June 30, 2011

Mesyuarat Penuh MPKj Protes Tindakan Polis Menangkap Penyokong Bersih

MPKj, Kajang, 27 Rajab = 29 Jun (Rabu):


Tiba di pintu lif untuk ke tingkat Tujuh bagi menghadiri Mesyuarat Penuh MPKj kali ke 6/2011 pagi ini Adun tiba-tiba disertai seorang Ahli MPKj berpakaian tidak menurut etika mesyuarat rasmi – sepatutnya bercoat bertali leher, tetapi memakai baju kuning bersih 2 dan bercoat ! Pada fikiran Adun ini adalah sindrom semasa sahaja akibat dari kempen songsang kerajaan mengugut dan menangkap mereka yang memakai T Shirt Kuning. Hasil dari publisiti songsang isu ini menjadi popular dan merangsang orang ramai bersikap protes. Akibatnya mereka yang tidak mempunyai T Shirt Bersih rela mencarinya dan memakainya sebagai protes dan tindakan sebagai tanda sokongan. Lebih dari itu bagi jiwa memprotes, tangkapan polis memberi pengiktirafan sebagai Hero Menentang Ketidakadilan !


Apabila Adun masuk ke Bilik Mesyuarat Cempaka Putih 1, Bilik Mesyuarat Penuh MPKj, Tingkat 7A, Menara MPKj didapati ramai yang memakai T Shirt Kuning bercoat dan antara mereka langsung berbaju kuning bersih sahaja. Sudah tentu pelik dan berkelainan dari kaedah berpakaian mesyuarat rasmi biasa. Mereka yang memakai T Shirt Kuning Bersih 2 seramai 10 dari lebih kurang 40 yang hadir. Baru Adun menyedari ini adalah tindakan terancang bersama sebagai pernyataan protes !


Bila mesyuarat hendak dimulakan seorang ahli bangun mengusulkan supaya Peraturan Mesyuarat bil. (38) digantung bagi memberi laluan kepada agenda khusus yang membolehkan penyusunan kembali agenda mesyuarat menurut peruntukan (10) dengan mengutamakan agenda yang dianggap mustahak didahulukan. Mesyuarat menyokong 100% terhadap cadangan !


Seorang Ahli bangun dan mengemukakan usul,

`Bahawa ahli-ahli Mesyuarat Penuh MPKj pagi ini mengutuk tindakan polis menangkap mereka yang berpakaian Bersih 2 yang berlaku di Pulau Pinang, Johor, Selangor, Wilayah Persekutuan dan di mana jua, kerana tindakan adalah bercanggah dengan peruntukan perlembagaan fasal (10a) yang memberi hak kepada rakyat kebebasan bersuara, fasal (10b) kebebasan berhimpun. Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat mendesak Kerajaan menghormati peruntukan Perlembagaan dan pihak polis menghentikan tangkapan.``


Usul disokong sepenuhnya oleh Ahli-Ahli MPKj. Terdengar komen dari YDP MPKj, ``Kerajaan Tempatan adalah di bawah negeri dan kita berpendirian sama dengan dokongan dan pendirian pihak negeri.``

Bantahan ini menarik perhatian wartawan yang sedia menghadiri sidang dan terdapat wartawan-wartawan yang baru mendapat maklumat dan datang pada masa mesyuarat sedang dijalankan.


Kita berpendapat publisiti songsang (kecaman, ugutan, laporan kebanyakan akhbar berpihak dan tangkapan) menjadikan Gerakan Bersih makin popular dan semakin meningkatnya bantahan. Berlainan jika pendekatan berlembut diambil dari peringkat permulaan tidak terjadi seperti sekarang. Risiko sedang menunggu jika tindakan diambil secara melulu dan tidak bijaksana.


Selepas mesyuarat dan makan tengahari jam 1.00 kami turun bersama-sama kawan yang antaranya berbaju bersih. Didapati di bawah perisik-perisik polis berkeliaran. Antaranya memfokuskan lensa kamera mereka kepada kawan yang berbaju T Shirt Bersih. Mereka menghimpun maklumat bagi meneruskan tangkapan?


Sekian.

No comments:

Post a Comment