BBB, 25 Zulkaedah 1435 = 20 September (Sabtu):
Kita ucap tahniah di atas usaha pihak Jabatan Mufti Negeri
Selangor mengadakan Dialog Fatwa Perdana 2014 pada 18 September 2014 bersamaan
23 Zulhijah 1435 bertempat di Dewan Jubli Perak SUK, Shah Alam. Penulis tidak
masukkan Syiah sebagai topic berat kerana ianya tidak selari dengan liberalisme
dan pluralisme sebagai bidang falsafah.
Namun Syiah adalah jelas penyimpangan
dari pegangan umat Islam yang juga jelas
bercanggah dengan pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah yang jika dibiarkan dan
tidak dicegah memecahbelahkan umat Islam, khususnya di Malaysia.
Topik yang dibicarakan di dalam dialog Fatwa Perdana jelas
adalah berat dan adalah dijangka tidak semua khalayak yang hadir memahami apa
itu sebenarnya liberalisme dan pluralisme. Sebagai bukti dari semua persoalan
yang dikemukakan, hanya seorang yang memahami topic yang dibicaraka (tidak
termasuk persoalan mengenai Syiah). Walau bagaimana persoalan liberalisme dan pluralisme
adalah amat penting diberi perhatian,
kerana ianya mengancam akidah kepercayaan umat Islam.
Sekular ialah faham yang memisahkan kepercayaan agama dari
kehidupan dunia yang seharusnya diberi tumpuan. Agama menurut faham sekularisme
tidak seharusnya campur dalam kehidupan
dan kehidupan adalah yang kini dan tak ada hubungan dengan kepercayaan agama.
Dalam kata lain tidak ada hubungan dengan kepercayaan tentang akhirat, bahkan
Tuhan dipersoalkan. Liberalisme adalah lahir dari secular. Liberal adalah
lambang kebebasan dari ikatan kepercayaan dan nilai-nilai yang mengikat.
Liberal adalah kebebasan dan penentuan adalah atas pilihan dan tindakan
individu. Norma adalah aturan dan undang-undang, tetapi kesedaran tertinggi
adalah kemanusiaan (humanism) yang boleh
dikatakan sebagai etika kemanusiaan itu sendiri. Pluralisme adalah natijah dari
faham secular dan kebebesan kekinian yang dilihat dengan runtuhnya batas-batas
kepercayaan dan sekatan dan melihat manusia hendaklah kembali kepada watak kemanusiaan dan kehidupan
kekinian dan halangan-halangan yang diakibatkan oleh sesuatu tak bersebab
menyekat perlu diruntuhkan. Kalau ada yang dihormati mungkin dari apa yang
dicapai melalui budaya dan nilai-nilai manusia. Lantaran itu agama sebagai satu
kepercayaan (jika masih ada percaya) seharusnya terbuka lantaran dilihat arah
tuju yang sama sesuai dengan apa yang dikatakan `luaran berbeza tapi dalaman
dan tujuan sama). Lantaran itu ada yang
hidup sebumbung berlainan kepercayaan. Bahkan etheis, theis boleh bersama dan
berlaku kahwin campur dan lebih daripada itu bersekedudukan secara bebas.
Ini adalah gambaran masyarakat yang lahir dari liberalisme
dan pluralisme. Mereka bukan dari kalangan masyarakat biasa, tetapi dari
kalangan berpelajaran. Contoh Nurkhalis Majid tenaga pengajar di university di
Indonesia, Aliran Penolakan terhadap Hadith yang juga dari tokoh intelektual,
Sisters in Islam kelompok wanita
intelektual yang banyak mempersoalkan hukum-hukum Islam. Sungguhpun mereka
tidak ramai, tetapi berpengaruh dan mendapat dokongan mereka yang sealiran dan
biasanya berpendidikan tinggi. Di zaman globalisasi dan tanpa sempadan,
pemikiran mereka tersebar cepat dan meluas dan pengkut secara diam melebihi
dari yang terang-terang !
Nah inilah yang dihadapi oleh `Dialog Fatwa Perdana` yang
sebenarnya.
Kita mengharap sejauh mana – tidak adil mengharapkan kepada
Jabatan Mufti Selangor sahaja, berdepan dengan perang pemikiran berkenan, sebenarnya
ia menjadi cabaran kepada universii-universiti bernama Islam, jabatan-jabatan
bernama Islam, ulama dan tokoh intelektual Islam menyahut cabaran global yang dihadapi
oleh umat Islam. Kita mau universiti-universiti bernama Islam menjawab secara
dialog intelektual yang mematahkan hujah-hujah para pendukung faham secular,
liberal dan plural. Kita menunggu penghasilan buku-buku yang dapat memberi jawapan tuntas terhadap hujah-hujah pendukung secular,
liberal dan plural.
Problem yang dihadapi umat yang antara mereka mendepani
krisis keyakinan, antaranya kerana kegagalan umat menyediakan wadah keilmuan
Islam yang selari dengan perkembangan dan kepantasan keilmuan awam.Kekuatan
yang ada pada masa kini lebih bergantung pada kekuatan tradisi yang mendapat
dokongan massa, berdepan dengan kelompok kecil tetapi perkasa. Kita perlu
pengkuhan, bahkan keperkasaan dari intektual dan ilmuan Islam yang dapat
mematahkan hujuah-hujah pendukung sekularisme, liberalism dan pluralism secara berkesan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment