Zaman Makkah selama 13 tahun adalah zaman
memulakan dakwah Islam bersama-sama turunnya ayat-ayat Al-Qur`an sebagai
prinsip panduan dengan Rasulullah sebagai pelaksana dan contoh tauladan. Telah
dibicarakam dalam tempoh ini sebahagian besar ayat-ayat Al-Qur`an telah
diturunkan (85 surah = Kiraan dari Tafsir
Al-Rahman) di Makkah. Antara objek utama ialah membasmi amalan syirik.
Menentang sikap pemimpin kuffar Quraisy yang menentang Islam, tentang akhlak
dan nilai-nilai keislaman, aspek-aspek keilmuan, tentang alam ciptaan Allah,
tentang cakrawala, planet-planet dan bintang-bintang, gambaran-gambaran tentang
kiamat dan tentang balasan ke syurga dan neraka.
Surah-surah yang diturunkan di Madinah (29) ialah
Surah Al-Baqarah, Ali `Imran, Al-Nisa`,
Al-Ma`idah, Al-Anfal, Al-Taubah,
Al-Hajj, Al-Nur, Al-Ahzab, Muhammad, Al-Fath, Al-Hujurat, Al-Rahman, Al-Hadid,
Al-Mujadalah, Al-Hashr, Al-Mumtahinah, Al-Saff, Al-Jumuah, Al-Munafiqun,
Al-Taghabun, Al-Talaq, Al-Tahrim, Al-Insan (al-Dahr), Al-Bayyinah, Al-Zalzalah, Al-Nasr, Al-Falaq dan Al-Nas (29 Surah).
Antara ciri-ciri surah yang diturunkan di Madinah bahawa surah-surahnya agak
panjang, berbanding dengan surah-surah yang diturunkan di Makkah adalah
pendek-pendek. Ayat-ayat juga agak panjang berbanding dengan ayat-ayat bagi
kebayakan surah-surah yang diturunkan di Makkah. Selain dari ayat-ayat
panjang-panjang, bahasa juga adalah bahasa biasa semacam prosa, bermaksud jika
bahasa di dalam surah-surah Makkiyyah ada kesamaan bunyi bagi ayat-ayat dalam
surah contoh Al-Duha, Allail, Al-Shams dan sebagainya, tetapi bahasa bagi surah
yang diturunkan di Madinah adalah bahasa langsung. Oleh kerana di dalam
surah-surah Madinah panjang-panjang, maka di dalam satu surah membawa berbagai
persoalan. Contoh Surah Al-Nisa`. Antara persoalan yang dibawa ialah seperti
soal menjaga harta anak yatim, berkahwin, wirathah dan harta pesaka,, mereka
yang dilarang berkahwin, tayammum, kembali kepada Allah dan Rasul jika berlaku
perbalahan, soal sulh dan sebagainya. Demikianlah dengan surah-surah yang lain
mengandungi aturan-aturan bagi menjaga
perjalanan dan kesejahteraan umat.
Secara menyeluruh perkara dibawa di dalam surah-surah
berkenaan keilmuan, hukum hakam (hukum syara`) yang melibatkan soal-soal
ibadat, fardu puasa, zakat, Haji, perkahwinanm (nikah-cerai), harta pusaka,
hijab, perjanjian (Hudaibiah), jihad, penceritaan tentang Bani Israil dan
tabiat buruk mereka itu, aspek-aspek kerohanian, peperangan-peperangan,
diplomasi dan perhubungan dengan negara-negara luar – perutusan-perutusan. Ini
berbeza semasa di Makkah, semasa tiada kekuasaan memerintah, maka persoalan
lebih kepada akidah, soal alam dan cakrawala, tanda-tanda kiamat, Hari Hisab dan
balasan dosa pahala.
Pada zaman Madinah adalah zaman penerusan dari
segi penerimaan wahyu oleh Rasulullah s.a.w. dan pelaksanaan, jika zaman Makkah
banyak antara ayat menyebut, ``Wahai manusia ... tetapi pada zaman Madinah sesudah
ramai umat menerima Islam dan mempraktikkannya, maka ayat-ayat yang dituju
kepada orang-orang mukmin dengan:
``Wahai orang-orang yang beriman ...`` juga
menandakan bahawa golongan mukminin sudah mempunyai kekuatan dan kekuasaan.
