BBB, 26 Rabiul Akhir 1436 = 16 Februari 2015
(Isnin):
Tradisi perpuisian (syair) dalam masyarakat
Arab dapat dikesan dan diwarisi sejak awal abad ke 6M. Contoh seperti
Al-Shinfari (Awal abad ke 6M.), Amri Ibn
Kalth
um (Abad ke 6M.) Al-Harth bin Hillizah (Abad
ke 6M.), Imri`ul Qays (500-540M. ?) Ta`abbata Sharran (m. 530M. ?), `Antarah
bin Shaddad (525-615M. ?), Zuhayr bin Abi Salma (530-627M.), Tarfah bin Al-`Abd
(543-569M. ?), Labid bin Rabi`ah (560-661M. ?) `Urwah bin Al-Ward (m. 596M. ?)
dan ramai lagi penyair.
(Fuad Afram al-Bustani, Al-Majani al-Hadithat,
Jil. I, Al-Matba`at al-Kathulikiyyat, Beirut, tt: 2 – 66).
Kita telah melihat dan mengikut pembahagian
secara ringkas kepada penyair-penyair Sa`alik (Gelandangan), Penyair
Al-Mu`allaqat dan penyair Rasulullah bagi menunjukkan suasana, tema, persoalan,
nada dan ciri budaya antara kategori penyair-penyair berkenaan (Ada pembahagian
seperti Penyair Pahlawan – Al-Fursan, Penyair Khas, Penyair Istana) yang ciri
tidak begitu ketara dan antaranya termasuk di dalam tiga kategori awal di atas.
Walau bagaimana ada pertindihan zaman antara beberapa kategori penyair-penyair
berkenaan. Misalnya Antara penyair-penyair Al-Mu`allaqat berkesempatan pada
zaman Rasulullah misalnya Labid bin Rabi`ah, Al-Khansa` (m. 24H./646M.) yang
masuk Islam dan komited dari segi keislaman, tetapi tidak dikategorikan sebagai
penyair Rasulullah s.a.w. dan Al-Khansa` tidak tergolong sebagai penyair
Al-Mu`allaqat. Ada yang mengkategorikannya sebagai kalangan penyair wanita. Mereka
yang berkesempatan dua zaman Jahiliyyah dan Islam dikategorikan sebagi penyair
dua zaman (Al-Mukhadramun) sama ada menganut Islam atau tidak. Adapun yang
dikira sebagai Penyair-Penyair Rasulullah s.a.w. ialah penyair-penyair yang
berhadapan dan berkomunikasi dengan Rasulullah dan membela Baginda, iaitu Hassan
bin Thabit (m. 674M.) dan Ka`ab bin
Zuhayr (m. 662M. ?).
Sebagaimana telah dibicarakan bahawa
penyair-penyair Gelandangan adalah penyair-penyair faqir yang mempunyai budaya
yang rendah sebagai badui, merempat dan jalanan. Apa yang diungkapkan dalam
syair ialah mengenai alam kelilingan daripada kehidupan badui dan jalanan sebagimana
diungkapkan oleh Al-Shinfanri, Ta`abbata Sharran dan `Urwah bin al-Ward.
Manakala penyair-penyair Al-Mu`allaqat adalah penyair-penyair elit yang
puisi-puisi mereka disanjung dan diberi penghormatan bertempat di Ka`abah.
Pencapaian mereka adalah lebih dilihat dari segi mutu perpuisian mereka, tetapi
bukan dari segi kedudukan sosial mereka. Tokoh yang paling utama ialah
Imriul-Qays yang berketurunan dari Kabilah Al-Kindi dan berpuisi sampai ke istana
Diraja Qaisar Rum dan puisi-puisinya juga bermutu. Begitulah dengan
penyair-penyair Al-Mu`allaqat bertujuh yang mutu puisi mereka tidak
dipersoalkan. Enam yang lain ialah Tarfah bin Al-`Abd, Al-Zuhayr, Labid, Amru Ibn Kalthum, `Antarah dan Al-Harth bin
Hillizah. Satu kesamaan antara penyair-penyair Arab ini,
bahawa tema-tema puisi mereka bersifat megah, semangat, ratap, ejek, dendanm dan menuntut bela.
Aspek-aspek ini menjadikannya sebagai pembahagian bagi tema puisi mereka yang
sekaligus mencerminkan sifat Jahiliyyah.
Adapun penyair-penyair dua zaman
(Al-Mukhadramun) adalah semata-mata kerana keberadaan mereka pada dua zaman
iaitu Jahiliyyah dan Islam, tema-tema yang dibawa pada umumnya tidak berbeza
dari zaman Jahliyyah. Antara mereka, walaupun berkesempatan dengan zaman Islam, tetapi tidak menganut
Islam seperti Al-A`sha (Berkesempatan zaman Islam – Tak jelas tarikh). Antara
mereka berkesempatan dengan zaman Islam dan masuk Islam, tetapi tidak berubah bertabiat buruk
dan bersifat jahiliyaah, bahkan tidak
membezakan antara yang halal dengan haram seperti Al-Hutai`ah (m. 678M.), setengah daripada
mereka sekadar masuk Islam dan tidak menunujukkan komitmen mereka terhadap Islam seperti Ma`ani bin Aus
(m. 650M.) dan Abu Dhu`aib al-Hudhali (m. 648M.).
