August 20, 2012

Melepaskan Dengan Doa Keselamatan Bagi Warga Bangi Yang Pulang

BBB, 28 Ramadhan 1433 = 17 Ogos 2012 (Jumaat):

Menjelang hariraya, jalan-jalanraya sesak dengan kenderaan, kerana sudah menjadi adat kebiasaan penghuni, lebih-lebih lagi perantau pulang ke kampong untuk berhariraya dengan ibu bapa, keluarga dan mereka yang dikasihi. Keadaan sedemikian tidak terkecuali dengan Bangi. Mereka yang telah lama menetap di Bangi apa lagi yang merantau ke sini sama ada mendalami ilmu pengetahuan atau mencari pekerjaan, menjelang tiba Syawal menggamit mereka pulang ke Kampong halaman menyebabkan Bangi selepas satu dua minggu Eidul Fitri menjadi sunyi.

Sebagai pernyataan `Prihatin` terhadap warga Bangi yang pulang AJK Adun diketuai Adun Bangi mengambil pendekatan melepas dan mengucapkan Selamat Pulang dan Hati-Hati DiJalan Raya kepada mereka di mana mereka bertolak. Pada peringkat awal kami mau melepaskan mereka di plaza tol Bangi dengan membekalkan kepada setiap dari kenderaan yang diucapkan `Selamat Jalan` dengan beg barangan yang terdiri dari risalah-risalah, minuman dan makanan. Bagi tujuan ini Muslimat/Niasa`beberapa hari menyediakan 1,000 beg ole-ole untuk dibekalkan kepada pemandu kenderaan yang keluar dari tol Bangi. Pada pagi hari ini berpuluh-puluh

petugas keluar ke Tol Bangi untuk mengucapkan `Selamat Jalan` kepada pemandu-pemandu kenderaan yang pulang. Edaran juga dilakukan di Tol Bandar Seri Putera. Barangan yang dibawa penuh dalam Hilux, ini tidak termasuk yang di bawa ke Tol Seri Putera. Tetapi oleh kerana masalah teknikal dan keselamatan kami tidak mendapat keizinan menggunakan laluan Tol Bangi.

Pada pagi ini juga diusahakan menemui Pengurus Hentian Bas di Jalan Reko, Bangi dan mendapat keizinan. Lantaran itu Adun dan beberapa pembantu terurtama saudara Amir Othman dan saudara Azizi ke Hentian Bas Jalan Reko. Adun dan pembantu-pembantu menyampaikan kepada mereka yang bertolak dari Hentian Bas di sini pada sebelah pagi beg ole-ole sambil mengucapkan kepada mereka Selamat Jalan sebelum bas-bas bertolak yang destinasinya ke Terengganu, Kelantan dan Kedah. Kebanyakan yang bertolak pulang dengan bas-bas di sini adalah dari kalangan anak-anak muda sama ada pelajar universiti atau mereka yang bekerja di sini. Oleh kerana banyak bas yang sudah bertolak, kami berkesempatan mengedarkan sebanyak lebih kurang 200 beg dan bercadang untuk datang lagi pada sebelah malam.

Pada sebelah malam ziarah melepas pulang penghuni Bangi selepas pulang bertarawih pada malam terakhir di sebuah Surau di Pinggir Bukit Mewah, berdekatan dengan Tol di situ. Kehadiran di Hentian Bas Kajang, Jalan Reko, Bangi pada malam ini dapat disifatkan sebagai tepat. Walaupun jam 10.00 malam, bas-bas perjalanan jarak jauh banyak yang masuk dan mereka menunggu untuk pulang sesudah menempah tiket sebelumnya memang ramai. Kalau mau diberi semua barangan yang dibawa tentu tidak cukup. Walau macam Adun bertiga dengan saudara Azizi dan saudara Amir Othman bertungkus lumus mengagihkan beg-beg cenderahi bagi mengucapkan selamat jalan bagi mereka yang mau bertolak.

Edaran di Perhentian Bas Jalan Reko ini mendapat sambutan anak-anak muda dan mereka menerima kunjungan kami dengan ceria. Sebagaimana sebelah pagi mereka yang bertolak pada malam ini menuju ke Kota Baharu, Kuala Terengganu dan Alor Star. Selain dari mengedarkan kepada mereka yang akan bertolak di luar bas, kami juga diberi peluang naik ke dalam bas dan menemui passangers dan membahagi-bahagikan beg sambil mengucapkan selamat jalan kepada mereka.

Urusan mengedarkan beg-beg cenderahati sambil mengucapkan Selamat Jalan & Selamat Hariraya – Maaf Zahir dan Batin siap pada jam 11.15 malam.

Sekian.

No comments:

Post a Comment