Mereka sudah menjalankan pentadbiran yang diketuai oleh Rasulullah dan
mempraktikkan ajaran Islam.
Menurut Sheikh M. Abdul Athi Buhairi, bahawa
terdapat 88 ayat Qur`an yang bermula dengan ayat bermaksud ``Wahai orang-orang
beriman. Di dalam Surah Al-Baqarah antaranya seruan mengikuti Rasul dan jangan
menyerupai orang kafir (Al-Baqarah: 104), jadikan sabar dan solat sebagai
penolongmu (Al-Baqarah: 153), Makanlah makanan yang baik lagi halal (Al-Baqarah:
172). Qisas merupakan perlindungan terhadap jiwa (Al-Baqarah: 178), Puasa
sebagai pembinaan jiwa (Al-Baqarah: 183-184), Masuk ke dalam agama Islam dan
jangan ikut langkah syaitan (Al-Baqarah: 208-209), Galakan untuk berinfak sebelum
ajal tiba (Al-Baqarah: 254). Pahala Sedekh dan etika mengeluarkannya
(Al-Baqarah: 264), Menafkah hendaklah dari yang terbaik (Al-Baqarah: 267),
Larangan riba (Al-Baqarah: 278-280), Perlu saksi bila berurusan hutang piutang
(Al-Baqarah: 282). Demikianlah contoh sebelas ayat dari Surah Al-Baqarah yang
membicarakan berbagai-bagai perkara daripada 88 ayat yang dituju kepada orang
beriman dengan bermula ayat, ``Wahai orang-orang yang beriman ...``.
(Sheikh M. Abdul Athi Buhairi, Tafsiran
Ayat-Ayat Yaa Ayyuhal-Laziina Aamanu, Al-Hidayah Publication, Kuala Lumpur,
2008: Jil. I: 559hlm. Jil II: 552hlm.).
Daripada surah-surah lain ialah seperti: Dari
surah Al-Anfal;
``Wahai orang-orang beriman taatkan Allah dan
Rasul (Al-Anfal: 20), Jangan makan harta secara batil (Al-Tubah: 34 -35).
Perintah berzikir kepada Allah (Al-Ahzab:
41-44).
(Sheikh M. Abdul Athi Buhairi,, Jil II, 2009:
552hlm.
Adalah diteliti, bahawa semua khitab kepada
orang-orang yang beriman mengandungi mesej-mesej yang baik, indah dan berguna
kepada orang-orang yang beriman itu sendiri.
Jelas bahawa era Madinah, ialah era pembinaan
pemerinthan di negara Islam yang pertama, sebab itu persoalan yang di bawa
ialah persoalan yang berhubung dengan pemerintahan, soal keselamatan antaranya terpaksa diselesaikan melalui
peperangan, antaranya dapat diselesaikan melalui perjanjian seperti misalnya Perjanjian
Hudaybiyah yang akhirnya membawa kepada pembebasan Makkah dari kekuasaan kuffar
Quraisy.
Bagi menjaga kedamaian Rasulullah sebagaimana
maklum menyatukan antara orang muhajirin dan Ansar (terdiri dari kaum Aus dan
Khazraj). Bagi menjamin pentadbiran di Madinah, bagi yang tidak Islam seperti
orang-orang Yahudi mereka harus sama bertanggungjwab dengan keamanan negara.
Antaranya ialah dengan merangka Piagam Madinah yang dianggap sebagai
perlembagaan lengkap pertama di dunia.
(Prof. Ahmad Ibrahim & Dzafir El-Qasimy,
Piagam Madinah Pandangan Dan Ulasan, Gelanggang Kreatif, Pertama Kompleks,
Kuala Lumpur, 1985: V).
Rasulullah menyempurnakan risalahnya dengan
melengkapkan berbagai aspek keislaman dengan penerimaan wahyu, mendirikan
negera Islam Pertama dan melaksanakan Islam itu sendiri di dalam segala bidang.
Firman Allah bermaksud:
``Pada hari ini aku telah sempurnakan bagi
kamu agama kamu, dan aku telah cukupkan nikmatku kepada kamu, dan aku telah
reda akan Islam itu menjadi agama untuk kamu.`` (Al-Ma`idah: 3).
Sekian.
No comments:
Post a Comment