February 27, 2014

Meneruskan Legasi Dato` Fadzil Noor Di Kajang

-->
BBB, 26 Rabiul Akhir 1435 = 26 Februari 2014 (Rabu):

Kemenangan di Dun Kajang (1999) secara khusus dan 3 buah kerusi di Dun yang lain dari Dun Kajang di Selangor adalah hasil dari cetusan idea Dato` Fadzil Noor yang membawa pendekatan positif kepada Pas dan sekutu-kutunya. Cetusan idea positif Dato` Fadzil dapat dilihat di dalam beberapa siri pemikiran kreatifnya.


Apabila Tengku Razaleigh Hamzah gagal merebut jawatan Presiden Umno di tangan Dr. Mahathir pada tahun 1987 dan penubuhan Umno Baru 1988 dan Tengku Razaleigh menubuhkan Semangat 46 pada 5 Mei 1989, kehebatan pemikiran Dato` Fadzil terserlah apabila beliau berjaya mencetuskan penubuhan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang dianggotai oleh Pas, Semangat 46, Hamim dan Berjasa pada 5 Jun 1990. APU berjuang bagi menegakkan Islam sebagai satu sistem hidup yang lengkap. Menurut Dato` Fadzil:


``Apa yang menjadi hasrat dan harapan Pas bagi membina perpaduan berasaskan Islam telah dipersetujui bersama. Kerjasama Pas dan Angkatan Perpaduan Ummah berasaskan penerimaan untuk berjuang bagi menegakkan Islam sebagai satu sistem hidup yang lengkap, sebagai ad-deen yang sempurna yang mencakup seluruh aspek kehidupan termasuklah politik, ekonomi, sosial dan lain-lain bagi mencapai keadilan, kebenaran dan kesejahteraan. Kerjasama yang dibentuk  untuk melaksanakan kosep menyeru kepada yang maruf dan menentang segala kemungkaran.``
Menurut Dato`Fadzil lagi,
``Kita bersetuju menerima amalan demokrasi berparlimen, konsep kebebasan kehakiman dan raja berperlembagaan.``
(Kamaruddin Jaffar, Fadzil Noor, Perjuangan Dan Pemikiran, Dewan Muslimat Sdn. Bhd, Kuala Lumpur, 2001: V).

Dalam pilihanraya Umum 1990 APU memenangi semua kerusi Dun di Kelantan di samping 15 kerusi Parlimen.
Dalam pergolakan politik Negara pada 1999 dalam mana kegawatan  ekonomi dan politik Negara bertambah tenat, pemecatan Dato` Seri Anwar Ibrahim sebelumnya dari Umno dan dari Timbalan Perdana Menteri serta gema beliau dipukul dalam tahanan menjadi isu Negara dan berlaku perpecahan dalam Umno. Sebagai reaksi terhadap ketidakadilan tertubuhnya Parti Keadilan Nasional (Adil) pada 4 April 1999, ini menyebabkan tercetusnya idea dari Dato` Fadzil Noor yang dalam satu ucapannya beliau menegaskan:


``Gelombang kesedaran rakyat untuk menuntut perubahan demikian ketara sekali, sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini…. Kita dalam Pas cukup sedar dengan aspirasi rakyat yang maukan perubahan ini, sebab itu kita memimpin Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) untuk menggembleng tenaga parti-parti politik dan NGO menjadi suatu kekuatan berkesan menentang ketidakadilan pemerintahan.``
(Kamaruddin Jaffar, 2001: XIII).


Hasil pilihanraya 1999 Barisan Alternatif yang digerakkan oleh Gerak memenangi pilihanraya di Kelantan dan Terengganu dan menambah kerusi (di Parlimen Pas 27 dan Dun 98) . Dan pilihanraya 2008 lanjutan dari aspirasi Dato` Fadzil (m. 23 Jun 2002) di mana tercetusnya Gagasan Pakatan Rakyat (PR) yang terdiri dari Pas, PKR dan Dap, PR makin mendapat sokongan rakyat dengan menawan Kelantan, Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Kedah.


Sesungguhnya Dato` Fadzil Noor ahli politik yang inovatif dan kreatif, fikirannya tajam menanggapi konflik politik yang dilihatnya peluang keemasan mencetuskan gagasan yang daripadanya dicapai matlamat politik. Sesungguhnya teruji kebijaksanaan bila berdepan konflik dan mampu menyelesaikannya secara hikmah. Untuk menuju Putrajaya adalah sukar dalam keadaan biasa, kecuali ada konflik yang dapat menyatukan rakyat menentang seperti kelahiran Semangat 46 & Isu Dato` Seri Anwar yang melahirkan Barisan Alternatif. Bahkan bagi PRK Dun Kajang, jika ada isu meletup yang menggemparkan rakyat Kajang memihak kepada Dato` Seri Anwar, maka sokongan mudah digembleng sebagaimana dilakukan oleh Dato` Fadzil Noor.


Lantas atas apa isu mau dimanfaatkan ? Kelihatan semacam ada keseimbangan isu yang dapat diketengahkan oleh dua pihak. Kelebihan keimbangan bergantung kepada ketokohan dan jentera berkempen parti. Pada dasarnya melihat kepada kejayaan pilihanraya-pilihanraya yang lalu, Kajang yang menjadi sebahagian dari Hulu Langat mempunyai jentera yang kuat dan penyokong setia yang mantap. Di kawasan-kawasan Melayu terdapat banyak cawangan dan markas Pas yang selama ini setia bekerja memastikan sokongan terhadap PR, kita percaya kekuatan jentera parti yang dimantapkan sejak zaman Dato` Fadzil ini akan terus setia memberi sokongan tidak berbelah bahagi, manakala bagi kawasan Cina yang lebih tertumpu di pekan-pekan, kita percaya sentimen mereka terhadap Dap akan terus memberi sokongan kepada PR. Walau bagaimana dalam suasana yang tidak ada isu besar, keadaan boleh berubah dengan serangan berstrategik dan berkesan. Inilah cabaran yang dihadapi yang dituntut di atasi dengan hujah mematah yang berkesan. Kita perlu pertahankan Kajang dan aspirasi perpaduan yang dicetuskan oleh Dato` Fadzil Noor perlu dipegang dan diperkukuhkan dengan menterjemahkannya kepada sokongan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment