October 28, 2012

Bajet 2013 Persekutuan Tiada Peruntukan Sekolah Agama Rakyat, Kerajaan Selangor Beri Perhatian

Shah Alam, 07 Zulhijah 1433 = 23 Oktober 2012 (Selasa):

Dalam Bajet 2013 Kerajaan Persekutuan (28 Sept.) tiada peruntukan bagi Sekolah Agama Rakyat, tetapi Kerajaan Negeri Selangor memberi perhatian kepada Sekolah Agama Rakyat, iaitu memperuntukkan sebanyak RM6 juta setiap tahun kepada sekolah berkenaan sejak empat tahun lepas. Kerajaan Persekutuan mendiskriminasi Sekolah Agama Rakyat, sedang peruntukan diberi kepada Sekolah Cina, Tamil dan Mubaligh.

Peruntukan Kerajaan Persekutuan:

SJK(C) - RM 100 juta
SJK(T)- RM 100 juta
SBK - RM 100 juta
MARA - RM 100 juta
Kristian - RM 100 juta
Dalam peruntukan Perlembagaan Perkara (12) disebutkan , Perkara yang mengenai pendidikan tidak boleh didiskriminasikan.

Oleh kerana timbul rasa tidak puashati terhadap sifat diskriminasi sedemikian, maka pertengahan Oktober lepas sejumlah 2.000 guru dan pelajar Sekolah Agama Rakyat seluruh Negara berhimpun di pintu pagar Parlimen bagi membantah sikap diskriminasi Kerajaan Persekutuan terhadap Sekolah Agama Rakyat yang jumlah yang menjadi mangsa melebihi dari 800,000 pelajar. Bila perhimpunan dan tuntutan dibuat terhadap kerajaan Persekutuan, maka jawapan remeh dan bersifat `Melepaskan batuk di tangga`, ``Sekolah Rakyat ini tidak mendaftar dengan pihak kerajaan.``

Kerajaan negeri Selangor sejak awal menyedari kedaifan Sekolah-sekolah Rakyat dan memperuntukkan bantuan tahunan sebanyak RM6 juta kepada Sekolah Agama Islam rakyat, RM6 juta kepada Sekolah Cina dan RM 4 juta kepada Sekolah Tamil. Sejumlah hampir sejuta anak-anak beragama Islam berpeluang mendapat pelajaran agama di Sekolah-sekolah di bawah kerajaan negeri yang ditadbir oleh Jais, mereka belajar di berbagai nama sekolah agama yang berjumlah lebih dari 800 buah. Namun jumlah sekolah ini tidak dapat menampung anak-anak yang ingin belajar Agama. Bagi memenuhi keperluan ini lahirlah sekolahsekolah agama rakyat bagi menampung dan mengisi keperluan pengajian agama bagi anak-anak.

Sekolah agama rakyat dimaksudkan, ialah Sekolah agama yang tidak dikendalikan oleh kerajaan dan tidak mendapat bantuan kerajaan sepenuh atau sebahagian. Antara Sekolah agama yang dikategori Sekolah rakyat dan layak menerima bantuan ialah:

1)Sekolah Pondok - Ada beberapa buah pondok (Memohon)
2)Kafa (Fardu Ain)- Ada 100 buah – (memohon)
3)Tahfiz - Ada 70 buah (Memohon)
4)Sekolah Rendah Agama - 14 buah (Memohon)
5)Sekolah Agama Rakyat – 60 yang memohon.

Perlu diingat banyak lagi Sekolah agama rakyat dikategorikan di atas, tetapi tidak memohon atau sengaja tidak memohon atau mungkin tidak tahu. Permohonan di atas ialah bagi penggal kedua bagi separuh peruntukan – RM3 juta (Julai – Disember). Bagi penggal pertama telah diselesaikan.

Bagi Sekolah-sekolah rakyat di negeri Selangor yang mau memohon bantuan tahunan dari Kerajaan negeri Selangor hendaklah mengisi borang khas yang standard yang boleh didapati dari Bahagian Sumber Manusia, Tingkat 3, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Bantuan dikeluarkan dua kali setahun, iaitu bagi dari Januari hingga Jun dan dari Julai hingga Disember. Keperluan utama yang diberi pertimbangan ialah bagi memperbaiki bangunan, infra-struktur dan keperluan-keperluan Sekolah. Pertimbangan dibuat oleh AJK yang di Pengerusikan oleh YB. Dr. Halimah Ali selaku Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan yang ahli-ahli ialah Adun-Adun Kawasan dan Penyelaras kawasan. Mesyuarat adalah bagi bahagian pertama yang melibatkan jumlah RM3 juta untuk diagih-agihkan kepada permohonan yang layak, releven dan kukuh dari segi hujah-hujah. Bagi yang kuat hujah dan wajar kelulusan tertinggi untuk satu permohonan ialah RM100,000 dan paling rendah ialah RM5,000. Mesyuarat adalah sebagaimana berjalan pada hari ini dari pagi hingga ke petang yang dipengerusikan oleh YB Dr. Halimah.

Untuk kali kedua permohonan juga bersifat terbuka, tetapi keutamaan ialah bagi Sekolah-sekolah yang belum pernah diberi peruntukan. Bagi yang memohon kedua kali dalam setahun, permohonan diambil kira dengan jumlah yang telah diluluskan pada bahagian pertama. Dalam kata lain jumlahnya jika diluluskan mungkin berkurangan. Walau bagaimana tujuan utama adalah untuk membantu meringankan sekolah-sekolah agama rakyat. Dengan skim bantuan yang disediakan, diharap dapat meringankan beban yang dihadapi pentadbir-pentadbir Sekolah Agama rakyat bagi semua kategori.

Sekian.

1 comment:

  1. KERAJAAN UMNO TAKUT NAK LAHIRKAN ANAK BANGSA YANG ADA AGAMA. TAKUT AKAN MENENTANG DASAR SEKULAR UMNO.

    ReplyDelete