BBB, 14 Zulkaedah 1435 = 09 September (Selasa):
Selepas tulisan mengenai `Seni Di Masjid` diterbitkan pagi
ini, maka selepas itu pada pagi ini, jam 10.00 ada mesyuarat AJK Teknikal, maka
antara perkara yang dibincangkan ialah mengenai ragam hias di Masjid Al-Umm.
Sekali lagi pihak Syarikat Majleza Aluminium Sdn. Bhd. membentang beberapa
aspek mengenai Masjid Al-Umm, tetapi apa yang mau diperkatakan di sini ialah
mengenai ragam hias di Masjid Al-Umm. Sebagaimana aspek-aspek yang lain, maka
demikianlah berhubung dengan ragam hias yang dicadangkan, tidak diterima
sepenuhnya, bahkan mesyuarat mencadangkan banyak perubahan yang diminta pihak
Majleza mengubahsuai sebagaimana yang dikehendaki oleh AJK.
Ragam hiasa atau dekorasi adalah sebahagian dari aspek seni,
sebagaimana perlunya berhati-hati di dalam menggunakan elemen seni di dalam
masjid, maka demikianlah juga ragam hias yang hendak digunakan di masjid juga
perlu hati-hati, tidak sebarang ragam hias boleh digunakan di masjid, ianya
perlu bersesuaian dan tidak merosakkan dari segi adab, sebaliknya dapat
membantu mengukuhkan dari segi kemurnian, keharmonian dan kekudusan masjid. Beberapa ragam hias dicadang, dibincang, ada
yang diterima dan ada yang dicadang pengubahsuaian.
Pada dinding hadapan di kanan dan kiri bagi mihrab dibuat
dua set garis arch lengkung memenuhi dua
ruang kosong berkenaan. Walaupun kedua-dua garis lengkung bagi kedua-dua belah
dinding berkenaan agak menarik, dilihat agak berat dengan dekorasi dan
dibimbangi mengganggu konsentrasi dan
kekhusyukan jamaah di dalam bersolat, AJK mencadangkan agar dinding berkenaan
kosong dan ditampal dengan marmar biasa, pada bahagian ke atas kiri kanan
dipilih dua ayat Qur`an yang bersesuaian dan berimbang, sebaik tulisan ialah
nasakh atau raq`ah yang tulisan adalah jelas, sebaliknya garis arch berkenaan dibuat pada
lengkung mihrab yang mihrab cadangan agak kecil dan minta diperluaskan menurut
spesifikasi awal keluasan mihrab. Adapun bagi mihrab hendaklah berhias dengan
ragam hias yang bersifat geometric design yang agak ringan dan tidak terlampau
lebat dengan design bertujuan juga tidak mengganggu konsentrasi dan kekusyukan
terutama Imam. Adapun cadangan untuk meletakkan dua jam besar kiri kanan
dinding mihrab, AJK mencadangkan, bahawa dua jam yang mengambil ruang yang
banyak itu tidak perlu, sesuai dengan zaman teknologi canggih, hendaklah
menggunakan jam digital yang maklumat
secara digital bergerak juga dapat digunakan
Adapun kubah yang di permukaan luar berkerawang bergeometrik
design, maka bahagian dalam yang sengaja
tidak bertutup juga dikehendaki dihias dengan bentuk geometric design. Adapun
ragam hias bagi tunjuk langit pada bahagian atas bagi kubah, oleh kerana contoh
yang dikemukana sebelum ini agak janggal, maka adalah dipersetujui bahawa
tulisan Al-Umm adalah digunakan sebagaimana pada logo. Ragam hias yang ketara
ialah pada mimbar. Adalah dipersetujui bahawa bahan bagi mimbar hendaklah dari
kayu tempatan – disebut kayu merbau. Sebagaimana amalan biasa pada mimbar
masjid, ragam hias adalah alam flora – tumbuhan yang diukir secara tebuk
tembus. Mimbar ini hendaklah terletak
sebelah kanan mihrab dan berkedudukan lebih tinggi dari ruangan lantai agar
lebih jelas dapat dilihat oleh para jamaah terutama bagi solat Jumaat.
Beberapa jenis design dikemukakan bagi ragam hias pada
kepala tiang dan tapak tiang. AJK menimbulkan kerisauan kiranya, jika ragam
hias terlampau banyak lengkuk dan lubang yang mungkin kelihatan cantik, tapi
menimbulkan masalah dari segi maintenance terutama pada bahagian atas yang
mungkin mengalamai kekotoran, habuk dan sebagainya. Ini memasalahkan maintenance dari segi kebersihan. AJK lebih
cenderung memilih design berbentuk pucuk rebung yang tersusun secara
berlapis-lapis yang kelihatan sederhana, mudah dibersih, tetapi menarik. Ragam hias bagi bahagian
tapak juga hendaklah harmoni dengan bahagian atas.
Pihak Majleza belum bersedia dengan ragam hias pada menara,
Ianya bakal dibentangkan pada masa akan datang. Pihak Majleza juga diminta
mengemukakan perubahan cadangan yang dibincangan kepada bentuk sebenarnya,
bukan setakat lakaran sahaja.
Walau apa perubahan yang berlaku, kami AJK merasa puashati
bahawa walaupun kami bukan arkitek, tetapi
dapat memahami aspek-aspek pembinaan, bukan setakat memahami, tetapi
membuat cadangan kepada aspek-aspek yang kami fikir lebih baik dan bersesuaian.
Kami merasakan pembinaan Masjid Al-Umm bagi kami bukan setakat mencari
peruntukan, tetapi sama-sama terlibat di dalam membuat cadangan, perubahan dan
penyesuaian sehingga kami merasa kami benar-benar berpartisipasi di dalam
pembinaan Masjid Al-Umm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment