Berbanding dengan Takmilah Akliah. Qalbiah dan
Rohaniah, maka Takmilah Alamiah yang tabi`i adalah lumrah (bermaksud belum
disentuh manusia), lantaran itu oleh kerana banyaknya, maka ianya tidak diberi
perhatian. Tiada perhatian oleh kerana tiada kesedaran pada diri manusia yang
berada pada `haluan zaman`. Khazanah alamiah yang bernilai dari segi estetika
dan ilmu pada hakikatnya berterusan. `Kesedaran` misalnya tentang wujudnya
permukaan bumi dan lapisan-lapisan yang menyimpan berbagai-bagai bahan khazanah
yang tak ternilai – termasuk khazanah laut adalah satu yang`berharga`. Begitu
juda dengan berbagai-bagai hidupan yang pernah hidup sejak zaman pra-sejarah adalah juga `berharga`. Dari bumi berpindah
kepada planet-planet, cakerawala dan bintang-bintang yang tak terpermenai
banyaknya. Semuanya adalah indah, teratur, mengkagumkan dan `tak terharga` yang
mencerminkan kesempurnaan, keindahan dan keagungan Allah Subhanahu wa ta`la
(Maududi. Abul A`la, Towards Understanding Islam, Islamic Publications Ltd.,
Lahore, 1972: 180 hlm.).
Bila sebenarnya khazanah kesempurnaan dan
keindahan ciptaan Allah ini disedari ?
Kesedaran sebenarnya berlaku dengan kesedaran
bermula dari diri manusia itu. Kesedaran bermula dengan kesedaran akliah
terhadap fonomena alamiah yang digerak oleh desakan dan pengalaman yang
dilalui, sedangkan faktor alamiah adalah berlalu dengan sifat tabiinya secara
berterusan. Kesedaran biasanya lebih lewat dari sesuatu yang semasa ditempuhi.
Misalnya kesedaran tentang wujudnya hidupan awal pada zaman pra-sejarah
menimbulkan ghirah untuk diketahui melalui usaha cari gali. Penemuan tentang
wujudnya tumbuh-tumbuhan pada masa lampau di lapisan perut bumi di Padang Pasir
yang menghasilkan minyak bererti sebelumnya ia adalah merupakan kawasan yang
subur. Begitulah misalnya dengan penemuan fosil-fosil haiwan zaman lampau di
berbagai-bagai kawasan di dunia. Ianya merupakan suatu yang significant, indah,
sempurna dan menarik dalam konteks zamannya dan amat memberi faedah kepada
masyarakat kemudiannya – Sekurang-kurangnya dari segi maklumat dan ilmu
pengetahuan.
Adalah menjadi falsafah seni, bahawa walaupun
sesuatu `barang` itu lumrah wujud pada zaman lampau, tetapi kini hanya beberapa
atau satu-satu yang ada yang dapat diwarisi, maka ianya menarik, indah dan
ditanggapi sebagai sempurna, walaupun tidak sempurna. Contoh penemuan fosil
dinasaur di satu-satu tempat, ianya menarik perhatian dan timbul berbagai
andaian, jangkaan dan imaginasi tentang realiti, kesempurnaan dan keindahan
situasi silam berkenaan. Elemen nadir, purba, unik dan kelainan memainkan peranan
di dalam meningkatkan persepsi, apresiasi dan penghargaan. Sesuatu yang
bersifat demikian menjadikan bahan-bahan berkenaan diletak tempat berharga atau
muzium yang memberi peluang kepada orang ramai turut sama menghayati dan
mengimaginasi.
Kelainan, purba, unik dan bersejarah misalnya
menjadikan sesuatu yang berharga dianggap warisan dunia dan dipreserve untuk
kepentingan generasi yang akan datang dan seterusnya. Apakah yang menjadikan
sesuatu misalnya yang purba itu menarik perhatian, disanjung dan dihargai ? Sedangkan sesuatu objek tertentu pada
hakikatnya tiada lain dari realiti yang ada. Perhatian, peningkatan tanggapan, penghargaan
dan pengunggulan pada hakikatnya adalah dari kesedran diri manusia yang
meletakkan sesuatu pada kedudukan tertentu sebagai warisan.
Apa yang dibicarakan di atas adalah elemen-elemen
alamiah yang bersifat tabi`i yang bernilai seni dan benar, walaupun dari segi
objeknya tidak menarik – contoh penemuan fosil, tetapi kenadiran, kepurbaan dan
ianya satu-satu ditemui di satu negeri menjadikannya significant, menarik,
dibangga dan dihayati. Penyanjungan, penghayatan dan pengunggulan sebenarnya
kembali kepada kesedaran, nilai dan peningkatan kesedaran yang ada pada manusia
dan masyarakat terhadap sesuatu.
Di sebalik dari elemen estetika & Takmilah
yang bersifat alamiah tabi`ah, ianya tidak bererti tanpa aspek
alamiah-insaniah, iaitu sesuatu objek atau hasil yang sudah melibatkan campur
tangan manusia. Ianya bersifat purba, nadir, unik dan mengkagumkan. Contohnya
penemuan peralatan batu di dalam gua yang digunakan oleh manusia purba,
alat-alat pertanian atau menangkap ikan yang mencerminkan cara hidup mereka
pada zaman purba. Pakaian dan alat memburu dan sebagainya. Penemuan-penemuan
alat-alat berkenaan, walaupun tidak menarik dari segi material, tetapi indah,
berharga dari segi seni dan budaya. Kesedaran tidak lain dari pancaran
kesedaran dari dalam diri manusia itu sendiri.
Sebenarnya peningkatan yang diberi tidak lain
dari kesedaran tentang kesedaran diri – khususnya manusia – saudara-saudara kita di dalam
pergulatan hidup. Bukti-bukti adalah cebisan dari pertalian dan kesinambungan
hidup manusia itu sendiri.
Pada dasarnya, hasil dari kesedaran,
menyerlahkan hakikat manusia, bahawa manusia adalah berterusan dalam pencarian
lantaran didesak naluri ingin tahu, walaupun mereka paling utama berdepan
dengan masa depan yang penuh cabaran bagi meneruskan kehidupan yang diharap
lebih sempurna, manusia juga merasa kehilangan-kehilangan bagi penyempurnaan,
termasuklah masa silam dan purba yang ingin diketahui bagi melengkapkan diri.
Sememangnya manusia rindu pada akar dan asal diri. Mereka rindu pada kampung
laman bagi yang telah meninggalkannya, rindu pada akar turunan, bahkan mau
kembali dan menenggelamkan diri buat seketika pada kesilaman dan kepurbaan yang
dianggap sebagai keindahan dan kesempurnaan yang tidak berkesempatan dan
ditinggalkan. Ini juga mencerminkan kecintaan jiwa kembali kepada Pencipta yang
Dia Pencipta segala. Kesedaran kealaman yang sebenarnya merupakan kesedaran
dari diri manusia menimbulkan nilai positif terhadap lingkungan kehidupan
bahkan dunia dan alam sebagai rumah bersama diamanah yang kita bergiat dan
meneruskan kehidupan termasuk generasi-generasi mendatang perlu dipelihara
kewujudan, kesempurnaan dan keindahan yang diwarisi agar ianya terus indah dan
sempurna untuk diwarisi generasi mendatang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment