BBB, 17 Zulkaedah 1435 = 12 September 2014 (Jumaat):
Bandar Baru Bangi terkenal dengan jolokan `Bangi Bandar
Ilmu`, bererti penghuninya adalah orang-orang berilmu. Kalau demikian boleh
ditanyakan mengapakah bersusah-susah untuk mengatur program pengajian kepada mereka yang sudah
pandai ? Memang penghuni di Bandar Baru Bangi adalah pada dasarnya orang-orang
berilmu, ini bukan bererti bersifat
keseluruhan. Sebahagian adalah dalam tahap tidak berilmu dan perlu mencari ilmu.
Akan tetapi bagi yang sudah berilmu, itupun terhad kepada bidang
masing-masing juga perlu mencari ilmu dengan meluaskankan bidang
kepakarannya dan mencari keilmuan yang tidak dipelajari – contoh bidang
keagamaan. Pencarian ilmu tidak berakhiran – `Tuntutlah ilmu dari buaian ke liang lahad`,
maksud Hadith yang mencerminkan
konsep, menuntut ilmu sepanjang
hayat di dalam Islam.
Di Bandar Baru Bangi – termasuklah di bawah kariah Masjid
Al-Umm dapat dikategorikan masyarakatnya kepada tiga bahagian.
a)
Kalangan
orang awam yang digalakkan mereka belajar dan mereka perlu dibawa sama di dalam
pengajian di Masjid Al-Umm.
b)
Golongan berpengetahuan yang sedar dan mereka
berminat menambahkan ilmu pengetahuan
c)
Golongan intelektual dan
professional yang mendalam dalam bidang keilmuan masing-masing.
Di dalam pendekatan ilmu selama ini berlaku compartmental
dan pengasingan di antara mereka yang disifatkan alim di dalam bidang agama dan
yang tidak. Pengasingan ini juga melibatkan keilmuan yang dianggap Islam
seperti fiqah, tauhid, tasawuf, tafsir, Hadith dan sebagainya, manakala
bidang-bidang yang di luar dari agama dianggap bukan `keilmuan Islam`. Contoh
geografi, sejarah, perubatan, alam
sekitar, permakanan, statistic, matematik dan sebagainya. Keilmuan sedemikian
sebenarnya tidak boleh dianggap bukan
Islam, lantaran segala keilmuan yang benar tidak bercanggah dengan Islam adalah keilmuan Islam dan patut dipelajari
oleh orang Islam bagi keperluan hidup dan mati mereka dan tidak salah
dipelajari hingga ke masjid. Pandangan yang memisahkan apa yang dikatakan ilmu
agama dan bukan agama, memisahkan kalangan intelektual dan ulama. Pada hal pada
zaman suburnya pengetahuan di dalam Islam, maka tokoh-tokoh ilmuan seperti
Al-Kindi, Al-Faradi, Ibn Sina,
Al.Biruni dan Al-Ghazali menguasai berbagai-bagai bidang ilmu yang kini
disifatkan sebagai keilmuan agama dan bukan agama.
Walau bagaimana setengah keilmuan yang seharusnya bersifat
neutral dipengaruhi oleh pandangan falsafah pendukung-pendukungnya. Contoh ilmu
sosiologi, sejarah, politik dan sebagainya dipengaruhi oleh ideology dan
falsafah pendudkung-pendukungnya, lantaran itu ada kecurigaan terhadap setengah keilmuan.
Pada sekitar 1970an-1990an ada saranan `Mengislamisasikan Ilmu`. Memang usaha dilakukan, tetapi tiada
kejayaan ketara. Adalah tidak jelas penubuhan universiti-universiti yang dilabelkan dengan Islam, dari kesedaran bagi mengislamisasikan ilmu
atau sekadar melabelkan semata-mata. Isu berkenaan tidak dibangkitkan lagi.
Di dalam pendekatan pengajian di Masjid Al-Umm dan juga boleh
diperluaskan di Bangi, kita tidak akan mengambil pendekatan mempertajamkan
perbedaan antara bidang-bidang keilmuan Islam dan apa yang dikatakan bukan,
sebaliknya akan mengamalkan `Persyarikatan Ilmu bagi Memasyarakatkannya` dengan menganggap segala
bidang ilmu, jika tidak bercanggah dengan Islam, maka ia adalah juga bidang keilmuan Islam.
Dalam Persyarikatan Ilmu yang melibatkan golongan intelektual, ulama dan
professional akan sama terlibat dalam pengajaran dan bimbingan. Pengajaran di dalam bidang yang selama ini dikategorikan
sebagai bidang keislaman jati akan diberi penekanan di dalam bidang pengajian.
Pengajian ini turut sama diikuti oleh para intelektual dan professional .
Manakala para intelelektual dan
professional pula diminta mengajar atau
membimbing dengan keilmuan masing-masing dan berusaha dari segi pendekatan menurut perspektif Islam. Bayangkan
keilmuan seperti ekonomi rumahtangga, alam sekitar, permakanan, keluarga
bahagia, Bank Islam, kesihatan,
halal-haram dan berbagai lagi adalah
keperluan hidup masyarakat ummah. Dengan pendekatan seperti ini.
a)
Meruntuhkan batas batas yang menyempitkan
keilmuan yang dilabelkan dengan Islam kepada perspektif yang luas.
b)
Masjid menjadi institusi masyarakat yang
membimbing umat hidup-mat i mereka
dengan keilmuan Islam
c)
Mendekatkan Pakar, intelektual dan professional
dengan Islam, lantaran mereka mendekatkan keilmuan mereka dengan Islam.
d)
Mengubahkan kurikulum yang dikatakan `Pengajian
Islam` yang boleh disifatkan sebagai
`kurang bergerak` kepada lebih terbuka dan cergas.
e)
Mengislamisasikan keilmuan dari perspektif Islam
atau boleh disebut keislaman ilmu dalam keilmuan Islam.
f)
Memvariasikan pengajaran dan pembelajaran kepada
yang lebih bersifat menarik
g)
Mendekatkanberbagai bidang keilmuan menurut perspektif Islam
h)
Menyuburkan daya kreatif dan inovatif di dalam
pengajaran dan pembelajaran
i)
Masjid lebih menarik dan dihadiri semua lapisan
masyarakat
j)
Lebih memberi erti Masjid sebagai `Al-Umm bagi keilmuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment