August 4, 2012

Rumah Terbakar Di Taman Bukit Kajang Baru & Cadangan Membaikpulih Cerun Bukit Di Situ

Taman Bukit Kajang Baru, 12 Ramadhan 1433 = 01 Ogos 2012 (Rabu):

Jam 12.00 tengahari menerima maklumat tentang kebakaran yang berlaku di rumah beralamat No. 33, Jalan Baru 7, Taman Bukit Kajang Baru. Secara kebetulan sdr. Azizi pada masa itu ada di Pejabat, kami segeri bertolak ke alamat di atas. Setiba ke rumah berkenaan didapati ramai orang berada di tempat kejadian. Tempat ini tidak berapa jauh dari Cerun Bukit Runtuh yang sering menjadi isu setempat terutama bila musim hujan.

Pada masa Adun tiba rumah terbakar sebenarnya sudah dapat dipadamkan secara gotong royong oleh jiran-jiran dan penduduk setempat. Pada masa kebakaran Pemilik rumah Encik Ramu tiada di rumah. Beliau keluar bekerja sebagai Pemandu Lori dan isterinya Puan Anjali Devi juga keluar bekerja di Sekolah sebagai Cleaner, manakala dua anak mereka ke Sekolah.

Kebakaran berlaku hanya pada ruang tamu tingkat bawah. Menurut Maslina bt. Abdul Rahman jiran, pada permulaan, bunyi meletup dan asap keluar dari bilik tamu bahagian hadapan rumah berkenaan. Jiran-jiran beramai-ramai keluar membantu memadamkan kebakaran dengan menyimbah air. Kata Maslina, ``Pada masa kami ke rumah berkenaan, didapati pintu rumah tidak berkunci.Mungkin pemiliknya lupa untuk dikunci. Ini memudahkan kami memadam yang memakan masa dalam setengah jam.`` Adun melihat ke dalam semua ruang tamu, kusyen dan peralatan di dalam ruang tamu berkenaan terbakar dan rosak. Adalah dipercayaai kebakaran disebabkan oleh api tempat ibadat yang dipasang di tepi patung dan tidak dipadam bila keluar. Dipercayai api menyambar kain langsir ditiup angina. Satu lagi api yang tidak dipadam – masih menyala di tepi masuk ke rumah.

Menurut En. Balakrishnan yang juga jiran memberitahu, ``Kita orang ada panggil bomba yang pejabatnya di atas bukit, tidak jauh dari sini, tapi hingga sekarang tidak tiba.``

Pada masa Adun berada di rumah berkenaan tuan rumah masih belum pulang. Menurut

Maslina yang menghubungi En. Ramu memaklumkan, bahawa En. Ramu dan isterinya hanya akan dapat tiba selepas jam 2.00 petang. Oleh kerana itu Adun pulang terlebih dahulu dan datang pada sebelah petang jam 3.00 menyampaikan bantuan kewangan RM500, beras dan barangan makanan.

Sementara itu pada petang hari ini Adun menerima surat dari MPKj memaklumkan Cadangan Kerja-Kerja Membaikpulih Cerun Di Jalan Baru 12, Taman Bukit Kajang Baru, Mukim Kajang. Bersama surat itu dikemukakan Jadual Perlaksanaan Tender yang akan dilaksanakan di MPKj bagi Cadangan Membaikpulih Cerun berkenaan.

Jadual yang disediakan oleh Jabatan Kejuruteraan adalah menunjukkan

  • Akhir Julai 2012 Menyediakan Dokumen Tender
  • Minggu pertama Ogos Penyediaan Iklan Tender
  • Minggu ke dua ke akhir Ogos Proses Tawaran Tender
  • September Proses Penilaian dan Perlantikan Kontrektor
  • Mulai Oktober 2012 hingga Mei 2013 (8 bulan Kerja Kontrektor), ialah Perlaksanaan kerja di tapak.

Diharap dengan kerja-kerja baik pulih yang dijangka memakan peruntukan sebanyak RM3 juta ini akan menyelesaikan tanah runtuh di Taman Bukit Kajang Baru. Diharap penghuni-penghuni rumah-rumah di bawah dan di tepi liring bukit merasa lega dan lebih selamat. Manakala penghuni-penghuni di Apartment lima tingkat merasa lebih selamat dan tidak bimbang dari berlaku tanah runtuh. Diharap apartment ini akan menarik penghuni lebih ramai dan harga bagi unit-unit di Apartment ini akan melonjak kembali.

Terima kasih kepada semua pihak.

Sekian.

1 comment:

  1. NI DEKAT RUMAH MEMBER AKU NI... BETOLL.. PECAYALAH.....

    ReplyDelete