Adapun yang ketara komitmen dengan Islam ialah
Al-Khansa` yang turut berjihad dalam medan perang dengan tiga puteranya yang
syahid dalam peperangan Mu`tah dan Zuhair bin Abi Salma (saudara bagi
Al-Khansa`). Al-Khansa` juga lebih didorong berpuisi kerana dendam terhadap
pembunuhan saudaranya dan kemudian anak-anaknya yang mati di medan perang.
Puisi-puisinya digolongkan sebagai Puisi Rintihan (al-Ratha`).
Adapun penyair yang dinisbahkan sebagai
Penyair Rasulullah s.a.w. ialah Ka`ab bin Zuhayr (m. 662M. ) yang beliau
menerima Islam langsung dari Rasulullah dan memuji Baginda dengan puisi Banat
Suadnya dan Hassan bin Thabit (m. 674M.) yang berinteraksi dengan Rasulullah
dan Hassan diminta oleh Rasulullah mempertahankan Islam dan banyak puisi-puisi
Hassan yang memuji dan mempertahankan Rasulullah.
Walaupun penyair Dua Zaman, khususnya
penyair-penyair Rasulullah, mereka tidaklah membawa satu perubahan yang ketara
dari segi cara pengucapan, maksudnya tidak lari misalnya dari segi tema memuji,
mencela seteru, bersemangat sebagai cara pengucapan dalam mempertahankan Islam.
Sesungguhnya selain dari memuji yang dipertahankan dan mencela musuh, agak
kurang menyerlah dari segi baik yang
disebut secara tidak langsung atau langsung misalnya dari segi aspek-aspek
ibadat dan amalan-amalan yang disuruh oleh Islam. Sebab itu untuk digolongkan
puisi-puisi mereka sebagai puisi dakwah keislaman adalah kurang tepat. Mungkin
kalangan penyair yang menerima Islam ini sekadar menerima Islam dan mempunyai
sentimen terhadap Islam dengan membelanya, tetapi tidak begitu mendalam tentang
Islam. Lagi pula sebagaimana diperkatakan, bahawa dengan keunggulan Al-Qur`an,
maka tumpuan umat Islam terarah kepada
Al-Qur`an yang tinggi dari segi mutu bahasanya dan mendalam dari segi adabiyyah.
Terdapat banyak elemen-elemen kepuisian di dalam Al-Qur`an dan Al-Qur`an
memberi perhatian terhadap cerita yang di dalam Al-Qur`an tiga bahagian daripadanya
bersifat cerita. Al-Qur`an membawa persoalan kewujudan secara perspektif
baru, juga membicarakan persoalan-persoalan ghaib dan kerohanian. Peranan
dakwah keislaman lebih didokong oleh para sahabat nabi dan wira-wira Islam. (Khalid
Muhammad Khalid, Sejarah 133 Wira Terbilang, Al-Hidayah Publications, Batu
Caves, Kuala Lumpur, 2009: 964 hlm.).
Puisi syair pada zaman kemunculan Islam ini
tidak begitu menarik minat, apa lagi pada masa itu timbul keilmuan-keilmuan
baru tentang pembacaan dan pengajian Al-Qur`an, akidah, hukum hakam, nilai dan
sosialisasi yang dibawa oleh Islam yang memang diberi tumpuan oleh Islam serentak
dengan usaha memperluaskan Islam.
Walau apapun, kewujudan puisi-puisi, walau
pada kategori apa pun sama ada pada tahap Gelandangan dan Jalanan adalah
warisan yang amat penting. Puisi-puisi dari berbagai kategori dan zaman adalah
manifestasi warisan budaya dan sejarah masyarakat Arab dan Islam yang dapat
dilihat sebagai bandingan dari berbagai segi seperti bahasa, sastera, sejarah,
budaya, kepercayaan dan alam keliling yang dapat dibanding dengan zaman
sebelum, semasa dan selepas kedatangan Islam. Misalnya di dalam membicarakan
perkembangan bahasa dan tatabahasa, maka contoh-contoh dapat diambil dari
puisi-puisi yang jauh kepada zaman sebelum Islam, bahkan dapat dilihat dari
segi perkembangan Islam dan budaya masyarakat dibandingkan dengan zaman sebelum
Islam. Begitulah banyak lagi bidang-bidang keilmuan yang dapat dilihat dengan
menggunakan bahan-bahan puisi yang diwarisi sebagai warisan yang amat bernilai.
Di dalam hal ini, maka dilihat Al-Qur`an membawa keunggulan yang paling
bernilai yang menjadi puncak piawaiyan bagi nilai-nilai keislaman.
Dilihat dari skema Takmilah, maka adalah
dilihat bahawa puisi-puisi yang membawa tema-tema Jahiliyyah seperti
penyair-penyair Gelandangan dan Jalanan adalah berada di bawah dari garis (minus dari tapak skema Takmilah), manakala
penyair-penyair Al-Mukhadramun, khususnya yang menerima Islam berada pada tapak
dasar Takmilah yang menonjol tentulah pada garis tengah estetika di dalam
menuju kepada piawayan tertinggi dalam mana dilihat bahawa penyairnya, masih
berada pada tahap asas persediaan diri dan asas pada tahap keilmuan Islam dan
penyair-penyair Rasulullah adalah berada pada tahap yang lebih tinggi, tetapi
pastilah masih berada pada tahap pergerakan ke atas yang tentu jauh lagi dalam
menujui kepada piawayan tertinggi. Walau bagaimana semua aspek di atas sebagai infra-struktur bagi perluasan Islam dan
perkembangan keilmuannya dalam membina tamadun dan peradaban umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment