September 22, 2012

Ke Palembang Mencari Kemungkinan Mengadakan MOU: Mendapat Layanan Luar Dugaan, Termasuk Liputan Dalam TVR Indonesia

Sepang-Jakarta-Palembang, 2 - 5 Zulkaedah 1433 = 18 -21 September 2012 (Selasa- Jumaat):

Palembang menjadi tempat kunjungan ialah kerana ia adalah negeri Melayu, bahkan dalam leginda dan metos dari sini berasalnya raja-raja Melayu. Dari segi permuziuman Palembang amat kaya dengan bahan-bahan arkeologi dan permuziuman dan dari segi seni budaya di Palembang kaya dengan perusahaan songket dan batik – termasuk penghasilan telepok dan kelingkang yang menjadi salah satu fokus kajian Muzium Sultan Alam Shah, di Shah Alam.

Di atas tujuan tersebut misi kami mengunjungi Palembang yang sebelumnya telah dibuat hubungan dengan pihak Wali Kota Palembang dan mendapat persetujuan. Kami ke Palembang hanya tiga orang Adun sebagai Pengerusi Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeriu Selangor (PADAT) sebagai peneliti permulaan secara umum bagi semua aspek di atas. Intan Salina Kurator PADAT, khusus untuk membuat penyelidikan tentang Telepok Dan Kelingkang, manakala pembantunya Encik Hisham turut menyertainya.

Kami bertolak dan diambil dari Bangi oleh saudara Anas jam 11.30 pagi dan tiba di Lapangan Terbang LCC Sepang dan terus berurus untuk perlepasan jam 3.00, tetapi pada peringkat akhir boarding Kapal Terbang Air Asia – kami tidak diterima bertolak, kerana dikatakan lewat. Berbagai usaha dilakukan, kami tidak juga diterima. Kami menghubungi Palembang, meminta maaf dan sambutan ketibaan dibatalkan. Walau bagaimana program esoknya jam 10.00 di Pejabat Wali Kota Palembang telah diatur dan disusun. Pada asalnya kami bercadang untuk pulang untuk datang pagi esok, tapi tidak ada penerbangan pagi ke Palembang. Yang ada sekali sehari jam 3.00 seperti hari ini. Hisham yang agak cekap dan biasa mengurus penerbangan berusaha mendapat penerbangan alternatif, iaitu melalui Jakarta – Kami berjaya mendapat tiket Air Asia ke Jakarta dan bertolak jam 8.00 malam. Di Jakarta kami bermalam di Hotel Lapangan Terbang, Sukarno-Hatta. Pada pagi esoknya jam 9.00 pagi bertolak dengan kapal terbang Garuda dan tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud Badaruddin II disambut oleh Puan Elyana Pegawai Muzium Palembang (Lulusan Sarja UKM, Bangi). Kami dibawa dengan kenderaan Wali Kota ke Pejabat Wali Kota dan disambut oleh Pak Tabrani.

Majlis sambutan diadakan di Dewan Pejabat Wali Kota. Sebelumnya kerana kehadiran kami juga berhubung dengan Adat dan Budaya, dari Jakarta Adun berpakaian baju Melayu bersamping dan bersongkok hitam. Majlis sambutan juga adalah berciri Adat dan Warisan. Majlis atas nama Wali Kota (Yang Terhormat Haji Eddy Santana Putra yang kini sebok berkempen untuk bertanding bagi jawatan Governor Sumatera Selatan) diwakili oleh Drs. Haji Mohd Hosni Setiausaha Pejabat Wali Kota. Hadir sama ialah Ketua Dewan Pembinaan Adat Negeri Palembang, Ketua Dewan Pembangunan Adat, Kepala-Kepala Dinas (Ketua-Ketua Jabatan), Camat Sekota Palembang (Ahli Dewan Pemangku Adat Kota Palembang – jumlah 107 ahli) yang keseluruhan berjumalh lebih kurang 200 orang. Mereka berpakaian adat Baju Sikap (Kilaman bercoat), setengah berbaju Melayu seperti Adun. Sebahagian yang hadir adalah wanita.

Majlis sambutan bermula dengan ucapan dari Adun yang mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih di atas sambutan yang diberi. Adun menceritakan tentang PADAT dan tujuan kehadiran bagi memahami Adat Budaya, Sejarah dan Warisan di Palembang yang amat rapat dengan negeri Melayu Malaysia yang raja-rajanya berasal dari Bukit Seguntang, bahasanya bahasa Melayu dan pakaian sebagaimana disaksikan pada pagi ini ada kesamaan. Adalah menjadi harapan PADAT jika berkemungkinan dapat menjalin hubungan dan kerjasama melalui MOU antara kedua pihak yang kelak boleh diadakan kerjasama dua hala di dalam bidang seni, budaya, sejarah, arkeologi dan persuratan.

