BBB, 17
Rabiul Akhir 1436 = 07 Februari 2015 (Sabtu):
Adalah menjadi kebiasaan kita bercakap
menggunakan bahasa, oleh kerana ianya adalah kebiasaan dan spontan kita
bercakap bila berkomunikasi, maka kita merasakan ianya perkara biasa dan mudah.
Tetapi bila berbahasa (memberi konotasi menggunakan bahasa dan berbahasa secara
betul dan beradab) tidak semudah dijangka. Jika berdepan khalayak formal, bila
hendak berbahasa, yang berbahasa perlu memikirkan tentang intro, apakah ungkapan permulaan secara beradab yang
perlu diucapkan. Siapakah wajar disebut sebagai penghormatan dan seterusnya
apakah isi yang hendak disampaikan. Sebenarnya bila ungkapan bahasa dikeluarkan
ianya tercermin dan melibatkan pengaruh lingkungan, pandangan wujud, nilai,
budaya dan masyarakat yang didukung.
Membaca: Bismi`l-Lahi`r-Rahmani`r-Rahim
Pada hakikatnya ianya bukan sekadar mengambil
berkat taat kepada suruhan agama berdasarkan kepada Hadith yang diriwayatkan
oleh Abu Dawud dan Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
(Hamka, Tafsir Al-Azharn, Jil. I, Pustaka Nasional Pte Ltd., Singapura, 2001:
70).
Tetapi pada hakikatnya ianya membawa sebuah
kepercayan konkrit berhubung dengan infra-struktur binaan akidah tauhid di
dalam Islam itu sendiri.
Kita melihat bagaimana Islam melalui wahyu
mengajar memulakan kalam dan memulakan sebarang amalan yang baik, ialah bermula
dengan menyebut, mengingati, menghayati, mengagungkan, mengambil berkat dan
memohon sempena baik dengan Tuhan bernama Allah yang kita beriman dan
berkeyakinan yang Dia antaranya bersifat Al-Rahman dan Al-Rahim.
Menyebut Allah bersifat Al-Rahman-Al-Rahim
sebenarnya adalah perkara besar yang melibatkan keimanan secara falsafah tauhid
dan keyakinan Islam yang merangkumi keseluruhan pandangan wujud di dalam Islam.
Toshihiko Izutsu profesor yang mengkaji tentang,
``The Concept of Belief In Islamic Theology: A Semantic Analysis of Iman and
Islam menyatakan:
``Belief was historically the first and the
most important of all the theological concepts in Islam.``
(Toshihiko Izutsu, The Concept of Belief In
Islamic Theology: A Semantic Analysis of Iman and Islam, Islamic Book Trust,
Kuala Lumpur, 2006: IX).
Dilihat dari segi bahasa, bahawa Rasulullah
s.a.w. tidak terlepas dari kehidupan masyarakat baik dari segi berbahasa, di
samping berbudaya dengan cara hidup secara umum masyarakatnya, misalnya dari
segi bercakap dan komunikasi dengan masyarakat. Bahkan menjalankan perniagaan
sebelum Baginda diangkat menjadi Rasul.
Apa
yang menarik dari segi kewahyuan adalah disampaikan kepada Rasulullah melalui
bahasa biasa yang digunakan di dalam bahasa Arab Quraisy, tetapi dengan bahasa
biasa dimasukkan istilah-istilah ketuhanan Allah yang bersifat
Al-Rahman & Al-Rahim yang membezakan
dengan kepercayaan Jahiliyyah yang antara nama yang mencerminkan sifat syirik
seperti Abdul Shamsi, Abdu `Uzza. Abdullat dan sebagainya. Menggunakan istilah
Allah dengan sifat Al-Rahman dan Al-Rahim adalah suatu kelainan, bahkan satu perubahan
persepsi dan keyakinan terhadap Konsep Allah yang diperkukuhkan dengan
ayat-ayat yang lain seperti ayat-ayat dalam surah Al-Ikhlas, Ayat Kursi, Surah
Al-Hashr (22-24) dan ayat-ayat yang lain.
Ayat-ayat yang diturunkan secara bahasa yang
fasahah, lancar dan indah menjadi sebagai daya tarikan menghayatinya apa
lagi ianya lebih memperkukuhkan persepsi
ketuhanan yang dihuraikan secara ilmiah melalui pendekatan ilmu akidah. Menurut
Malik Bennabi yang mengkaji Qur`an secara phenomenology:
Malik Bennabi, The Qur`anic Phenomenon,
Islamic Book Trust, Kuala lumpur, 2001: 10).
Demikian bahasa sejak zaman Jahiliyyah
memainkan peranan yang besar dalam kehidupan dan budaya Jahliyyah. Mereka
mengagungkan bahasa-bahasa puisi dan penyair-penyairnya yang menjadi kemegahan
bagi mereka apabila lahir penyair-penyair dari kabilah mereka. Mereka dianggap
menjadi jurucakap kabilah dan mereka menjadi arkib dan penyimpan maklumat bagi
kabilh, bahkan bahasa dan umat Arab sendiri.
Bila Islam datang, elemen bahasa, iaitu
Al-Qur`an menjadi faktor penting di dalam mendepani masyarakat Arab. Al-Qur`an mencabar
tokoh-tokoh bahasa dan mereka yang mahir berpuisi untuk mencipta ungkapan yang
dapat menandingi Al-Qur`an (Al-Baqarah: 23).
Al-Qur`an tidak saja membawa keindahan dan
kekaguman dari segi bahasa, tetapi membawa konsepsi-konsepsi tinggi dari segi
Ketuhanan, keilmuan dan kerohanian. Sebuah lafaz:
Bismi`l-Lahi`r-Rahmani`r-Rahim
Bagi permulaan Surah Al-Fatihah dan bagi
surah-surah yang lain bukan saja padat, indah dan lancar dari segi sebutan,
lebih dari itu membawa gagasan akidah ketuhanan yang menjadi pegangan
masyarakat umat. Bahawa Allah adalah bersifat Rahman dan Rahim. Setiap satu
dari nama dan sifat-sifat ini boleh dihuraikan dengan panjang lebar.
Sesungguhnya memulakan dengan Basmalah bagi sesuatu
yang baik misalnya bila hendak membaca Al-Qur`an, memulakan ucapan, memulakan
pengajaran, memulakan perjalanan dan berbagai lagi mencerminkan sikap, adab dan
nilai yang baik orang Islam, di samping itu di dalam Basmalah yang dibacakan
sebenarnya membawa keyakinan dan pandangan wujud yang berpaksikan ketuhanan
Yang Maha Esa.
Hadith yang diriwayatkan oleh Al- Daruqutni
dan Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
Apabila kamu membaca Al-Hamdulillah, iaitu
Surah al-Fatihah, maka bacalah Bismi`l-Lahi`r.Rahmani`r-Rahim, maka
sesungguhnya dia adalah Ibu Al-Qur`an dan Tujuh Yang Diulang-ulang, sedang
Bismi1l-Lahi`r-Rahmani`r-Rahim adalah salah satu daripada ayatnya.`` (Hamka,
Tafsir Al-Azhar, Jil. I, 66).
Sekian.
No comments:
Post a Comment