BBB, 18 Zulhijjah 1435 = 13 September 2014 (Sabtu):
Kebiasaan dalam pengajian bagi sesuatu ilmu kita mencari
buku pengajian dihasilkan oleh ulama atau tokoh yang berwibawa di dalam bidang
berkenaan untuk dijadikan bahan pengajaran, bahkan menjadi teks yang diguna
oleh guru dan pelajar-pelajar di dalam pengajian mereka. Ini menjadi trend
pengajian tradisi, bahkan kini.
Di dalam pengajian di universiti juga, pensyarah biasanya
ada buku-buku teks dijadikan bahan kuliah. Ia mungkin diambil dari bahan
tulisan, buku atau kertaskerja-kertaskerja yang pernah dibentangkan di dalam
bidang kepakarannya, tetapi bagi
perluasan kuliah disenaraikan buku cadangan rujukan dari kalangan
pengarang-pengarang buku-buku berwibawa di dalam bidang yang dikuliahkan.
Ini bermakna bagi pelajar yang rajin dan berdedikasi akan membaca dan merujuk
kepada buku-buku yang dicadangkan, bahkan lebih dari itu banyak lagi buku-buku berkaitan dengan topik
sebagai bahan rujukan yang releven. Ini bermakna dengan merujuk kepada
buku-buku yang dicadangkan, bahkan dari buku-buku tambahan yang dicari dan
ditemui memperbanyak dan memperkayakan maklumat pelajar di dalam bidang yang
dipelajari. Di sini dapat difahami tentang perkembangan keilmuan yang
dipelajari tidak semata bergantung pada buku-buku yang dicadangkan, bahkan makin bertambah dengan pertambahan buku
yang dicari sendiri.
Bagi pelajar yang rajin yang banyak membaca dia dapat sama berbincang dan memperkayakan
maklumat yang didapati dari pembacaan dan sama dimanfaatkan melalui tutorial
dan perbincangan.
Di dalam pengajian di masjid kita membawa pendekatan `Tradisi dan moden` di dalam pengajaran.
Bermaksud kita akan mempertahankan ciri pengajian tradisi di samping
menggunakan kaedah-kaedah moden. Antara kaedah tradisi ialah menggunakan kitab
sebagai bahan pengajaran dan pelajar-pelajar `menadah kitab` dengan menggunakan
kitab yang sama digunakan oleh guru. Guru membaca dan menghuraikan berhubung
dengan kandungan, huraian dan tafsiran. Guru mengajar secara duduk berhampiran
mihrab berdepan dengan pelajar-pelajar yang duduk bersama kitab di atas rihal.
Kadang-kadang bagi guru disediakan meja dan kerusi bagi pengajaran guru. Dengan
ini guru dapat dilihat dengan jelas oleh pelajar-pelajar dan suara melalui
penggunaan pembesar suara menjadi lebih jelas dan menarik untuk terus di dengar,
Pengajaran yang memakan masa antara satu
setengah jam diakhiri dengan pertanyaan-pertanyaan kira-kira 15 minit. Dengan
ini guru dapat menyampaikan pengajara n dengan jelas dan pelajar merasa puas.
Guru digalakkan mengajar dengan menggunakan pengajaran seperti power point dengan bantuan pembantu pengajar.
Kita juga turut menyediakan bahan-bahan rujukan
berwibawa antara 5 – 10 buah untuk
dirujuk oleh pelajar-pelajar di luar dari waktu belajar. Ianya juga bahan yang
dirujuk guru di samping rujukan yang lain yang ada di dalam koleksinya. Dalm konteks ini
perlunya ada perpustkaan yang menyimpan
bahan-bahan rujukan untuk dirujuk oleh guru-guru dan pelajar-pelajar. Koleksi perpustakaan bukan setakat senarai
buku yang menjadi rujukan, tetapi menyediakan berbagai-bagai buku rujukan dari berbagai keilmuan bukan
saja dirujuk guru dan pelajar-pelajar, tetapi juga penggunaan oleh orang ramai.
Di dalam mencari dan mencadangkan sebuah atau dua buah teks
untuk digunakan oleh guru-pelajar kita bertembung dengan kesukaran. Misalnya di
dalam bidang fiqh tidak ada teks lengkap moden dihasilkan oleh ulama wibawa
yang kitabnya layak dibawa ke dalam majlis pengajaran sebagai buku teks, tetapi
di sana tokoh-tokoh keilmuan fiqh dari zaman tradisi. Misalnya kitab Sabil
al-Muhtadin oleh Shaykh Muhammad Arshad Banjar atau kitab Matla` al-Badrayn wa
Majma` al-Bahrayn oleh syeikh Muhammad bin Ismail Daud al-Fatani. Kesukaran juga
untuk mendapat bahan-bahan rujukan fiqh moden yang boleh dijadikan bahan
rujukan tambahan. Walaupun ada bahan, pengarangnya bukan dari kalangan ulama,
dia sekadar mengkaji bagi keperluan ijazah, penyusun atau penterjemah dan tidak
berkecimpung dalam bidang yang dihasilkan dan tidak dihormati di dalam bidang
berkenaan. Lantaran itu lebih selamat
kita mengambil kitab-kitab yang dikarang ulama tradisi yang jelas
authority dan kealiman dan kitab-kitab
terkenal digunakan di dalam pengajaran sejak berzaman.
Kesukaran begini berlaku di dalam bidang-bidang keilmuan
Islam yang lain seperti usuluddin,
tasawuf dan lain-lain. Kesukaran mencari buku moden yang relevan menyebabkan
kita lebih merasa berkeyakinan menyenaraikan kitab-kitab yang dihasilkan ulama tradisi
terkenal, juga kitab-kitab sebagai bahan rujukan. Permasalahan yang didepani menggunakan
kitab tradisi ialah bahasa lama yang distilahkan sebagai bahasa kitab yang banyak
terpengaruh dengan gaya susunan bahasa Arab, tetapi inilah identity bahasa
kitab yang menjadi budaya di dalam pengajian keilmuan Islam. Ini tidak bererti
kita tidak menggalakkan kelahiran karangan-karanga moden. Sebenarnya itulah
yang diharapkan, tetapi hendaklah benar-benar berauthority dan berwibawa
menjadi teks pengajain. Dalam hal ini
buat kini kita memggunakan teks tradisi,
tetapi menghuraiakan bahasa tradisi secara moden.
Sekian.
No comments:
Post a Comment