BBB, 06
Rabiul Akhir 1436 = 25 Februari 2015 (Rabu):
Telah pernah disebutkan bahawa `Tiang Seri`
bagi Takmilah ialah aspek estetika yang ditegak bersama oleh pengkarya dengan
keilmuan (Takmilah Akliah) yang memuncak kepada piawaian tertinggi Takmilah.
Persoalan yang boleh ditimbulkan:
1) Apa yang dikatakan elemen estetika
2) Di manakah keberadaannya
3) Bilakah elemen estetika hadir di dalam sesuatu, khususnya bagi sesuatu
yang dilihat dari segi Takmilah.
4) Perlukah kepada keterlibatan penanganinya
5) Pengkategorian estetika
Berhubung dengan persoalan apakah yang
dikatakan estetika itu, banyak pendapat berhubung dengan istilah yang bersifat
falsafah ini, tetapi antaranya ada yang mengatakan bahawa:
`Aesthetics`
yang dengan istilah biasa dikenali dengan indah ialah, ``Sesuatu yang
mengandungi banyak pecahan dan anasir. Estetik adalah kesatuan yang terhimpun
di dalamnya kepelbagaian, kelainan yang kesemuanya sebagai satu tenunan yang menghasilkan
Estetik berkenaan.``
Dalam ungkapan yang lain dikatakan:
``Keindahan tiada lain melainkan pada sesuatu
yang indah, iaitu keserasian unsur dan ketidak serasian yang menyatukan.`` –
Pendapat Aristotle.
(Dr. Abdul Mun`im al-Hafani, Al-Mausu`ah al-Falsafiyyah,
Dar Ibn Zaidun, Beirut – Maktabah Madbuli, Al-Qahirah, tt: 157).
Bagi menjawab pecahan dua, bahawa elemen
estetika adalah berada di mana-mana. Sebagaimana pernah disebut bahawa segala
kewujudan adalah ciptaan Allah yang bersifat Kamal dan Jamal. Sifat-sifat ini
termanifestasi di dalam kejadian ciptaan-Nya yang pada hakikatnya indah dan
sempurna.
Walau bagaimana sebagai jawaban kepada pecahan
ketiga, meskipun elemen ini berada di mana-mana sebagaimana tercermin di dalam
makna estetika yang dipetik di atas, maka tidak semua dapat menanggapi elemen
estetika yang berada di mana-mana ini. Ia memerlukan keilmuan yang dapat
memahami hakikat dan falsafah estetika. Selain daripada itu individu sama ada
pengkarya atau sesiapa yang mau menghayati elemen estetika ini perlu
persediaan, selain dari keilmuan, dia seharusnya mempunyai persepsi seni yang
dapat menangkap dan menanggap aspek-aspek dan elemen seni berkenaan.
Bagi memahami maksud estetika yang dipetik
bahawa estetika ialah himpunan elemen yang serasi dan kontradik yang kesegalaan
menimbulkan estetik. Sebagai contoh andaikan anda berada di tepi laut pada satu
petang yang agak damai. Anda melihat unsur bersamaan air laut bergelombang, ada
sebuah pulau di kejauhan tengah laut berbalam antara gerakan awan, Di tengah laut
ada beberapa perahu nelayan yang turun dan naik di puncak ombak dipukul
gelombang, sedang di tepi pantai ada pokok-pokok ru tinggi rendah dan kecil
besar sedang ditiup angin bersama pokok kelapa tinggi berlambaian. Di tepian
adalah pasir putih memanjang pantai. Berbagai elemen persamaan seperti air dan
pasir , tidak bersamaan seperti pokok yang tinggi rendah adalah bersatu dari
berbagai unsur sebagai kesatuan yang menimbulkan rasa estetika - indah dan
damai.
Setengahnya himpunan dari berbagai elemen
kontradik. Contoh sebuah taman yang landscaping tanahnya tinggi rendah dengan
pokok bunga berbagai warna, pokok besar dan kecil dan sebagainya adalah
menimbulkan elemen estetik. Elemen estetik ini tidak semata-mata bersifat
pandangan nyata yang kita istlahkan sebagai `Estetika Alamiah`, tetapi,
sifat-sifat yang lain - `Akliah, Qalbiah dan Rohaniah.
Namun kesedaran terhadap elemen ini sebagai
menjawab pecahan empat, bahawa elemen estetika ini tidak disedari oleh orang
awam. Ia memerlukan kepada mereka yang mempunyai ilmu dan kefahaman tentang
seni dan tajam dengan mata seni. Aspek berkenaan penting di dalam memupuk
keharmonian jiwa individu dan masyarakat, timbul kesedaran menghargai
nilai-nilai estetik dan keindahan, bahkan menyedari kekuasaan dan kebesaran
Allah yang membuat hamba tenang, berada di dalam harmoni, tama`ninah,
bertasbih, bersyukur dan memuji Allah. Mengenengah dan menyedarkan masyarakat
dengan elemen-elemen ini turut sama berperanan di dalam menentang sifat liar
dan bercanggah dengan nilai-nilai murni masyarakat.
Menjawab kepada pecahan di atas, bahawa telah
disentuh pecahan yang bersifat `Takmilah Akliah` pada tahap rendah dan
permulaan (mengenai pertumbuhan bahasa) yang dapat diperluas dan diperdalam
kepada bidang yang dalam dari segi
Takmilah Akliah dan apa yang dibicarakan di atas ialah estetika yang
bersifak Takmilah Alamiah yang juga dapat diperluaskan lagi dari segi skop dan
ruanglingkup.
Manakala dua bidang lagi adalah bidang yang
lebih luas, iaitu Estetika Takmilah Qalbiah yang berhubung dengan sentuhan hati
yang darinya mengalir elemen rasa
estetik - kemanusiaan. Misalnya dari hati lahirnya sifat kasih, rindu, sayang,
cinta, marah, benci, cemburu dan sebagainya yang elemen-elemen ini banyak
mewarnai perasaan dan gelombang kehidupan yang menceria dan mebahagiakan hidup.
Sudah tentulah bidang ini begitu luas dapat diterokai dan dihurai.
Bidang rohani adalah bidang yang berkait
dengan aspek dalaman jiwa yang menyentuh persoalan akhlak dan tasawuf yang
menimbulkan keihsanan. Penerokaan bidang ini memerlukan seseorang memahami,
bahkan mendalami, menghayati dan mengamal bidang ini. Sesungguhnya kedalaman di
dalam bidang rohani dan hidupnya dengan intuisi rohani memungkinkan seseorang
mengungkapkan aspek rohani secara mendalam. Penyair-penyair kerohanian
(tasawuf) mencapai tahap tinggi dari
segi kepuisian, kerana kemampuan mereka mengungkapkan kehalusan rasa yang kaya
dengan nilai-nilai rohani yang tinggi. Contoh Rumi. Hafiz, Jami, Iqbal dan
sebagainya.
Di
bawah pecahan ini boleh dibicarakan satu lagi aspek iaitu aspek Nafsu Rendah
(Ammarah), tapi aspek ini, walaupun wujud, tetapi terletak di bahagian luar
dari segi Takmilah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment