BBB, 05 Rabiul Akhir 1436 = 24 Februari 21015
(Selasa):
Kita telah membicarakan bahawa pergerakan
kualiti Takmilah antaranya dari desakan keperluan yang dialami individu dan
kelompok sebagai contoh dari keperluan komunikasi yang pada asasnya boleh
dilakukan secara isyarat dan meningkat kepada penggunaan suara yang dari
intonasi suara boleh menggambarkan kepada sesuatu yang bersifat suruh tegah,
mesra marah, gembira duka dan sebagainya.Dari penggunaan suara ini menghasilkan
bahasa yang memberi nama kepada benda-benda dan perbuatan yang dapat difahami
di dalam kelompok masyarakat. Kemudian terhasilnya bahasa di dalam keluarga dan
kelompok masyarakat berkenaan. Bahasa yang terhasil adalah berkembang dari
peringkat yang paling dekat dan mudah. Misalnya di dalam keluarga adalah
bermula dari ma (ibu). Pa (bapa), kak (kakak), bang (abang dan sebagainya. Bagi
keluarga petani kata-kata yang mula dan lumrah digunakan ialah kata-kata yang
dekat dengan alam kehidupan pertanian mereka. Misalnya rumah, padi, ubi, ikan,
kucing, ayam dan sebagainya. Demikianlah dengan masyarakat nelayan, pemburu dan
sebagainya.
Sudah dibicarakan bahawa kualiti Takmilah yang
lebih tinggi yang sukar dicapai dan melibatkan perjalanan masa yang lama, sukar
berlaku di dalam kelompok yang kurang kesedaran minda dan sosial. Adalah dijangka
kesedaran tinggi bagi mengekalkan sesuatu maklumat, peringatan, perjanjian dan
sebagainya mendesak ke arah menggunakan lambang-lambang. Kepentingan berlaku
dalam hubungan antara kelompok, pihak berkuasa dengan rakyat dan sebagainya.
Lambang berkenaan mungkin telah berlaku di dalam kelompok yang sedikit tinggi
kesedaran budaya dan dikembangkan dan diluaskan kepada peringkat penggunaan
formal.
Penggunaan lambang yang paling awal ialah
dengan menggambarkan sesuatu yang hendak dingatkan yang diwakili oleh lambang
iaitu dengan menyalin bentuk atau menggambarkan gambaran bagi sesuatu benda
yang disalinkan. Misalnya rumah dengan gambaran kotak beratap. Orang dengan
garis tegak berkepala dengan palang atas dan bawah menggambarkan tangan dan
kaki. Kemudian gambaran ini makin kompleks dan ciri perbezaan makin halus bagi
membezakan antara satu sama lain. Kita dapati tulisan bagi masyarakat yang
mencapai tamadun lebih awal seperti Mesir dan Cina menggunakan tulisan yang
berasaskan gambar. Walau bagaimana penandaan nama ialah bagi sesuatu yang
bersifat benda. Lambang bagi perbuatan perlu dibuat bagi keterangan bahasa
secara lebih lengkap. Begitu juga bagi kata-kata yang lain dari nama dan
perbuatan.
Peningkatan bagi Takmilah dari segi lambang
bagi kata atau lebih luas ialah bahasa ialah mengenali tempat keluar sebutan
(makhraj) kata-kata. Misalnya `Padi`, maka istilah padi ini ialah kombinasi dua
suku kata `pa` dan `di`. Maka diberi nama lambang (huruf) bagi tempat suku kata
ini dengan nama huruf (p atau fa` pada bibir) dan (`d` atau dal pada hujung
lidah). Demikianlah dikenalpasti tempat-tempat huruf bagi sebutan perkataan
sehingga lengkap. Tempat keluar sebutan sebenarnya tidak banyak, iaitu antara
26 (Rumi) dan 30 (jawi). Maka diberi tempat keluar dengan huruf. Contoh lain
seperti `h` pada halkum, sy` pada tengah lidah, `ba`` pada bibir dan
sebagainya. Maka pengenalan dan kenalpasti tempat sebutan yang diberi nama
huruf-huruf yang keluar dari tempat berkenaan dapat dikatakan hasil dapatan
oleh `orang bijaksana` pada zamannya. Ini dapat diandaikan kawasan yang
mengenali huruf seperti babylion. Mesir dan Fenik mencerminkan tahap
kebijaksanaan tokoh-tokoh yang mampu mengenal pasti huruf yang dengannya dapat
dieja dan dibaca secara terbuka dan bebas dan tidak perlu ingat kepada
lambang-lambang secara gambar yang mungkin terhad ingatan. Sebaliknya dengan
ejaan boleh dieja, disalin dan dingat. Walau bagaimana perkembngan tulisan
secara huruf pada peringkat awal ini tidaklah sesumpurna yang kita gunakan kini.
Misalnya tulisan Aram dan Musnad yang
melahirkan tulisan nasakh dan kufi berkembang dari peringkat asas yang masih
belum sempurna – terhad - membawa kepada kelengkapan huruf yang lebih sempurna.
Sebaliknya ianya menjadi lebih sempurna secara bertahap sehingga perkembangan
tulisan jawi juga rumi ke tahap yang kita gunakan pada hari ini. Pembacaan
antaranya dengan mempelajari kaedah-kaedah tajwid di dalam pengajian. Perkembangan
budaya minda manusia dari tahap tak tau membaca kepada tahu membaca adalah
merupakan satu takmilah perubahan besar bagi masyarakat dan budaya manusia,
dari zaman permulaan sehingga tahap kemajuan.
Bagi tahap kemajuan mengenal huruf dan membaca
ada lagi tahap perjalanan kualiti Takmilah bersifat minda, bahawa di dalam
kehidupan masyarakat dari peringkat permulaan telah mengenali misalnya, jarak
jauh atau dekat, tinggi atau rendah, banyak atau sedikit, panjang atau pendek, tinggi atau rendah yang melibatkan jumlah
dan ukuran secara tepat. Penerokaan ke arah mengenal pasti tentang nomber dan
berbagai jenis hasil kiraan dan ukuran, ialah merupakan tahap kualiti takmilah
akliah yang lebih tinggi sehingga ukuran-ukuran sama ada campur, tolak, kali
dan bagi digunakan di dalam ukuran dan kiraan. Penggunaan angka dan pengukuran
termasuk kiraan bersifat matemetik, geometri dan al-gebra dan sebagainya secara
konsepsi menandakan Takmilah kualiti minda makin meningkat. Namun ianya bukan
sesuatu yang baharu. Kita mengkagumi kemampuan manusia purba seperti zaman
Firaun arkitek dan pekerja dapat melaksanakan tugas dengan menggunakan kaedah
matematik, geometri, algebra dan peralatan-peralatan yang lain sehingga ketinggian piramid dapat diukur dengan tepat.
Ini bermakna sudah ada kemahiran tinggi dari segi metamatik, al-gibra dan
geometri. Ukuran dan metematik adalah lebih tinggi dari gambaran alamiah yang
boleh dilihat dengan mata, tetapi konsep metamatik, geometrik,al-gebra dan
sebagainya Takmilahnya meningkat dari yang dapat dilihat secara nyata kepada
penglihatan bersifat minda dan konsepsi. Ini merupakan peningkatan kualiti
Takmilah Akliah dari yang dapat dilihat secara nyata, kepada yang dilihat secara minda dan konsepsi.
Peningkatan dari menggunakan huruf kepada
gambaran yang bersifat konsepsi mencerminkan peningkatan kualiti Takmilah
Akliah yang menjadi dimensi utama dalam Takmilah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment