August 27, 2012

Hari Terbuka Eidul Fitri Dun Bangi & Parlimen Serdang: Persediaan

BBB, 08 Syawal 1433 = 26 Ogos 2012 (Ahad):

Hari Terbuka Dun Bangi & Kawasan Serdang:
Tarikh: 2 Sept. 2012
Masa: 12.00 – 3.00 Ptg.
Tempat: Kompleks Sukan, Seksyen 15, Bandar Baru Bangi


Mengadakan Hari Terbuka Dun Bangi Bersama Parlimen Serdang adalah acara tahunan. Bagi mengadakan Hari Terbuka pada peringkat Dun beserta dengan Parlimen perlu dirancang dengan rapi. Mesyuarat peringkat awal bagi mengadakan Hari Terbuka perlu diadakan lebih awal sebelum Ramadhan lagi. Wakil-wakil dari kawasan dan peringkat Parlimen dipanggil bagi persediaan berkenaan. Mesyuarat pada peringkat ini diadakan beberapa kali yang melibatkan penubuhan AJK, penempahan, pengurusan dan persediaan tempat, jumlah dijangka yang hadir, menu makanan dan yang bertanggungjawab menyediakan dan jumlah bajet yang dianggarkan. Bagi menjayakan Hari Terbuka ini jawatankuasa pelaksana dan jawatankuasa-jawatankuasa kecil lebih kerap bermesyuarat.

Satu aspek yang penting di dalam mengadakan Hari Terbuka ini ialah `Publisiti` yang melibatkan penyebaran maklumat kepada seluruh Dun serta Parlimen dan jemputan. Setelah keputusan tarikh dan tempat diambil, maka dari awal maklumat disebarkan melalui postar, banner dan blog. Surat-surat jemputan dicetak dengan banyak.untuk diedarkan.

Adalah menjadi pendekatan tradisi jemputan bersifat rakyat dilakukan menjelang tiba Hari Terbuka, iaitu dengan turun ke pasar-pasar malam dan pasar pagi bagi menyampaikan jemputan kepada rakyat. Turun ke pasar malam dan pasar pagi, oleh kerana tempat-tempat sedemikian dikunjungi ramai orang bagi mendapatkan keperluan harian, maka Adun dan Ahli Parlimen/Wakil dan lain-lain mengambil kesempatan turun dengan serampang berbagai-bagai mata. Antara tujuan ialah menyampaikan surat jemputan kepada orang ramai sebanyak mungkin, bertemu muka secara langsung dan berjabat tangan Selamat Hariraya kepada yang lelaki dan secara ucap sedemikian kepada yang perempuan semasa mengunjuk surat jemputan kepada mereka, berpeluang mengedarkan bahan-bahan tambahan disamping surat jemputan seperti memberi kepada mereka Akhbar Selangior Kini, Buletin Bangi, Risalah-Risalah Penerangan. Akhbar dan Buletin yang diedar secara percuma menarik mereka menerima surat-surat jemputan.

Demikianlah untuk jemputan secara turun padang kepada rakyat bagi Hari Terbuka 2 September (Ahad), maka petang Sabtu (25 Ogos), bagi kali pertama kami turun ke Pasar Malam Sabtu diiringi oleh saudara Azizi, Amir Othman, Harun, Fadzli, Abu Bakar dan beberapa yang lain di Pasar Malam. Sebut saja malam, tetapi kegiatan mulai dari petang ke malam. Dengan berdiri kiri kanan, kami mengunjukkan kepada yang datang Surat Jemputan ditambah yang lain dengan pemberian Selangor Kini, Buletin Bangi dan risalah-risalah yang lain. Pada petang ini kami dapat edarkan sebanyak 500 kad jemputan.

Seperti juga di Pasar Malam Sabtu, maka pada pagi Ahad, kami turun ke Pasar Basah, di Seksyen Satu, Bandar Baru Bangi dengan tujuan menyampaikan surat jemputan kepada pengunjung-pengunjung di samping risalah-risalah. Turun waktu pagi ini Adun Bangi, saudara Azizi dan saudara Amir Othman. Sebanyak 200 kad dan risalah serta akhbar dapat diedarkan dalam masa antara jam 9.00 pagi sehingga jam 10.30. Kami juga sempat minum teh di warung bersama orang ramai yang mengunjungi pasar pagi, Seksyen Satu, Bandar Baru Bangi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment