BBB, 12 Rabiul Akhir 1435 = 12 Februari 2014 (Rabu):
Isu besar yang timbul dalam satu-satu masa dapat
mempengaruhi dan mengubah sokongan pengundi, jika ia melibatkan pada peringkat
nasional boleh meruntuh sebuah kerajaan atau menghilangkan sokongan pengundi.
Isu Dato` Seri Anwar dipukul dan dijil dan kemarahan rakyat terhadap Dr.
Mahathir menyebabkan kemerosotan sokongan yang diterima oleh BN pada
pilihanraya 1999 dan membuka ruang bertapaknya Pas, Keadilan di samping Dap di
Selangor. Apabila Dr.
Mahathir turun dari kepimpinan Negara dan mengamanahkan kapada penggantinga di
bawah kepimpinan Dato` Seri Abdullah ada semacam harapan baru dari pimpinan
Dato` Seri Abdullah Badawi yang disifatkan sebagai `Mr. Clean`, maka sokongan padu
diberi kepadanya, maka Pas & Keadilan yang bertapak di Selangor pada 1999
tidak mendapat sebarang kerusi pada pilihanraya ke 11 (2004) di Selangor
(kecuali Dap dua kerusi). Penulis sendiri yang pertama kali bertanding di Dun
Bangi yang dipecahkan dari Dun Kajang (2004) turut kecundang. Kemerosotan
sokongan terhadap Barisan Alternatif yang kemudian dikenali sebagai Pakatan
Rakyat ini bukan saja berlaku di Selangor, tetapi menyeluruh pada peringkat
Negara dan negeri. Isu-isu khusus boleh berlaku pada seseorang pemimpin yang
boleh menjatuhkannya, misalnya rasuah dan sebagainya.
Berhubung dengan isu juga diberi sokongan atau tidak
terhadap seorang calon, kekal atau tidaknya sebagai pemimpin atau wakil rakyat
bergantung pada kebijaksanaan mengendali dan menyelesaikan isu-isu setempat dan
semasa yang dihadapi. Rakyat juga berpeluang mengambil peluang mengemukakan
masalah dan isu kepada pemimpin yang bertanding menurunkan projek, bantuan dan
penyelesaian bagi isu-isu yang dihadapi. Masa kempen pilihanraya ini dikatakan
sebagai `Durian Runtuh` yang patut diambil kesempatan oleh rakyat setempat
membuat aduan dan tuntutan.
Semua Dun dan juga parlimen mempunyai masalah sendiri yang
setengahnya sebagai masalah tradisi. Masalah-masalah tradisi yang dihadapi di
Kajang dan releven hingga kini ialah masalah jalanraya dan lalulintas. Masalah
bukan setakat rosak, tetapi, pada masa Penulis menjadi Adun Kajang ada masalah
lebih besar dari itu. Menjelang tahun 2,000 Kajang mulai membangun dengan
adanya KLIA dan adanya jalan Plus. Kajang turut membangun, walaupun belum ada
Putrajaya pada masa itu. Tapi ia mula berkembang sebagai pusat pengajian,
pentadbiran dan komersil. Jalan lama dari Kuala Lumpur-Cheras-Kajang didapati
terlampau sempit dan perlu diperluas kepada jalan 3 lane. Pada masa Penulis
menjadi Adun Kajang, jalan KL-Cheras-Kajang dalam peningkatan di bawah Syarikat
Grand Saga. Penulis banyak menerima aduan dari pengambilan tanah yang tidak
sepadan dengan pampasan. Sebahagian menjadi setinggan di Bukit Dukung, kerana
tiada tapak untuk mendirikan rumah. Pampasan yang diberi tidak cukup untuk
membeli tanah atau rumah. Rundingan sering dibuat dengan Grand Saga tentang
nasib mereka. Kalangan setinggan Bukit Dukung sering membuat aduan tentang air
yang sering terputus, rumah mereka yang tidak selesa.
Grand Saga mendirikan dua tol di Batu Sembilan dan 10. Tol
yang asalnya 10 & 20 sen dinaikkan kepada 20 & 30 sen. Bagi pihak
rakyat kami sering membantah dan menunjuk perasaan dengan penduduk setempat dan
parti politik. Namun dari masa ke masa toll terus naik kepada 30 & 50 dan
akhirnya meningkat kepada RM1.00 dan lebih. Banyak kali tunjuk perasaan
terpaksa diadakan. Kini toll Batu 9 telah ditutup.
Selain daripada untuk mengurangkan kesesakan jalanraya Semenyih
Kajang dirancang jalan alternative di bawah Syarikat Silk. Masalah yang Penulis
selaku Adun terpaksa hadapi dan runding ialah jalan Silk ini mengasingkan
Kajang Utama. Kami bersama penduduk menuntut supaya diadakan fly-over atau
terowong antara Kajang Utama ke Kajang. Jenuh kami menunujuk perasaan. Samy
Vellu Menteri Kerjaraya pada masa itu berjanji mau mengadakan fly-over sebelum
pilihanraya ke 12 yang lepas, tetapi hingga kini masih belum menjadi kenyataan
– masih dalam perancangan. Pihak Silk juga bercadang untuk mendirikan tol dekat
Kajang Utama. Kami membantah, sudahlah penduduk terpaksa membuat U-Turn
berpuluh km. kena bayar tol. Tuntutan kami berjaya di mana tol dibuat jauh
hingga tidak dikenakan tol kepada penduduk Kajang Utama. Pada masa Penulis
menjadi Adun Kajang juga pihak kerajaan mau mengambil tanah penduduk di Simpang
Balak untuk meningkatkan taraf lingkaran jalan ke jalan-jalan lain. Kami
terpaksa menunjuk perasaan dan menuntut dibayar pampasan lebih tinggi kepada
pemilik-pemilik tanah yang diambil.
Semasa menjadi Adun Kajang juga perumahan di Sungai Long,
Taman Rakan dan Taman Mahkota sedang dibuka. Jalan masuk ke kawasan ini amat bermasalah,
Bereselut dan banjir lumpur. Terpaksa berterusan berurusan dengan pihak pemaju
sebelum jalan dibina secara lebih selesa.
Masalah jalan tradisi antara Kajang dengan Pekan Bangi juga
menjadi isu yang berpanjangan. Jalan ke Pekan Bangi adalah bengkang bengkok –
Jalan zaman sebelum perang. Cadangan agar dilebarkan jalan berkenaan telah
dibuat dan dapat diperluas secara sedikit-sedikit. Kini jalan ini baru dalam
proses pembesaran. Jalan Reko ke UKM juga telah diperluaskan.
Masalah lalu lintas di Bandar Kajang sebagai tiada
penghujungnya. Bandar Kajang yang kecil dan sempit itu tidak dapat menampung
kemasukan kenderaan yang banyak dan ketidakcukupan tempat parking. Pernah
Penulis sebagai Adun mencadangkan di Dewan Negeri Selangor agar didirikan
bangunan untuk parking, tetapi hingga sekarang tiada bangunan sedemikian.
Kajang sebenarnya di dalam dilemma antara untuk menarik
pengunjung dan pelancong berkunjung ke Bandar Kajang, terutama untuk menikmati
sate dan antara orang ramai berusaha untuk lari dari memasuki Bandar Kajang,
kerana takut terperangkap di dalam masalah lalu lintas. Bagi yang berminat
bertanding menjadi Wakil Rakyat Kajang perlu beri perhatian terhadap masalah
lalu-lintas di Kajang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment