BBB, 11 Zulkaedah 1435 = 6 September 2014 (Sabtu):
Mimbar adalah salah satu bahagian yang mencirikan masjid. Ia
berhubung rapat dengan keperluan mendirikan Jumaat. Salah satu syarat
mendirikan Jumaat ialah khatib dikehendaki menyampaikan khutbah. Penyampaian
khutbah boleh disampaikan dengan cara biasa yang tidak memerlukan mimbar,
tetapi untuk khatib menyampaikan khutbah dengan jelas dan dapat dilihat dengan
terang di dalam menerima dan menghayati
khutbah, maka tempat khatib menyampaikan khutbah ini seharusnya lebih tinggi
dari kedudukan jamaah. Ini membawa kepada penyediaan tempat menyampaikan
khutbah yang dikenali dengan mimbar. Di dalam rukun khutbah, salah satu
daripadanya khatib hendaklah duduk secara tam`ninah di antara dua khutbah. Ini
bererti khutbah disampaikan secara berdiri dan perlu duduk antara dua khutbah.
Ini membawa kepada persediaan tempat khutbah dan tempat duduk lebih semperna dan kreatif, Ianya mungkin
secara simple dengan menyediakan sebuah kerusi. Jika khatib memerlukan
penggunaan teks bagi pembacaan atau panduan berkhutbah, maka diadakan `stand`
bagi meletakkan teks panduan berkhutbah.
Bagi sesebuah masjid adalah menjadi keperluan menyediakan mimbar
yang bentuknya mungkin berbagai-bagai. Pada kebiasaan mimbar berada pada
bahagian kanan bagi ruang ke mihrab. Ianya merupakan sebuah binaan yang sedia siap ditukangi dan
diletakkan di bahagian kanan dari mihrab. Atau sengaja dibina ruang naik dari
mihrab ke mimbar yang bersifat anjung dan tergantung yang mungkin dibina terus
dari konkrit pada dinding sebelah kanan atau boleh juga dibina dari bahan besi
bagi anjung tadi. Ia mengkin bersifat simple pada anjuang ini ada sebuah kerusi
dan `stand` bagi meletakkan teks dan tempat meletakkan tongkat, tanpa ada
sebarang lindungan di bahagian atas. Manakala di bawah ada ruang untuk
diduduki jamaah berjumaat, tanpa
mengambil ruang bagi mimbar. Walau bagaimana ada mimbar yang lebih menarik yang
sengaja diadakan lindungan dan hiasan berkerawang bagi dinding mimbar
berkenaan. Pada bahagian atas ada lindungan sebagai menara kecil yang mempunyai
tunjuk langit. Khatib yang tidak semestinya imam atau khatib merangkap imam
seolah-olah berada di dalam satu kotak khusus baginya di dalam menyampaikan
khutbah. Mimbar biasanya digunakan untuk menyampaikan khutbah pada hari Jumaat.
Dia dianggap tempat suci dan mulia ianya tidak digunakan untuk ceramah biasa
atau mengajar. Tempat ceramah biasa atau mengajar cukup dengan sebuah meja dan
kerusi di bawah pada bahagian depan di tengah masjid. Adakala guru hanya duduk
secara bersila biasa di hadapan para pendengar.
Adapun mimbar bagi Masjid al-Umm turut dibincang di dalam
mesyuarat-mesyuarat, tetapi tidak sekerap dan sebanyak yang dibincangkan bagi
kubah. Masalah yang dibincangkan di dalam mesyuarat berkenaan mimbar oleh
kerana di dalam pelan asal mimbar mengambil ruang dari bahagian mihrab dan
langsung kelihatan turun naik khatib. Kedudukan ini dianggap tidak menarik kerana menghalang
pandangan ke mihrab yang merupakan tunjuk arah kiblat. Lantaran itu timbul
cadangan supaya diubahsuai bahawa mimbar hendaklah berada di sebelah kanan bagi
mihrab dan tangga pertama bagi khatib melangkah ke atas hendaklah terselindung
dari pandangan langsung dari jamaah. Khatib keluar dari bilik persediaan/rehat
dari sebelah kiri mihrab dan naik ke mimbar. Tangga ke mimbar hendaklah dalam
jumlah gasal bermula naik kaki kanan dan berakhir dengan kanan.
Berhubung dengan material mimbar, pada asalnya ianya adalah
dari bahan konkrit dari dinding menganjur ke hadapan dengan pagar kiri, kanan
dan depan dari besi, tanpa sebarang lindungan dari hadapan. Ketinggiannya
sederhana sekadar jamaah dapat melihat khatib berdiri di atas mimbar
menyampaikan khutbah dan masih kelihatan katib duduk antara dua khutbah.
Walau bagaimana ada yang berpendapat, walaupun anjung bagi
mimbar ini dari konkrit (untuk kelihatan kukuh), tetapi materialnya hendaklah
dari kayu tempatan yang tahan seperti cengal, berlian, merbau dan sebagainya.
Penggunaan kayu adalah wajar, kerana banyak bahagian adalah batu dan besi.
Bahagian kayu adalah bersifat tempatan dan lebih menarik. Adalah dicadangkan
mimbar ini lengkap dengan ukiran yang sesuai dengan kedudukannya di dalam
masjid, standnya juga hendaklah dari kayu dan mempunyai lindungan yang menarik dan mempunyai tunjuk langit
pada bahagian atasnya berlambangkan logo
Masjid al-Umm. Adalah dicadangkan jenis kayu yang digunakan ialah merbau.
Disebutkan antara tukang yang baik dari Besut Terengganu atau dari Kelantan.
Satu persoalan yang timbul juga dalam perbincangan, bahawa
dengan kedudukan mimbar berada di sebelah kanan, bahawa ianya berhadapan
dengan tiang seri (empat tiang seri
utama masjid yang menyokong struktur atas, termasuk kubah di samping
tiang-tiang yang lain). Penelitian dibuat bahawa mimbar berkenaan tidak
benar-benar berdepan dengan tiang seri utama. Ianya tidak menghalang khatib
berdepan dengan jamaah dan jamaah melihat khatib, kecuali yang sengaja
mengambil posisi berdepan tiang. Bagi
yang berkedudukan jauh atau yang berada di tingkat bawah disediakan tayangan cc tv.
Demikianlah setiap satu dari item di dalam masjid, walaupun
sudah sedia dalam pelan arkitek, tidak terlepas dari perhatian dan perbincangan
AJK di dalam mesyuarat. Banyak daripadanya diperbaiki hasil dari mesyuarat.
Pelan asal tidak semestinya diikuti 100%. Jika didapati tidak sesuai, maka
ianya diubahsuai hasil dari persetujuan ramai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment