangor, tetapi terlepas dari kajian.
Selain dari membicarakan tentang pengertian Islam dan penyebaran, erti masjid, sejarah dan reka bentuk. Penulis membicarakan pada bahagian akhir tentang ragam hias dan simbolisme. Masjid sebagai tempat suci, maka ragam hiasnya hendaklah mengukuhkan rasa kesucian. Ragam hias biasa pada sebuah masjid ialah dengan menghias dalamannya dengan ayat-ayat suci yang diiukir pada tingkap, pada dinding atau panel-panel yang digantung. Ayat suci ini pula ditulis dengan ragam seni khat seperti nasakh, raq`ah, thuluth dan sebagainya. Selain itu dihias dengan ukiran awan larat, motif tumbuhan dan geometric design yang diperturunkan secara tebuk tembus dan sebagainya. Ini banyak digunakan pada mimbar khutbah. Ragam hias juga terdapat pada cucur atap dan bahagian atas bangunan dengan menggunakan elemen kaca berwarna yang memancarkan kilauan wana-warni.
Sebagaimana motif-motif ragam hias perlu murni, demikianlah bagi binaan masjid kaya dengan simbol-simbol keislaman yang bukan saja suci tetapi kudus.. Misalnya bagi binaan sebuah masjid banyak mengambil bentuk bulat yang melambangkan kesempurnan yang mencerminkan kesempurnaan adalah sifat Allah sebab itu mihrab, menara, tiang-tiang masjid mengambil bentuk bulat. Sebagaimana disebut juga bumbung diberi bertingkat secara gasal – juga mencerminkan kekudusan lantaran Allah suka kepada yang gasal.
Kajian tentang masjid di Selangor tidak harus terhenti setakat ini. Ruang menambah dan memperbaiki buku ini masih banyak baik dari segi fakta dan huraian. Manakala masjid-masjid yang dibina selepas kemerdekaan tidak harus dibiarkan tanpa kajian. Jumlah masjid sedemikian jauh lebih besar (334 – bilangan semakin bertambah). Banyak keistimewaan masjid-masjid selepas merdeka. Manakala di sana terdapat beribu surau (1750 – Jumlah ini makin bertambah) yang patut juga diberi perhatian dan kajian. Kajian bagi masjid dan surau ini bukan saja dari segi binaan dan bangunan, tetapi dari segi sejarah, peranan, kedudukannya di tengah masyarakat setempat dan fungsinya dari segi dakwah Islamiah secara menyeluruh.
Pengarang buku Warisan Masjid Lama Selangor berjaya mengkaji dan menghasilkan buku yang mengabadikan masjid lama yang dapat mengelak dari kepupusan maklumat. Buku ini adalah sumbangan penting kepada warisan, budaya dan peradaban Selangor, Negara dan Umat yang pasti manfaatnya dapat sama dinikmati generasi akan datang.
Sekian. Wallahu a`lam.
Ini adalah buku pertama diterbitkan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat) setebal 200 halaman semasa Adun Bangi diamanahkan menjadi Pengerusi. Walau apapun kedudukan dan mutu buku ini, ianya adalah menjadi kebanggaan bagi Adun.
Dalam kata-kata aluan Adun Bangi selaku Pengerusi Padat menyatakan:
``Peranan dan usaha yang telah dimainkan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT) dalam mendokumentasikan masjid-masjid lama di negeri Selangor adalah suatu langkah yang amat penting bagi membuktikan negeri ini menegakkan syiar Allah sejak zaman berzaman.``
Buku Warisan Masjid-Masjid Lama Di Selangor adalah hasil penyelidikan dan ditulis oleh saudara Mohd. Zainudin Haji Abdullah dan Noorhayati Md. Yatim yang kedua-duanya adalah Pegawai di PADAT.
Masjid adalah institusi penting di dalam masyarakat Islam, fungsi utamanya ialah sebagai tempat menunaikan ibadat solat – solat Jumaat dan solat-solat fardu dan sunat. Lebih dari itu ianya juga sebagai institusi pendidikan dan kegiatan kemasyarakatan. Lojiknya masjid telah wujud sewujudnya umat Islam di Selangor. Fokus bagi kajian masjid-masjid bagi buku ini ialah Masjid lama. Logiknya berdasarkan penerimaan Islam di Selangor telah lama tentulah banyak masjid lama.