Dalam ucapan balasnya Bapak Drs. Hj. Mohd Hosni amat senang sekali di atas tujuan kehadiran kami dan menyampaikan salam  Bapak Wali Kota yang keluar dan sibuk dengan program kempennya. Bapak Hj. Mohd Hosni menerangkan kepada kami tentang hiraki pentadbir di Kota Palembang sambil menunjukkan pakaian budaya yang sengaja dipakai oleh pentadbir dan wakil-wakil daerah. Bapak juga menerangkan tentang bahan arkeologi, sejarah, seni dan budaya di Palembang. Secara bergurau beliau juga mnenunggu jemputan dari kami untuk berkunjung balas ke Malaysia, khususnya ke Muzium  di Shah Alam. Tawaran berkenaan kami balas dengan jemputan. Beriukut dari ucapan diadakan soalan, cadangan dan perbincangan. Antara perkara ditimbulkan ialah mengenai permuziuman, adat dan pakaian, bahasa dan peranan tokoh ulama` Syeikh Abdul Samad al-Falimbani dan karya-karya beliau. Pada pertemuan ini juga Intan Salina menayangkan kepada tetamu yang hadir berhubung dengan Telepok dan Kelingkang.

Selepas check in di Hotel Aryana Duta di sini kami dibawa makan tengahari di Restoran Nasi Padang, kemudian membuat lawatan di Muzium Sultan Mahmud Badaruddin II yang diberi penerangan oleh Pak Ali dan berikutnya melawat Bukit Seguntang yang banyak menyimpan artifek, khususnya pada zaman Kerajaan Seriwijaya yang diberi penerangan oleh Pak Fitri Ketua Jabatan Arkeologi. Selepas dari lawatan ini yang diiringi Pak Tabrani dan beberapa lagi kami dihantar pulang ke Hotel berehat. Pada malamnya pula kami diraikan – Makan Malam di Pinggir Sungai Musi yang pandangan gemerlap dengan cahaya.Hadir sama pegawai negeri dan camat dan ketua-ketua kawasan. Malam ini juga ada majlis ucapan yang dimulai Pak Hosni bercakap tentang konsep adat ialah orang berakhlak dan orang tak beradab bererti orang `kurang ajar`. Beliau juga secara santai bercakap tentang makanan, pakaian dan bahasa. Adun Bangi dalam ucapan balas juga bercakap secara santai, dalam pencarian ini kita sering mencari persamaan baik dalam budaya, adat resam dan kesenian, tapi jika semua sama tidak ada erti untuk dicari dan dikaji. Dalam hal ini kehadiran kami bukan saja mencari persamaan, tetapi juga kelainan-kelainan yang membeza dan menjadi identiti bagi kita. Inilah ruang lingkup menjadi skop penelitian kami yang kami harap menghasilkan dapatan-dapatan yang menarik bagi kita yang mencerminkan kesamaan, kelainan, pengaruh dan identiti kukuh masing-masing. Adun juga membawa pantun Pisang Emas Di bawa Belayar melahirkan rasa terhutang budi terhadap layanan yang diberi oleh pihak Wali Kota Palembang.

Pada pagi hari kedua (Khamis), kami memulakan lawatan ke Muzium Negeri yang penerangan diberi Pak Sufyan dan kemudian ke Muzium Arkeologi dibimbing oleh Pak Fitri yang semalam mengiringi kami ke Bukit Seguntang.

Selepas dari lawatan-lawatan di atas kami tumpukan perhatian kepada busana Telepok dan Kelingkang yang diberi perhatian oleh Puan Intan Salina. Adun, Sham dan Intan diiringi oleh Elyana ke Perusahaan tangan Puan Zainab menghasilkan Busana Kelingkang yang bermacam jenis baik bagi pakaian anak-anak, bagi pengantin, selepas berkahwin, pakaian kelingkan untuk tunaikan haji dan selepas pulang dari haji. Kami turut membeli bahan berkenaan. Sebelum dari itu kami ke Toko Kain Ramayana mencari songket, baju, telekong dan mekana. Pada tengahari hari ini kami meraikan Pak Tabrani, pegawai-pegawai dan pengiring-pengiring kepada kami, makan tengahari di Kedai Makan Melayu dan selepas ke Toko Ramayana kami kembali rehat di Hotel.

Pada pagi Jumaat sebelum pulang ke Malaysia, kami sekali lagi mengunjungai Muzium Sultan Mahmud Badaruddin II dan ke Toko Ramayana membeli songket di Toko Ibu Ana Kumari dan pulang terus dirai oleh Pak Tabrai dan Elyana ke Lapangan Terbang berangkat pulang. Sesungguhnya layanan diberi di luar dugaan kami. Kami amat terhutang budi di atas layanan yang diberi, bahkan pertemuan dan Majlis Keraian Makan Malam yang diberi oleh Wali Kota diberi liputan dalam TV Republic Indonesia – satu penghormatan diluar dari dugaan kami.

Terima kasih.

Sekian.

1 comment:

1. Salam Dr. Di mana pengrajin atau penyulam kalengkan itu? Bokeh saya tau dusun apa? Atau di mana lokasi kedai nya.