BBB, 12 Zulkaedah 1435 = 07 September 2014 (Ahad):
Salah satu ciri seni bina masjid ialah wujudnya `mihrab`,
iaitu jika binaan batu merupakan anjung kecil yang di tengah bahagian depan
ada lengkung separuh bulat bujur bahagian luar ke depan, sedangkan dari dalam
membentuk lengkungan kosong di tengah sebagai tanda arah kiblat. Jika bangunan
masjid dari kayu, maka tidaklah dibuat lengkungan bulat, sebaliknya sebagai
anjung kecil empat segi ke depan dari bangunan ibu, bagi menandakan arah
kiblat. Di dalam kawasan anjung kecil ini imam mengambil tempat mengimami solat
menghadapi kiblat bermakna ianya mendepani di bahagian mihrab berkenaan. Jika
makmum tak ramai, kadang-kadang imam mengambil tempat ke belakang sedikit, tetapi biasanya berdepan
mihrab dalam menghadapi kiblat.
Membina mihrab bagi masjid tidaklah merupakan satu
kemestian, tetapi dengan adanya mihrab member pertunjuk yang jelas bagi ahli
jamaah dan orang ramai mengenai bahagian hadapan dan belakang masjid dan k e mana sebenarnya arah kiblat.
Mihrab yang functional menunjuk ke arah
kiblat ini secara tidak langsung ianya mempunyai fungsi estetik bagi masjid
yang dari jauh boleh kelihatan. Bagi dalam masjid mihrab adalah `larangan tidak
rasmi` kepada orang ramai memasuki tempat ini. Yang berurusan rasmi di sini ialah
bilal yang keluar masukl dari bilik bersebelah mihrab untuk urusan terutamanya
bagi azan dan iqamah setiap waktu solat, imam yang mengimami jamaah solat yang
imam berada di hadapan pada kawasan mihrab dan juga khatib yang juga imam
berkenaan atau khatib khas kerana naik turun dari kawasan mihrab ke mimbar.
Sebenarnya tidak ada keperluan bagi jamaah biasa untuk memasuki kawasan mihrab,
tanpa tujuan.
Kawasan mihrab dilihat bukan saja sebagai `kawasan larangan
tidak rasmi`, tetapi sebagai tempat suci, tempat imam mengetuai jamaah bersolat
menghadap Kiblat – menyembah Allah. Mihrab dengan bentuk bulat melambangkan
kesempurnaan dan bentuk lengkung tunduk melambangkan kekhusyukan jiwa dalam
mendepani Allah. Tempat berkenaan perlu bersih dari gangguan di samping bersih
fizikal sebagai tempat imam memimpin
jamaah dalam memikrajkan jiwa terhadap Allah – perjalanan mentakmilahkan ibadat
dan kejiwaan. Dari tempat inilah juga bilal bukan saja mengalunkan azan, juga
membaca Qur`an sebagai menandakan hampir waktu solat waktu.
Bagi masjid satu tingkat, kalau binaan dari bahan kayu lebih
mudah membina mihrab pada bahagian depan masjid (Tidak dibuat tangga atau pintu
yang direct masuk ke mihrab). Adapun bangunan bertingkat maka cara mewujudkan
mihrab agak berlainan. Masjid Al-Umm Bandar Baru Bangi sebagaimana dimaklumi
adalah terdiri dari tiga tingkat. Pada bahagian hadapan bagi masjid adalah rata
tiada dibuat anjung bagi masjid. Mungkin juga bagi memilihara ruang tanah yang
agak terhad, Mihrab bagi Masjid Al-Umm adalah ditambah dengan tapak
lengkongan bulat di tengah bahagian depan bagi menandakan arah Kiblat.
Satu bulatan dibuat dari level tengah ke
atas. Dari tapak di tengah ini kelak akan dipasang batu bata ke atas secara
melengkung sampai ke atas menyentuh cucur atap.
Sebagaimana telah disebutkan, bahawa dengan pembinaan tapak bulat bujur bahagian depan, kelihatan
ianya seolah-olah tong tangki yang merosakkan nilai estetik, lebih-lebih lagi
pada asalnya bahagian atas kosong antara atas bagi bulatan hingga ke atap.
Cadangan dibuat agar bulatan bersambung kepada atap, agar tidak kelihatan
sebagai tong yang tergantung, bahkan disarankan bahawa mihrab bulat bujur ini
hendaklah turun ke level ground floor agar kelihatan lebih harmoni dan turut
berfungsi bagi arah tunjuk kiblat bagi level bawah tanah.
Dengan bahagian mihrab ada pada level tengah ke atas dan ke
bawah, sebenarnya lebih sempurna kelihatan, terutama dari luar, lantaran
bangunan Masjid Al-Umm berada pada tanah tinggi. Bangunan berada lebih tinggi
dari benteng konkrit bagi bangunan. Masjid berada di atas benteng konkrit.
Dengan bahagian mihrab meliputi ke tiga-tiga tingkat, maka dari jauh kelihatan
lebih harmoni dan tidak bersifat tergantung. Pada bahagian dalam bagi mihrab biasanya
adalah tidak dihias dengan hiasan-hiasan yang boleh mengganggu konsentarsi imam
di dalam solat dan boleh mengganggu ke khusyukan, Jika pun hendak dihias bagi
mihrab dari dalam ialah dengan pemasangan mozaik kecil dengan warna-warna
kebiasaan agar tidak mengganggu ke khusyukan. Jika memang masjid tidak
menggunakan `hawa dingin, keseluruhan maka dipasang satu unit kecil penghawa
dingin bagi member keselesaan imam dan
para jamaah pada bahagian depan. Juga
memberi keselesaan pada guru-guru
yang mengajar. Di samping turut menggunakan kipas bagi khalayak jamaah yang
ramai.
Sekian.
saya tgk plan masjid ini memang cantik. amat bersetuju dengan kedudukan mihrab itu.
ReplyDeletecuma satu saja saya khuathir, telah banyak masjid di malaysia ini saya tengok minrab sudah bertukar fungsi, disitulah berserabut dengan kipas, dengan speaker, dgn meja penceramah dengan rak AlQuran etc.
Saya berharap sangat mihrab yg cantik direkacipta oleh arkitek menjadi "musnah" dengan pelbagai benda2 yg saya sebut tadi. kalau boleh pastikan Imam berdiri memimpin solat di situ seperti yg saya tengok di masjid nabawi.