Pengkaji cuba menghadkan kajian kepada masjid lama yang berusia lebih dari 100 tahun di Selangor, tetapi hanya terdapat 4 buah sahaja. Ini tidak bererti tidak banyak masjid dalam tempoh 100 tahun lepas, kerana berlaku kerosakan, pemindahan tapak dan pembinaan yang baru. Empat buah masjid lebih 100 tahun yang kedapatan di Selangor ialah dua di Daerah Kelang, satu di Daerah Sabak Bernam dan satu di Daerah Hulu Langat. Dua Masjid di Kelang ialah Masjid Kampong Tok Dagang (1876) dan Masjid Sungai Kandis (1906), Masjid Raja Alang, Beranang (1900) dan Masjid Lama Kampong Pancing, Bedena, Sabak Bernam (1905). Bagi mendapat jumlah yang lebih banyak, maka konsep lama adalah dikira masjid yang dibina sebelum era kemerdekaan (1957). Dengan tempoh sedemikian didapati ada sebanyak 46 buah masjid lama (sebelum 1957) daripada keseluruhan masjid di Selangor berjumlah 380 buah (tentulah statistik terbaru makin bertambah).
Dari segi pendekatan penulisan buku dibahagikan kepada 10 bab. Lima bab adalah mebicarakan masjid-masjid mengikut daerah-daerah (Ada bab yang membicarakan lebih dari satu daerah), manakala 5 bab membicarakan tentang ibadat solat, pengertian masjid, sejarah dan reka bentuk masjid (semua bahagian awal) dan dua bab terakhir mengenai ragam bentuk dan hias dan terakhir elemen simbolik.
Bermula dari Daerah Kelang (bab 4), masjid-masjid lama di daerah ini ialah:
Masjid Ar-Raudhah, Kg. Sungai Kembong
Masjid Ar-Rahman, Kampong Sungai Pinang
Masjid Al-Muhsinin, Kampong Sungai Kandis
Masjid Samadiah, Pelabuhan Kelang
Masjid Kampong Dato` Dagang, Kampong Jawa.
Masjid Di Raja Sultan Suleiman , Klang
Masjid Nurul Ehsan, Kampong Sungai Udang.
Masjid Lama Daerah Kuala Selangor dan Hulu Selangor
Masjid Jamiul Ar-Riduan, Simpang Empat, Jeram
Masjid Jamiul Ubudiah, Kampong Sungai Darah Batang Kali.
Masjid Rahmani, Kampong Permatang, Kuala Selangor
Masjid Jami` Kariah Sungai Masin, Batang Kali
Masjid Syeikh Ismail, Simpang Tiga, Ulu Bernam
Masjid Ar. Rahimah, Ampang Pecah, Kuala Kubu Bahru.
Masjid Lama Daerah Sabak Bernam
Masjid Hashimiah, Kampong Sungai Limau
Masjid Lama Kampong Pancang Bedena
Masjid Lama Marzukiah, Kampong Lubuk Pusing
Masjid Badli Shah, Kampong Parit Enam
Masjid Al-Abrar, Kampong Batu 2, Sapintas
Masjid Kampong Peket 100 sawah
Masjid Kampong Tebuk Sultan, Sungai Tegar Selatan
Masjid An-Nur Kampong Sungai Haji Dorani
Masjid Kampong Tebuk Mufrad
Masjid Ma`rufiah, Kampong Parit Baru
Masjid Lama Daerah Hulu Langat dan Daerah Sepang
Masjid Raja Alang, Pekan Beranang
Masjid Raja Muda Musa, Pekan Semenyih
Masjid Al-Ulum, Bukit Bangkong
Masjid Lama Daerah Kuala Langat.
Masjid Al-Istiqamah, Kampong Sungai Buaya
Masjid Al-Mutmainnah, Kampong Labuhan Dagang.
Masjid Ar-Rahman Kampong Sungai Manggis
Masjid Nurul Iman, Kampong Batu 10, Kebun Baharu
Masjid Al-Inayatul Rahman, Kampong Batu Laut
Masjid Sultan Alaeddin Alam Shah, Kampong Bandar
Masjid Jamiatul Ehsani, Kampong Sijangkang
Bagi masjid-masjid lama di atas terdapat tiga bentuk yang dominant. Bentuk-bentuk ini terpengaruh dengan budaya terdahulu, kesesuaian alam sekitar dan pengaruh moden.
Tiga bentuk berkenaan
Pertama mengambil bentuk bumbung bertingkat ini adalah pengaruh klasik yang dipengaruhi pandangan falsafah klasik tiga tingkat Ahadiyah, Wahdah dan Wahidiyyah. Ini digambarkan kepada tiga peringkat. Tiga tingkat ini juga sebagai airwell atau ruang udara keluar masuk. Contoh Masjid Al-Rahman, Kg. Sungai Pinang, Klang, Masjid Lama Kampong Pancang Bedena. Masjid demikian terdapat di Kelantan (Kampong Laut), bahkan di Banten, Jawa.
Bentuk kedua adalah masjid tempatan yang berbentuk bumbung limas yang merupakan kebanyakan bentuk rumah Melayu yang biasa diperbuat dari kayu atau batu. Ianya sesuai dengan klimek dan iklim tempatan yang panas - hujan. Contoh Masjid Syeikh Ismail, Simpang Tiga, Hulu Bernam, Masjid An-Nawawi, Kg. Delek, Kelang. Manakala Masjid yang lebih kemudian adalah masjid dari batu yang dibina dengan bermenara dan berkubah yang banyak kedapatan kini. Contoh Masjid Sultan Suleiman, Klang dan Masjid Jame` Pekan Kajang dan lain-lain. Walau bagaimana didapati ada masjid yang dibina sebelum Merdeka tidak tersenarai dan terlepas dari kajian. Contoh Masjid Haji Mat Saman, Sungai Ramal Luar yang dibina (1929). Begitu juga dengan Masjid Sungai Ramal Dalam yang dibina dalam tempoh hampir bersamaan dengan Sungai Ramal Luar. Masjid Pekan Bangi juga dibina sebelum dari tarikh kemerdekaan. Ini masjid-masjid terletak di dalam DUN Bangi, mungkin banyak lagi masjid yang dibina sebelum kemerdekaan di Selangor, tetapi terlepas dari kajian.
Selain dari membicarakan tentang pengertian Islam dan penyebaran, erti masjid, sejarah dan reka bentuk. Penulis membicarakan pada bahagian akhir tentang ragam hias dan simbolisme. Masjid sebagai tempat suci, maka ragam hiasnya hendaklah mengukuhkan rasa kesucian. Ragam hias biasa pada sebuah masjid ialah dengan menghias dalamannya dengan ayat-ayat suci yang diiukir pada tingkap, pada dinding atau panel-panel yang digantung. Ayat suci ini pula ditulis dengan ragam seni khat seperti nasakh, raq`ah, thuluth dan sebagainya. Selain itu dihias dengan ukiran awan larat, motif tumbuhan dan geometric design yang diperturunkan secara tebuk tembus dan sebagainya. Ini banyak digunakan pada mimbar khutbah. Ragam hias juga terdapat pada cucur atap dan bahagian atas bangunan dengan menggunakan elemen kaca berwarna yang memancarkan kilauan wana-warni.
Sebagaimana motif-motif ragam hias perlu murni, demikianlah bagi binaan masjid kaya dengan simbol-simbol keislaman yang bukan saja suci tetapi kudus.. Misalnya bagi binaan sebuah masjid banyak mengambil bentuk bulat yang melambangkan kesempurnan yang mencerminkan kesempurnaan adalah sifat Allah sebab itu mihrab, menara, tiang-tiang masjid mengambil bentuk bulat. Sebagaimana disebut juga bumbung diberi bertingkat secara gasal – juga mencerminkan kekudusan lantaran Allah suka kepada yang gasal.
Kajian tentang masjid di Selangor tidak harus terhenti setakat ini. Ruang menambah dan memperbaiki buku ini masih banyak baik dari segi fakta dan huraian. Manakala masjid-masjid yang dibina selepas kemerdekaan tidak harus dibiarkan tanpa kajian. Jumlah masjid sedemikian jauh lebih besar (334 – bilangan semakin bertambah). Banyak keistimewaan masjid-masjid selepas merdeka. Manakala di sana terdapat beribu surau (1750 – Jumlah ini makin bertambah) yang patut juga diberi perhatian dan kajian. Kajian bagi masjid dan surau ini bukan saja dari segi binaan dan bangunan, tetapi dari segi sejarah, peranan, kedudukannya di tengah masyarakat setempat dan fungsinya dari segi dakwah Islamiah secara menyeluruh.
Pengarang buku Warisan Masjid Lama Selangor berjaya mengkaji dan menghasilkan buku yang mengabadikan masjid lama yang dapat mengelak dari kepupusan maklumat. Buku ini adalah sumbangan penting kepada warisan, budaya dan peradaban Selangor, Negara dan Umat yang pasti manfaatnya dapat sama dinikmati generasi akan datang.
Sekian. Wallahu a`lam.
mne nak dpt buku nie
ReplyDeleteassalamualaikum
ReplyDeleteTuan
mana say boleh dapat buku ini..
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAda kemungkinan Perbadanan Adat Melayu & Warisan Negeri Selangor masih ada simpanan naskah untuk jualan. Sila hubungi mereka melalui talian telefon 03-5519 0050 untuk pertanyaan berkaitan.
ReplyDeleteMasjid Dato' Dagang mengikut cerita oramg lama Kg Jawa,ia dinamakan Masjid Kg Jawa pada asalnya kemudian sekitar tahun 80 an telah diubah kpd Dato' Dagang dan membawa rasa tidak puas hati masyarakat setempat krn ia sebenarnya telah dibina oleh org2 jawa sebelum kedatangan Tok Dagang Muhammad Tahir drpd Batu Bara lagi.
ReplyDelete